مدرسه باید قرار گاه تربیت دینی باشد

اولین نشست کار گروه امور تربیتی، ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش با حضور نمایندگان ستادی معاونت های وزارت آموزش و پرورش و مرکز مدیریت حوزه های علمیه برادران و خواهرن در دفتر ستاد همکاریها در قم بر گزار گردید.

تصویر مدرسه باید قرار گاه تربیت دینی باشد

به گزارش سایت خبری پرسون،حجت الاسلام حسین درودی معاون امور استان‌های ستاد همکاریها در اولین نشست کار گروه امور تربیتی، ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش، ضمن خیر مقدم به میهمانان وزارتی به شهر مقدس قم با اشاره به برنامه های تدوین و تصویب شده ستاد همکاریها در یک برنامه پنج ساله و لزوم بازنگری و آسیب شناسی طرح‌ها گفت: گرچه در بازنگری پنج ساله همه معاونت های مشارکت کننده حوزوی و آموزش و پرورشی نظرات خود را ارایه نموده اند، اماحضور کارشناسانه نمایندگان معاونت ها می تواند ما را در اجرای ایده آل برنامه ها و نیز جلو گیری از موازی کاری کمک کند که این نشست و نشست های آینده به همین منظور برگزار می‌شود و امیدواریم خروجی آن در چابک سازی برنامه ها موثر باشد.

حجت الاسلام عقدکی معاون پژوهش و برنامه ریزی ستاد همکاریها نیز هدف از فعال نمودن کار گروه های ستادی را ، کار کارشناسی متقن و با برنامه، برای اجرای برنامه های چهل گانه ستاد همکاریها در صف و ستاد دانست و گفت: در واقع کار گروه های سه گانه که در گذشته در قالب پنج گروه موضوعی فعالیت می کردند، بازوی مشورتی معاونت های عضو شورای سیاستگذاری ستاد در نشست های فصلی، سالانه و نیز ابلاغ برنامه های ستاد هستند که در راس آن مدیر حوزه های علمیه و وزیر آموزش و پرورش می باشد.

وی با تبیین سیاست و برنامه های کار گروه ها در دور جدید، خواستار تمرکز و مطالعه بر موضوعات ابلاغی از سوی دبیران کار گروه شد و به تبیین نیازمندی های مشورتی و اجرایی نمایندگان معاونت ها در برنامه های ستاد پرداخت.

در ادامه این نشست نمایندگان معاونت های حوزوی و آموزش و پرورشی به طرح دیدگاهای خود در خصوص اولویت ستاد در برنامه ها پرداختند.

ابتدا اولیاء دانش آموزان را دریابیم

ابوالفضل خادمیان نماینده سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی ضمن استقبال از کار گروه های در نظر گرفته شده عنوان کرد: ما باید در اجرای این طرح ها که هرکدام به نوبه خود سهمی در ارتقاء تعلیم و تربیت دینی خواهند داشت ابتدا اولیاء دانش آموزان را دریابیم ، زیرا پژوهش ها و تحقیقات میدانی به عمل آمده ثابت کرده است، اولیای دانش آموزان اگر توانمندی لازم را در برابر شبهات یا القاء شبهات و نیز مباحث ضد تربیتی داشته باشند تاثیر ناهنجاری های بیرونی را خنثی خواهد کرد .

وی گفت:باید مناطق آسیب پذیر را شناسایی کرد و سپس با اعزام کارشناسان خبره و روانشناسان مبتنی بر فرهنگ دینی با برگزاری کارگاه های آموزشی آنان را توانمند یا توجیه نمود .

خادمیان در توضیح و توجیه نحوه حضور اولیاء در دوره های توانمند سازی بیان کرد: گرچه حضور روحانیون و کارشناسان مذهبی و دینی در مدرسه یک فرصت است و باید در جای خود آن را پاسداشت و حمایت کرد ،اما این طرح فقط می تواند بخشی از دانش آموزان و یا حتی معلمان را تحت پوشش قرار دهد زیرا برای حضور در برنامه های این چنینی الزام قانونی و اجباری در کار نیست و دانش آموزان و کادر مدرسه با همکاری و یا علاقه در برنامه ها حضور می یابند، اما تنها جایی که اجبار قانونی وجود دارد و همه شرکت می کنند انجمن اولیاء و مربیان در مدارس است که از این بستر باید والدین را دریابم و آنان را از ناهنجاری های جامعه و نیز خطرات ضد تربیتی آگاه نماییم.

