نیزار های تالاب دورگه سنگی نقده طعمه حریق شد

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نقده از آتش سوزی ۱۱ هکتار از نیزارهای تالاب دورگه سنگی شهرستان در شب گذشته خبر داد.
تصویر نیزار های تالاب دورگه سنگی نقده طعمه حریق شد

به گزارش سایت خبری پرسون، اکبر قایمی اظهار کرد: این آتش سوزی در ۲ مرحله در این تالاب شروع شد و با همکاری تیم های آتش نشانی محمدیار، ماموران یگان حفاظت محیط زیست، جمعیت هلال احمر و جوامع محلی پس از چهار ساعت تلاش مهار شد.

وی اضافه کرد: در مرحله نخست ۲ هکتار از نیزارها در آتش سوخت و پس از مهار آن دوباره زبانه های آتش شعله‌ور شده بود و تا رسیدن تیم های امدادی، ۹ هکتار دیگر از نیزارها این تالاب در آتش سوخت.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده با اشاره به اینکه به احتمال زیادی آتش سوزی عمدی بود گفت: هم اکنون یک دستگاه لودر و یک دستگاه خودرو آتش نشانی محمدیار که برای مهار آتش اعزام شده بودند، در باتلاق تالاب گرفتار شدند و تلاش ها برای بیرون کشیدن آنها تداوم دارد.

وی اظهار کرد: وزش باد شدید و باتلاقی بودن تالاب کار مهار آتش را با مشکل روبرو کرده بود و هم اکنون بیش از ۵۰ درصد از مساحت این تالاب آبگیری شده است و این تالاب برای آبگیری کامل نیاز به هفت میلیون مترمکعب آب دارد.

تالاب بین ‌المللی درگه‌سنگی (سیران گلی) به مساحت ۷۳۵ هکتار در یک کیلومتری سه راهی محمدیار واقع شده که در حوضه آبریز رودخانه گدار قرار گرفته است و توسط جریان‌های این رودخانه و رواناب‌های ناشی از بارش بر سطح حوضه آبریز تالاب تغذیه می‌شود.

در شهرستان نقده هفت تالاب فصلی و دائمی وجود دارد که سالانه بیش از ۱۰ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی در آن زندگی می‌کنند که از این تعداد، تالاب‌های درگه سنگی، آق‌قلعه، حسنلو و یادگارلو جزو تالاب‌های بین المللی هستند.

تالاب‌های نقده در فصل‌های بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است؛ غاز خاکستری، انواع مرغابی و انوع اردک (سر سفید، سرسبز، مرمری، سرحنایی و بلوطی)، خروس کولی، حواصیل، تنجه، فلامینگو و پلیکان از جمله پرندگان مهاجر موجود در تالاب‌های این شهرستان است.

رودخانه گادر از کوه‌های غرب اشنویه سرچشمه می‌گیرد و با طی مسافتی در حدود ۱۰۰ کیلومتر، طول شهرستان‌های اشنویه و نقده را می‌پیماید و سرانجام به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

نقده در جنوب آذربایجان غربی و ۱۰۰ کیلومتری ارومیه مرکز این استان واقع شده است.

منبع: ایرنا

585833