معاون سازمان محیط زیست کشور:

وضعیت تالاب های کشور شکننده و در شرایط خطرناک است

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: توجه به موضوع آب، تالاب و رودخانه‌ یکی از سیاستهای راهبردی دولت سیزدهم است.
تصویر وضعیت تالاب های کشور شکننده و در شرایط خطرناک است

به گزارش سایت خبری پرسون، مجتبی ذوالجودی روز شنبه در دیدار با مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی افزود: متولی اصلی مدیریت تالابها سازمان حفاظت محیط زیست است و باید دستگاه‌های ذیربط هم طبق برنامه مدیریت جامع تالاب، تحت نظارت اداره‌های کل حفاظت محیط زیست اقدامات اجرایی خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع آب، تالاب و رودخانه‌ها در دولت سیزدهم به عنوان یک موضوع حیاتی، به عنوان یکی از سیاست‌ها و راهبردهای اصلی در دستور کار حفاظت، مدیریت و احیا و پایش سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در مدیریت تالابها باید از ظرفیت جوامع محلی استفاده شود چرا که یکی از اصلی ترین ظرفیتها برای کنترل و حفاظت از تالابها، جوامع محلی و مردم بومی حاشیه تالابها هستند.

ذوالجودی گفت: وضعیت تالاب‌های کشور به دلیل خشکسالی متوالی،توسعه کشاورزی و حفر چاه‌های غیر مجاز در حاشیه این تالاب‌ها شکننده و در شرایط خطرناک قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز در این دیدار با اشاره به حوزه رودخانه حفاظت شده کشف رود، وجود حیات بیولوژیک فعال در بستر این منطقه را فرصتی برای ارائه خدمات ارزشمند زیست بومی دانست و افزود: چالش زیست محیطی در بخش میانی کشف رود مطرح است که ۵۰ کیلومتر از مسیر رودخانه با تمرکز بر فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی، در بخش های مختلف شهری، خدماتی و صنعتی را به خود مشغول کرده است.

مهدی اله پور افزود: بهره‌برداری نا به جا و برداشتهای بی رویه آب و کشت و کار و دخالت عوامل انسانی از مشکلات اصلی این رودخانه است و تمامی دستگاه‌های مرتبط با حوزه کشف رود باید به رسالت قانونی خود در این زمینه عمل کنند.

وی ادامه داد: کاهش بارندگی، برداشت بی رویه در بخش کشاورزی و حفر چاه‌های غیر مجاز در حاشیه تالاب ها وضعیت نامناسبی را برای تالاب ها به وجود آورده است.

۲۰ درصد گستره ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش حراستی اداره‌ کل حفاظت محیط زیست این استان است.

مساحت زیستگاههای طبیعی و وحوش در خراسان رضوی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

خراسان رضوی دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکارممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکارممنوع است.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دوزیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند.

ایرنا

گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.

415938