نماینده سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی در ادامه به بحث فضای مجازی اشاره کرد و گفت: پس از توانمند سازی والدین در بحث امور تربیتی سواد رسانه ای و ارایه فضای مجازی پاک درالویت دوم قرار دارد .

از موازی کاری پرهیز شود

قماشی نماینده معاونت فرهنگی پرورشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به هم پوشانی معاونت های مختلف در برنامه های تربیتی اظهار کرد: خوب است طرح های در نظر گرفته شده به دیگر معاونت ها نیز اطلاع رسانی شود، زیرا ممکن است برخی طرح ها یا مشابه آن وجود داشته باشد و حسن کار این است که موازی کاری نمی‌شود و از ظرفیت های یکدیگر برای تکمیل طرح استفاده می‌شود.

مدرسه باید قرار گاه تربیت دینی باشد

حجت الاسلام مرادپور،معاون فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم نیز در بخشی از این نشست، ضمن تایید برنامه های پیش بینی شده و فرایند تشکیل کار گروه ها، تعلیم و تربیت دینی را مستلزم توجه به مدارس دانست و گفت: آنچه ما دنبال آن هستیم این است که مدرسه باید قرار گاه تربیت دینی باشد و این مهم اتفاق نمی افتد مگر با رعایت سه اصل مهم محتوا، والدین و معلم ،اگر این سه عنصر را توانستیم ساماندهی کنیم و برای آنان برنامه داشته باشیم می توان بر اجرای برنامه ها فائق آییم.

وی ادامه داد: گرچه به لطف خدا بدنه آموزش و پرورش متشکل از معلمان خداجو و متدین است ،اما گاهی یک معلم می تواند زحمات همگان را بر باد دهد بنابراین استفاده از فرصت دانشگاه فرهنگیان و نیز مرکز تربیت مبلغ و معلم حوزه علمیه که با همکاری این دانشگاه فعالیت های خوبی در عرصه تربیت معلم تراز و نیز توانمند سازی نو معلمان دارد، می تواند در آینده تعلیم و تربیت کشور موثر باشد.

تعریف جامع از طرح‌ها

محسن بهرامی معاون برنامه‌ریزی آموزشی معاونت آموزش متوسطه نیز در این نشست دیدگاه های خود را در خصوص کار گروه امورتربیتی، تبیین و خواستار تعریف جامع از طرح‌ها شد و افزود: گرچه اولیاء برای کمک به تربیت دینی نقش مهمی دارند اما تصور می‌کنم آنچه باید در این خصوص حوزه علمیه و آموزش و پرورش به دنبال آن باشد در کف مدارس است و برای این مهم نیز نیازمند حضور بصیرانه در بین دانش اموزان هستیم و باید مدیران و معلمان و دیگر عوامل مدرسه را نیز در نظر داشته باشیم .

باپدیده فرزند سالاری در خانواده ها مواجه هستیم

محمود صلاح‌زاده نماینده مدارس سمپاد نیز در ادامه با اشاره به شرایط موجود اظهار کرد: شرایط جامعه به گونه ای شده که باید دانش آموزان را درک کرده و در یابیم زیرا هم اکنون با پدیده فرزند سالاری در خانواده ها مواجه هستیم و حتی والدین تحت تاثیر فرزندان هستند و فرزندان نیز تحت تاثیر جو فرهنگی و اجتماعی روز، بنابراین انتظار می‌رود در طرح های ستاد همکاریها تمهیداتی اندیشیده شود زمینه ظهور و بروز عقاید و سلیقه های دانش آموزی به وجود آید و دانش آموزان در مقاطع مختلف بتوانند آنچه به عنوان شبهه، اعتراض و هر چیز دیگری درذهن دارند ابراز کنند و پاسخ های لطیف توام با تدبیر و عقلانی را از روحانیون یا مسئولین آموزش و پرورش دریافت کنند.

