حکمرانی مورد نظر قالیباف چیست؟

تاکنون بسیار در مورد نقش مردم در جامعه و پیشبرد امور حاکمیت صحبت شده و حتی بسیاری از مقامات و دلسوزان نظام نیز از اهمیت نقش مردم سخن گفته‏‌اند.
تصویر حکمرانی مورد نظر قالیباف چیست؟

به گزارش سایت خبری پرسون، چنانکه نگاهی به آرا و نظرات امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی نیز به‌خوبی نشان می‏‌دهد که ایشان نیز چه میزان بر نقش مردم و اهمیت آن در تعامل با حاکمیت و لزوم توجه به آن تاکید داشته‏‌اند. این در حالی است که طی سال‏‌ها و شاید دهه‏‌های گذشته صرفا از اهمیت جایگاه مردم و لزوم تحقق خواسته‏‌ها و مطالبات آنها سخن گفته شده، اما در همه دولت‏‌ها و مجالس این مساله در حد حرف باقی مانده است. به همین جهت است که در 2 انتخابات گذشته مجلس یازدهم و ریاست‌جمهوری سیزدهم نیز مشاهده کردیم که مردم نارضایتی خود نسبت به روندها و عملکردها را با کاهش مشارکت در این انتخابات‏‌ها نشان دادند. هر چند که این پایان کار نبود و با سخت‏‌تر شدن وضع اقتصادی و معیشتی، افزایش لجام‌گسیخته قیمت‏‌ها و در انتقاد به برخی ناکارآمدی‏‌ها و عملکردهای ناموفق و همچنین برخی مسائل اجتماعی بازهم شاهد بروز نارضایتی‏‌های مردم طی ماه‏‌های اخیر بودیم. این در شرایطی است که به‌نظر بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران امر این عدم توجه به خواسته های مردم بوده که نارضایتی‏‌ آنها را برانگیخته است. آنچه مسلم است امروز مردم درصدد تحقق مطالبات قانونی خود هستند و به‌نظر می‏‌رسد که مسئولان نیز باید با نگاه و گفتمانی نو و در نظرگرفتن شرایط و خواسته‏‌های نسل نو با جامعه و مردم مواجه شوند. چنانکه رهبر کبیر انقلاب نیز مردم را صاحبان اصلی انقلاب و کشور می‏‌دانستند. در فرازی از صحبت‏‌های امام (ره) آمده است: «توجه کنید به اینکه هم صلاح خود شماست و هم صلاح کشور شماست و هم صلاح ملت است که شما با مردم دوست باشید» به‌نظر می‏‌رسد با توجه به شرایط جامعه و افزایش اعتماد عمومی امروز باید نوعی تغییر در رویکردها و عملکردها نسبت به جامعه ایجاد شود. چیزی که چندی است تحت عنوان حکمرانی خوب مطرح شده است.

