طرز تهیه خورش خوشمزه و دلچسب فصل/خورش کدو حلوایی

اگر به دنبال پخت یک غذای خوشمزه و جدید برای اعضای خانواده هستید، پیشنهاد ما به شما خورش کدو حلوایی است.خورش کدو حلوایی یکی از انواع خورشت‌های سنتی ایرانی است که کدو حلوایی از ترکیبات اصلی آن به شمار می‌رود و طعم ملس و دلچسبی دارد.
تصویر طرز تهیه خورش خوشمزه و دلچسب فصل/خورش کدو حلوایی

به گزارش سایت خبری پرسون، کدو حلوایی یا کدو تنبل از میوه‌های بسیار پرخاصیت و خوشمزه‌ای است که در فصل پاییز و زمستان به وفور یافت می‌شود. از کدو حلوایی برای تهیه انواع کیک، دسر و غذا استفاده می‌شود. خورش کدو حلوایی نوعی خورش است که از ترکیب گوشت با کدو حلوایی و پیاز و چاشنی‌هایی مانند رب انار و زعفران تهیه می‌شود و طعم بسیار دلچسبی دارد.

اگر به دنبال پخت یک غذای خوشمزه و جدید برای اعضای خانواده هستید، پیشنهاد ما به شما خورش کدو حلوایی است. در ادامه این مطلب طرز تهیه خورش کدو حلوایی همراه با نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به تهیه این خورش تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه خورش کدو حلوایی

کدو حلوایی: نصف یک عدد
پیاز: ۲ عدد
گوشت خورشتی: ۳۰۰ گرم
زعفران دم کرده غلیظ: یک چهارم فنجان
رب انار ملس: ۱ قاشق غذاخوری
آب لیموترش: ۱ قاشق غذاخوری
روغن: به میزان لازم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، دارچین: به میزان لازم

نکات مربوط به مواد اولیه

۱ ـ نکات مربوط به کدو حلوایی

کدو حلوایی یکی از انواع گیاهان علفی است که طعم شیرین و بافت نرم و لطیفی دارد. کدو حلوایی همچنین بسیار کم کالری است. کدو حلوایی سرشار از ریزمغز‌هایی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند؛ همچنین دارای مقادیر زیادی کاروتنوئید است.
هنگام خرید کدو حلوایی به این نکات توجه کنید:
۱ ـ به رنگ کدو حلوایی دقت کنید. اگر کدو حلوایی رنگی مایل به سبز داشته باشد؛ یعنی بی‌مزه و نرسیده است. کدو حلوایی شیرین و خوشمزه نارنجی خوش‌رنگ است.
۲ ـ کدو حلوایی در دو نوع گرد و خمره‌ای در بازار موجود است؛ ولی کدو حلوایی گرد طعم و مزه بهتری دارد.
۳ ـ هنگام خرید حتما روی سطح کدو را کمی با دست فشار بدهید. اگر نشانه‌ای از شل بودن یا لهیدگی در آن مشاهده کردید، از خرید آن کدو صف نظر کنید.
۴ ـ کدو‌هایی را انتخاب کنید که پوست سفت، صاف و بدون چروک دارند.
۵ ـ کدویی را انتخاب کنید که روی پوستش لکه‌های کم‌تری داشته باشد.
۶ ـ کدو حلوایی شیرین سنگین است.

۲ ـ نکات مربوط به زعفران

همیشه سعی کنید از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید. بعد به ازای ۱ قاشق چای‌خوری زعفران ۲ قاشق سوپ‌خوری آب جوش و ۲ تکه یخ به آن اضافه کنید. افزودن یخ باعث می‌شود به زعفران شوک وارد شود و رنگ بیش‌تری پس بدهد.
زعفران را در ظرف دردار در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده اجازه بدهید در دمای محیط یخ زدایی شود. پس از هر بار استفاده دوباره زعفران باقی مانده را داخل فریزر قرار دهید. حواستان باشد زعفرانی که استفاده می‌کنید، تقلبی نباشد. برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی یا خالص است. زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار بدهید. اگر روغن پس نداد؛ یعنی خالص است. زعفران‌های تقلبی معمولاً براق هستند.