صلاح زاده با بیان برخی تاثیرات شگرف حضور مسئولین و یا روحانیون و نیز کارشناسان ستادی در بین دانش آموزان گفت: بارها این مهم تجربه شده وقتی دانش آموز توانسته علایق و عقاید خود ر ابراز کند و از آن طرف پاسخ متقن دریافت نماید خود راقانع کرده و سوالات او بی پاسخ نمانده است.

انجمن اسلامی دانش آموزی را احیا کنیم

خانم مینا سلطان نیا مشاور فرهنگی معاون وزیر در امور بانوان نیز با بیان برخی دغدغه ها در کف مدارس یادآور شد: فعالیت تربیتی حوزه علمیه و نیز برنامه های ستاد همکاریها می تواند ره آورد خوبی در تربیت نسل فعلی داشته باشد و این مهم باید هدفمند و با برنامه ریزی باشد ، گرچه نهادهای دیگری مانند بسیج و.. در مدارس حضور پیدا می کنند، اما حضور حوزه علمیه تفاوت دارد و پیشنهاد می‌کنم برای همکاری در اجرای طرح ها از طریق انجمن اسلامی دانش آموزی وارد شویم، زیر این انجمن در دهه شصت و هفتاد توانست برنامه های خوبی را در ترغیب و تشویق دانش آموزان به ارزش‌های دینی و انقلابی داشته باشد و از طرفی چون دانش آموز امور را پیش می برد و شخصا مسئولیت همکاری با روحانی یا هر برنامه دیگر را برعهده می‌گیرد در جای خود نوعی کادر سازی است.

خانم سلطانیا در بخش دیگری از سخنان خود خواستار اطلاع رسانی فعالیت های ستاد همکاریها در بین همکاران معاونت ها در ستاد وزارت شد و افزود: جلسات کاری همکاران ستادی به عنوان برنامه ریز و سیاستگذار و حتی برخی نخبگان حوزه علمیه پیرامون لزوم این همکاری باعث ترغیب بیشتر در سرعت اجرای برنامه ها می‌شود.

شناخت کافی طلاب از نحوه حضور در مدرسه

زهرا شیرازی کارشناس مسئول معاونت ابتدایی نیز در این نشست خواستار توجه حوزه علمیه به مدارس و نیز لزوم توانمندی طلابی که شناخت کافی از نحوه حضور در مدرسه و جو حاکم بر کلاس را داشته باشند شد و ابراز کرد: حضور مدیران و معاونینی ستاد همکاریها حتی در میان همکاران ستادی و تبیین برنامه ها و ماموریت های ستاد نقش موثری در همکاریها دارد.

تربیت معنوی و مهارتی با هم دیده شود

حجت الاسلام تقوی نماینده معاونت فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت های علمیه نیز گفت: تربیت معنوی و مهارتی با هم دیده شوند گرچه حضور موفق طلاب طرح امین در بیست و دو هزار مدرسه بسیار خوب است ؛ اما همکاریها باید بر اساس تربیت معنوی و مهارتی باشد و به همین خاطر دیگر معاونت های حوزه علمیه در عرصه هایی چون آموزش و پژوهش و نیز برنامه ریزی ، فعالیت های قابل قبولی انجام داده اند و البته خروجی همه اینها باید در کف مدرسه‌ اتفاق بیفتد.

برنامه های ستاد اسناد بالا دستی دارد

در پایان این نشست محمد نادی با تقدیر از حضور مسئولانه نمایندگان ستادی حوزه علمیه و وزرات آموزش و پرورش گفت: مقصود از برگزاری کار گروه ها انجام یک کار به وسیله بازوی همراه و هم هدف می باشد لذا هدف از این نشست و نشست آینده این کار گروه ها هماهنگی معاونت های ستادی و صفی هر دونهاد است.

وی با بیان اینکه برنامه های ستاد اسناد بالا دستی دارد و طبعا پشتیبانی مالی نیز دارند ابراز امیدواری کرد در نشست های آتی به شکل عملیاتی شاهد تحقق برنامه های ستاد همکاریها با مساعدت شما باشیم.

منبع:ایسنا

455962