قصد داریم تحول و نوسازی در حکمرانی ایجاد کنیم

روز پنجشنبه رئیس مجلس در برنامه «ملک سلیمان» اظهارداشت: اگر جمهوری اسلامی یک حَرم است یک رُکن آن مردم است که اساس کار ماست پس باید به مردم توجه کرده و به تعبیر شهید سلیمانی به جهت سیاسی، آنها را چپ و راست نکنیم و به جهت دینی و مذهبی بین مردم فرق قائل شویم. محمدباقر قالیباف گفت: در جمهوری اسلامی حکمرانی باید مردمی باشد. وی در این خصوص که برخی رفتارها از سوی جامعه در سالجاری لجبازی است، بیان داشت: قطعا همینگونه است. یک وقتی افرادی هنجارشکنی می‏‌کنند که قانون گفته باید با آنها برخورد شود. اما وقتی می‏‌گوییم کسی که بدحجاب است اجازه ندارد وارد مترو شود. به چه حقی؟ اگر به‌عنوان متولیان و کسانی‌که در حال حکمرانی بوده به‌دنبال ایجاد حکمرانی مردمی هستیم و قصد داریم تحول و نوسازی در حکمرانی ایجاد کنیم که بعداز این حوادث باید انجام گیرد، باید این حکمرانی را به جنس حکمرانی حاج‌قاسم و به نوع حکمرانی برگردانیم که مردم را محترم بشماریم. باید فهم کنیم که اگر ما بخواهیم جامعه را منسجم کنیم و ارز‏‌ش‏‌ها را حفظ کنیم لازم نیست تلاش کنیم آنها را بسازیم، بلکه باید تلاش کنیم خودمان را بسازیم. رئیس قوه‌مقننه تصریح کرد: من در همین حوادث با جمعی از دانش‌آموزان صحبت می‏‌کردم. یک دختر خانم پایه دهم اشاره‏‌ای به من کرد و خیلی صریح به من گفت: «در رابطه با مسائل دین به‌خصوص درباره حجاب چقدر با ما با رفتار، آموزش و تربیت خود به ما آموزش داده‏‌اید که بعد می‏‌آیید یک دختر خانمی که سال قبل کنکور قبول نشده، امسال قبول شده و حالا با بستگان آمده به‌خاطر بدحجابی بازداشت می‏‌کنید و به مرکزی هدایت می‏‌کنید و می‏‌خواهید در 30 دقیقه به او آموزش بدهید؟! شما که نتوانستید در 16 سال این را به ما یاد بدهید چگونه می‏‌توانید در 30 دقیقه با استرس به او آموزش بدهید؟!» وی افزود: این روش همان ضعف ما متولیان در یک موضوع حجاب است. رئیس مجلس گفت: اینکه می‏‌گویم باید شیوه حکمرانی کلا تغییر کند و نوسازی شود به این دلیل است و باید حکمرانی ما پایه مردمی داشته باشد. حال می‏‌خواهد در بخش اقتصاد، فرهنگ، سیاست و محیط ‌زیست باشد؛ اما عجیب این است که مردم همه اینها را می‏‌توانند حل کنند و این همه دانشمند داریم، آیا اقتصاد را نمی‏‌توانند حل کنند؟ مسائل قبیله‌گری در سیاست را نمی‏‌توانند حل کنند؟ مسائل اجتماعی را نمی‏‌توانند حل کنند؟ قالیباف در رابطه با اتفاقات اخیر اظهارکرد: متولی‏‌ها به‌جای اینکه غصه‏‌دار شوند عذرخواهی می‏‌کردند، چرا که عذرخواهی هم چیز خوبی است. وقتی اشتباه می‏‌کنید عذرخواهی کنید. واقعا چرا عذرخواهی نکردیم؟ رئیس مجلس گفت: قدرت جمهوری اسلامی و باورهای ما این است که مردم ما در قلب خود به یکدیگر، ایران، اسلام و انقلاب عشق بورزند.
باید رضایت مردم فراهم شود

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با اهمیت نقش مردم بیان داشت: مهم‏‌ترین مساله‏‌ای که باید بدان توجه می‏‌شد و همچنان به آن توجه شود مساله مردم است. چنانکه قانون اساسی بحث مردم را می‏‌گوید که باید در سرنوشت خود اثر‏‌گذار باشند و می‏‌بینیم که از اوایل انقلاب نیز همواره بحث مردم مطرح بود و امام خمینی(ره) نیز به اهمیت خواست مردم تاکید داشتند. حسین کاشفی به «آرمان‌ملی» گفت: وقتی اتفاقاتی در جامعه مثل رخدادهای ماه‏‌های گذشته می‏‌افتد یعنی مردم دنبال یکسری مطالباتی هستند و از وضع موجود ناراضی‏‌اند و برای برون‌رفت از آن وضعیت باید اصلاحاتی صورت بگیرد. بالاخره دولت مردمی نیز دولتی است که حرف مردم را شنیده و زمینه‏‌ای فراهم کند که کلا مردم از روند موجود در جامعه ناراضی نباشند که بخواهند این نارضایتی خود را بروز دهند. وی افرود: باید ببینیم مردم از آنچه اعمال می‏‌شود رضایت دارند یا خیر؟ لذا باید زودتر از اینها به این مساله توجه می‏‌شد.

455567