۳ ـ نکات مربوط به رب انار

رب انار نوعی رب گرفته شده از دانه‌های انار است که به دو صورت ترش و ملس در بازار موجود است. رب انار معمولا رنگ تیره‌ای دارد؛ ولی نباید بیش از حد سیاه باشد که نشانه سوختگی رب هنگام پخت است. رب انار مرغوب نباید بیش از حد سفت باشد؛ همچنین نباید بوی ترشیدگی بدهد. برای طبخ این خورش سعی کنید رب انار را از فروشگاه‌های معتبر و یا از کسانی که به صورت خانگی و تمیز رب انار را درست می‌کنند، تهیه کنید.

۴ ـ نکات مربوط به گوشت

گوشت قرمز حاوی میزان بالایی از پروتئین است و بهترین ماده غذایی برای تقویت ماهیچه‌ها و استحکام عضلانی بدن محسوب میشود. همچنین گوشت قرمز دارای میزان قابل توجهی امگا ۳ و منبع غنی آهن است که در پیش‌گیری از کم‌خونی بسیار موثر خواهد بود. آهن از یک طرف به ساخت هموگلوبین موجود در خون کمک می‌کند و از سوی دیگر رسیدن اکسیژن به قلب و مغز را سرعت می‌بخشد. گوشت قرمز منبع بسیار خوبی از ویتامین‌های گروه B نیز می‌باشد که استفاده از این گروه ویتامین‌ها برای سوخت و ساز بهتر بدن ضروری است.

در صورتی که می‌خواهید خورشت کدو حلوایی را با گوشت قرمز تهیه کنید، بهتر است از گوشت گوسفندی استفاده کنید. این انتخاب کاملاً سلیقه‌ای است و در صورت تمایل می‌توانید از گوشت گوساله هم استفاده کنید که بسیار هم خوشمزه می‌شود. اگر خواستید این خورشت را با گوشت گوسفندی تهیه کنید، به این نکته توجه داشته باشید که گوشت گوسفندی در فرآیند پخت آب می‌شود، پس کمی درشت‌تر از گوشت گوساله خرد کنید. سعی کنید گوشت‌ها را یک اندازه خرد کنید تا درنهایت خورشت شما ظاهر زیباتری داشته باشد. اگر از گوشت استخوان‌دار استفاده کنید، خورشت خوشمزه‌تری خواهید داشت.

طرز تهیه خورش کدو حلوایی

۱ ـ برای شروع کار ابتدا کدو حلوایی را پوست کنید؛ سپس به صورت ورقه‌های باریک برش بزنید و داخل یک ماهی تابه با کمی روغن، نمک، فلفل سیاه، پودر دارچین و زعفران دم کرده سرخ کنید و کنار بگذارید.

۲ ـ پیاز‌ها را پوست و سپس به صورت خلالی خرد کنید و با کمی روغن داخل ماهی تابه سرخ کنید تا پیاز طلایی شود؛ سپس گوشت خورشتی را همراه با کمی زردچوبه به پیاز اضافه کنید و یک دقیقه تفت بدهید. حالا دو لیوان آب جوش بریزید و درب ماهی تابه را ببندید و حدود ۲ ساعت زمان بدهید تا گوشت بپزد.

۳ـ بعد از اینکه گوشت کاملا پخت، کدو‌های سرخ شده را همراه با کمی نمک، رب انار، آب لیموترش و کمی زعفران دم کرده اضافه کنید و بیست دقیقه زمان بدهید تا خورش به روغن بیفتد؛ سپس اجاق گاز را خاموش کنید. خورش خوشمزه شما در این مرحله آماده سرو است که می‌توانید آن را همراه با کته زعفرانی میل کنید، نوش جان.

منبع:فرارو

445007