تهدید از اکثریت انداختن دولت، حرف تا عمل

«به‌نظرم نیاز است دولت با مجلس وارد تعامل و گفت‌وگو شود و بخشی از این وزرا را تغییر دهد قبل از اینکه مجلس وارد شود و کل کابینه را از اکثریت بیندازد.: این اظهارات از سوی جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده مردم تایباد و تربت جام در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است تا نشانه‌ای بارز از شکاف قوه مجریه با قوه مقننه باشد. در واقع وقتی کشور آرامش را از دست داده است و مانع‌های عدیده‌ای پیش‌روی پاسخ به مطالبات قرار دارد، طبیعی است فضا کدر شده و ادبیات تند رایج شود. اما اینکه دولت از جانب یکی از نماینده‌های مجلس به «افتادن از اکثریت» تهدید شود، نکته‌ای است نمی‌توان از کنارش به سادگی گذشت.
تصویر تهدید از اکثریت انداختن دولت، حرف تا عمل

به گزارش سایت خبری پرسون، «آرمان‌امروز» در گفت‌وگو با «غلامرضا نوری قزلجه» نماینده بستان‌آباد استان آذربایجان شرقی به بررسی این موضوع پرداخته است که آیا مجلس‌نشینان می‌توانند کاری کنند تا دولت از اکثریت ساقط شود؟

این نماینده مجلس در این‌باره به «آرمان‌امروز» گفت: دولت در حوزه‌های مختلف مشکلات زیادی دارد. اساسا باید گفت، وزارت‌خانه‌های زیادی هستند که به دلیل فقدان تخصص و تجربه به‌معنای واقعی ناکارآمد هستند و نمی‌توانند فعالیتی توام با نتیجه مثبت داشته باشند. اما متاسفانه شخص ابراهیم‌رئیسی به‌ دلیلی که برای بنده معلوم نیست، نسبت به ضعف مفرط کابینه بی‌توجه است. پس لازم است، کارهای لازم انجام شود تا کشور بابت کاستی‌های دولتی‌ها بیشتر از این آسیب نبیند.

نوری قزلچه در ادامه اظهار داشت: اینکه مجلس به‌عنوان نهاد نظارتی باید برخورد لازم را داشت، امری است که قانون به عهده قوه مقننه گذاشته است. اما مجلس یازدهم بعید است،‌ چنین اقدامی را در دستور کار قرار بدهد. در واقع خیلی از نمایندگان فعلی چسبندگی و خیشاوندی بسیار نزدیک با دولت دارند و به‌جای منافع ملی، منافع جناحی و سیاسی را مدنظر قرار می‌دهند که باید گفت، این رویه بر خلاف مرام نمایندگی مردم است و حتما هزینه‌های گزافی را به منافع ملی تحمیل خواهد کرد.

نماینده بستان‌آباد در مجلس افزود:‌ رویه‌ای خطرناکی که در بهارستان ملموس است، چیزی جز این نیست که با وجود «ضرورت اصلاحات در دولت» نسبت به این مهم بی‌تفاوت هستند که این می‌تواند خسارت‌های زیادی به بار آورد. با این وجود برداشت من این است که هیچ اتفاقی از مجلس نخواهد افتاد و این دولت است که برای تغییر در راستای اصلاح باید تن به تغییر بدهد. در واقع وقتی 200 تن از نمایندگان مجلس قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری در نامه‌ای از کاندیداتوری رئیسی اعلام کردند، من و شما می‌توانیم از آنها انتظار داشته باشیم،‌ رئیسی را در تنگنا قرار بدهند؟

او تصریح کرد: وقتی با وجود گرفتاری‌‌های زیاد مردم، نمایندگان مختلف به بهانه‌های مختلفی از دولت و شخص رئیس‌جمهوری تشکر و تقدیر می‌کنند،‌ چطور می‌توانند مثلا وزیری را استیضاح کنند؟‌ با نگاهی به روند سئوال از وزیران، به راحتی می‌توان گفت که حرکت‌هایی فورمالیته هستند و بازهم می‌گویم، به‌دلیل چسبندگی به دولت همچنان بنا را بر همراهی و همکاری دارند. انگار نه‌انگار که سیاست‌های غلط دولتی‌ها شرایط را برای عامه مردم دشوار کرده است. به‌قدری دشوار که کمتر کسی پیدا می‌کنید که نسبت به بهبود شرایط امیدوار باشد.

وی توضیح داد:‌ آقایانی که در انتخابات با مهندسی شرایط را برای سوءاستفاده سیاسی از جانب دولتی‌ها و نمایندگان مجلس فراهم کردند، باید پاسخگوی پاسخ‌های مردم باشند که چرا با نظارت‌استصوابی کاری کردند تا افراد بی‌تجربه‌ای که شایستگی حضور در عرصه‌های مهم را ندارند، اداره امور را دست‌شان بگیرند و با کارها و فعالیت‌های‌شان کشور را دچار بحران کنند.

نوری قزلچه در پایان گفت: مشکل این است، نهادهایی که با انتخاب مردم روی کار می‌آیند، باید در انتخاباتی شرکت کنند که همه سلیقه‌ها بتوانند در معرض رای مردم قرار بگیرند. نه‌اینکه فقط نمایندگان یک گروه خاص بیایند و در رقابتی درون جریانی شرکت کنند. در پایان ذکر این نکته را لازم می‌دانم که همه این مصایب ریشه در نوع برگزاری انتخابات دارد.

سید سلمان ذاکر، نماینده ارومیه در گفت‌وگو با «آرمان‌‌امروز» اظهار داشت: مجلس باید همه فعالیت‌ دستگاه‌های مختلف دولت را مورد ارزیابی قرار بدهد تا از بروز تصمیم‌هایی که می‌تواند برای مردم مشکل‌ساز شود، جلوگیری شود. اما اینکه دولت را از اکثریت بیاندازیم، رفتاری هیجانی است. در واقع نمایندگان مجلس باید مراقب باشند تا درگیر افراط و تفریط نشوند. یعنی نه نسبت به ناکارآمدی‌ها بی‌تفاوت باشند و نه اینکه با تندروی چوب لای چرخ امور کشور بگذارند.

او افزود: دولت به‌عنوان مسئول اصلی اداره امور کشور باید تمام تلاش‌اش را به‌کار بگیرد تا بهره‌گیری از پتانسیل‌های موجود در کشور شرایط را برای کاهش مشکلات آماده کند. به‌همین دلیل به عنوان عضوی از مجلس شورای اسلامی به شخص رئیس دولت توصیه‌ام این است که با بررسی‌های کارشناسانه علت مشکلات را پیدا کنند و با برنامه‌ریزی صحیح و کمک گرفتن از نیروهای متخصص بتوانند نقصان‌ها را برطرف کنند.

ذاکر در پایان گفت: این روزها کشور شرایط سختی دارد و مردم از مسئولان می‌خواهند مشکلات‌شان برطرف شود. پس لازم است، همه دستگاه‌ها اعم از مجلس و دولت تمرکزشان را برای کار کارشناسی بگذارند تا انشاءالله مردم بتوانند راحت‌تر زندگی کنند.

440401