وضعیت آبگیری تالاب های آذربایجان غربی

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: فرآیند آبگیری تالابها آغاز شده است و تا اوایل سال آینده، تالاب های استان خصوصا تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه بصورت کامل آبگیری خواهند شد.
تصویر وضعیت آبگیری تالاب های آذربایجان غربی

به گزارش سایت خبری پرسون، سعید شهند با اشاره به آخرین وضعیت تالاب های استان گفت: با وجود کاهش بارش ها و نزولات آسمانی در سالجاری، تالاب های استان از وضعیت مطلوبی برخوردارند. فرآیند آبگیری تالابها آغاز شده است و تا اوایل سال آینده، تالاب های استان خصوصا تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه بصورت کامل آبگیری خواهند شد.

وی با اشاره به اهمیت تالاب ها در چرخه زندگی انسان ها و کره زمین گفت: پس از اکوسیستم های مرجانی، مهمترین ، با ارزشترین و پرکاربرد ترین اکوسیستم های جهان، اکوسیستم های تالابی هستند که ارزش اکولوژیکی آنها ۱۰ برابر جنگل ها است.

شهند در خصوص موقعیت آذربایجان غربی از لحاظ وجود اکوسیستم های تالابی افزود: وجود ۴۰ تالاب ثبت شده در استان و ۶ تالاب بین المللی که در قالب ۴ سایت عضو کنوانسیون رامسر هستند، نشان از جایگاه پر اهمیت این استان در اکوسیستم های تالابی کشور دارد.

وی بیان کرد: در سال های اخیر برای حفاظت و احیای تالاب های استان، برنامه مدیریت جامع تالاب ها تدوین و تصویب شده است که امیدواریم با اجرای دقیق این برنامه ها شاهد گسترش فرصت‌های بهره ‌برداری پایدار از تالاب ها مانند گردشگری و رونق معیشت جوامع محلی باشیم که نتیجه آن جلب توجه عموم مردم و مشارکت فعالانه آنها در حفاظت و احیای این اکوسیستم های ارزشمند خواهد بود.

منبع: ایسنا

461147