گروه «همسانیم» به دنبال فرهنگسازی در جامعه

پانزدهمین قسمت «همسایه‌های خوب» روایتی از تشکیل گروه «همسانیم» توسط شایان اسدی و فعالیت‌هایش است.
تصویر گروه «همسانیم» به دنبال فرهنگسازی در جامعه

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از روابط عمومی، شایان اسدی» که سوژه امروز بیست و یکم شهریورماه مجموعه مستند «همسایه‌های خوب» است که زندگی‌اش را وقف کودکان سندروم داون و اوتیسم کرده است.

وی که فارغ‌التحصیل رشته تربیت بدنی‌ست، با آموزش مهارت‌های حرکتی و حرکت درمانی سعی می‌کند امید به زندگی را در این عزیزان بالا ببرد.

همچنین «شایان اسدی» در این راستا گروهی به نام «همسانیم» تشکیل داده است. این گروه قصد دارد در راستای تقویت مهارت‌های ارتباطی بچه‌ها با ایجاد دورهمی‌های دوستانه در روزهای جمعه، این باور‌ را تقویت کند که ما انسان‌ها همسانیم و همه کودکان حق زندگی و بازی کردن دارند.

پخش این قسمت بهانه‌ای شد تا با شایان اسدی به گفتگو بنشینیم که در ادامه می‌خوانید.

وی در ابتدا با اشاره به اینکه برای حضور در رادیو و تلویزیون و فعالیت در فضای مجازی همیشه محتاط بوده است، بیان کرد: زمانی که دوستان درباره «همسایه‌های خوب» برایم توضیح دادند و به این مساله پی بردم با پروژه جذابی روبه‌رو هستم که افراد بااصالتی در آن حضور دارند، من هم به این اثر علاقه‌مند شدم و جلوی دوربین رفتم.

سرپرست گروه «همسانیم» با بیان اینکه در تهران فعالیت‌هایی شبیه فعالیت فعالیت‌های این مجموعه انجام می‌شود، اظهار کرد: بسیاری از خانواده‌هایی که در شهرستان هستند نسبت به این موضوع گله‌مندند که در شهرستان چنین برنامه‌ها و امکاناتی ندارند.

اسدی افزود: معرفی گروه‌هایی مانند «همسانیم» در مستندهای که برای صداوسیما به تولید می‌رسد، باعث می‌شود یکسری افراد که شرایطش را به لحاظ امکانات مالی دارند، چنین فعالیت‌هایی را آغاز و این فرشته‌ها را در کل کشور ساماندهی و به نحو احسن از نظر فیزیکی یا درسی با آن‌ها کار و از آن‌ها حمایت کنند.

وی با بیان اینکه «همسانیم» از زمستان 98 فعالیت خود را آغاز کرده است، تصریح کرد: هدف‌مان از تشکیل این گروه این بود که چهره فرشته‌ها و شرایطشان در جامعه عادی شود تا بتوانند از همه نعمت‌هایی که خدا به آن‌ها داده است، لذت ببرند، در سطح جامعه کار کنند و کسب درآمد داشته باشند، شرایط فیزیکی‌شان از طریق ورزش بهتر شود و در کل فرهنگ‌سازی در جامعه صورت بگیرد.

سرپرست گروه «همسانیم» ادامه داد: فعالیت اصلی ما دورهمی‌های ورزشی است و بیشتر روی بحث فیزیک بچه‌ها کار می‌کنیم اما در همین دورهمی‌ها اعتماد به نفس بچه‌ها و خانواده‌هایشان بالا می‌رود و باعث می‌شود بچه‌ها خودشان را پیدا کنند و خانواد‌ه‌ها قبول کنند که فرشته‌ها می‌توانند از پس خودشان بربیایند.

اسدی تاکید کرد: نمایش این فعالیت‌ها باعث افزایش آگاهی مخاطب می‌شود و همچنین به این نتیجه می‌رسند که این فرشته‌ها جز صداقت و پاکی چیزی ندارند و می‌توانیم به آن‌ها کمک کنیم و به خانواده‌هایشان امید ببخشیم تا بیشتر این فرشته‌ها را وارد جامعه کنند.

به گفته وی، تیم «همسانیم» تا به امروز حدود دویست فرشته را تحت پوشش قرار داده و همچنین با موسسات زیرمجموعه بهزیستی نیز کار کرده است. این گروه در کنار فعالیت‌هایش سفیر بیماران ام پی اس نیز هست.

سرپرست «همسانیم» در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه اعتماد و نگاه خوب جامعه به این فرشته‌ها اصلی‌ترین نیازشان است، مطرح کرد: بچه‌های مبتلا به اوتیسم نیازهای زیادی از نظر مالی و معنوی دارند و امیدوارم روزی برسد که فرشتگان اوتیسم بیمه شوند و هزینه‌های درمان و کارهایشان را به وسیله آن انجام دهند.

اسدی با بیان اینکه تاکنون کمکی از نهادهای دولتی دریافت نکرده است، تصریح کرد: هر زمان از نهادهای دولتی خواستیم امکانات یا سالن ورزشی در اختیار ما قرار بدهند، هیچ کمکی به ما نکردند و هزینه‌های این مجموعه را شخص پرداخت می‌کند البته هزینه‌ها آنقدر بالا نیست اما هیچ انجمنی تا امروز به من کمک نکرده است. نکته دیگر اینکه نسبت به این مساله واقف هستیم که مشکلات زیادی به لحاظ مالی در نهادهای دولتی وجود دارد اما آن‌ها از امکانات موجود هم چیزی در اختیار ما نگذاشتند.

وی درباره تجربه کار با کودکان مبتلا به اوتیسم و سندروم داون عنوان کرد: همه کار با این بچه‌ها تجربه است شاید اگر بخواهم درباره آن‌ها بگویم باید یک کتاب بنویسم اما بزرگترین تجربه‌ام این بود که فهمیدم زندگی چه قدر زیبا و باارزش است و فاصله بین معلولیت و سلامت می‌تواند یک صدم ثانیه باشد پس ما باید قدر زندگی‌مان را بدانیم. در کنار این موضوع همه حق این را دارند که از زندگی لذت ببرند، آرامش داشته باشند و سرشان را در جامعه بالا بگیرند.

سرپرست گروه «همسانیم» با اشاره به اینکه آرزو دارد نگاه جامعه به این فرشته‌های زمینی تغییر کند، تصریح کرد: بزرگترین آرزوی من این است که تمام بچه‌ها در سطح کشور برنامه‌ای را که ما هر جمعه با گروه «همسانیم» داریم، داشته باشند. همچنین علاقه دارم خوشحالی بچه‌ها را ببینم، نگاه جامعه به فرشته‌ها و رفتارشان تغییر کند و آن‌ها را بیشتر بشناسند.

اسدی در پایان خاطرنشان کرد: حتما نیاز نیست مبالغی خرج کرد که حال آدم‌ها خوب شود بلکه می‌توان زمان گذاشت و با خلاقیت‌های گوناگون حال فرشته‌ها و خانواده‌ها را خوب کرد و سطح فرهنگ جامعه را بالا برد.

مجموعه مستند «همسایه‌های خوب» به کارگردانی مهدی بخشی‌مقدم و تهیه‌کنندگی مهدی شامحمدی که محصول مرکز مستند سوره است، هر روز ساعت 19:00 روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود و تکرار آن ساعت 13:30 روز بعد است.

416248