نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پرسون؛

باید هرچه زودتر دولت جدید مستقر شود/ مجلس نباید آدم دولت باشد

شرایط فعلی کشور به دلیل تحریم‌ها و اتفاقاتی که در همسایگی ما به خصوص در افغانستان رخ می‌دهد، شرایط خاصی است. در نتیجه این شرایط ایجاب می‌کند که هرچه زودتر دولت جدید مستقر شود و مسئولیت کار را بر عهده گیرد تا بتواند برای اتفاقات داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی تدبیری جدی‌تر بیندیشد.
تصویر باید هرچه زودتر دولت جدید مستقر شود/ مجلس نباید آدم دولت باشد

عسگر جلالیان نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص سهم تعامل مجلس و دولت برای حل مشکلات کشور بیان کرد: شرایط فعلی کشور به دلیل تحریم‌ها و اتفاقاتی که در همسایگی ما به خصوص در افغانستان رخ می‌دهد، شرایط خاصی است. در نتیجه این شرایط ایجاب می‌کند که هرچه زودتر دولت جدید مستقر شود و مسئولیت کار را بر عهده گیرد تا بتواند برای اتفاقات داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی تدبیری جدی‌تر بیندیشد.

جلالیان افزود: تسریع در استقرار دولت جدید، نظارت و کار قانونی مجلس را نفی نمی‌کند و مجلس باید کار نظارتی خود در دادن رأی اعتماد، بررسی سوابق و وضعیت وزرای پیشنهادی را با دقت بسیار زیادی انجام دهد.

نکته‌‎ای که مجلس باید به آن توجه داشته باشد، تسریع کار و حذف حاشیه‌هایی است که ممکن است چندان ضرورتی نداشته باشند و یا موضوعاتی که می‌شود از آن چشم پوشی کرد تا کابینه با سرعت بیش‌تری شکل گیرد. مجلس باید اعتماد کند و با سرعت بیش‌تر و با یک رأی اعتماد قاطع، حجت را بر دولت تمام کند تا دولت کار اجرایی خود را با سرعت بیش‌تری پیش برد

وی همچنین تصریح کرد: نکته‌‎ای که مجلس باید به آن توجه داشته باشد، تسریع کار و حذف حاشیه‌هایی است که ممکن است چندان ضرورتی نداشته باشند و یا موضوعاتی که می‌شود از آن چشم پوشی کرد تا کابینه با سرعت بیش‌تری شکل گیرد. مجلس باید اعتماد کند و با سرعت بیش‌تر و با یک رأی اعتماد قاطع، حجت را بر دولت تمام کند تا دولت کار اجرایی خود را با سرعت بیش‌تری پیش برد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: بر اساس قانون اساسی وظایف سه قوه قضاییه، مجریه و مقننه تفکیک شده و مجزا است. وظیفه قوه مجریه و یا دولت اجرا و وظیفه قوه مقننه، قانونگذاری و نظارت است.

وی با اشاره به این‌که مجلس باید با دولت همراه باشد، اظهار داشت: مجلس نباید در همراهی دولت از وظایف خود چشم‌پوشی کند. مجلس باید با تمام قدرت به دولت کمک کند اما نباید جایگاه نظارتی خود را نادیده بگیرد چرا که نظارت دقیق و کوتاه نیامدن در عرصه نظارت کمک بسیار بزرگی به دولت است.

عسگر جلالیان در پایان گفت: نماینده مجلس باید با دولت رفیق باشد اما نباید آدم دولت باشد و هرچه دولت گفت را انجام دهد. اگر نمایندگان مجلس شأن قانونگذاری با مشورت دولت را خوب رعایت کنند و شأن نظارتی بدون ملاحظه تعارفات، خطوط سیاسی و جناحبندی‌ها را به خوبی مراعات کنند، شاهد اتفاقات خوبی در کشور خواهیم بود.

334322

مطالب مرتبط