وزیر بهداشت: حتی یک واکسن از «کواکس» تا ابتدای دولت سیزدهم به ایران داده نشد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تعداد کل واکسیناسیون انجام‌شده در دوران کرونا تا آغاز دولت سیزدهم، تنها ۱۹ هزار نفر بود و حتی یک واکسن از «کواکس» هم به ایران داده نشد.
تصویر وزیر بهداشت: حتی یک واکسن از «کواکس» تا ابتدای دولت سیزدهم به ایران داده نشد

به گزارش سایت خبری پرسون، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عصر امروز در نشست شورای اداری استان سمنان اظهار کرد: استان سمنان افتخار میزبانی از زائران امام هشتم (ع) را دارد که امری بسیار ارزشمند است.

وی افزود: امروز پس از ۴۳ سال دشمنی دشمنان و معاندان با نظام جمهوری اسلامی و به‌کارگیری انواع دسیسه‌ها و توطئه‌ها، مردم ما با هدایت مقام معظم رهبری استوارتر از همیشه در میدان ایستاده‌اند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در دوران کرونا که هم‌وطنان ما از دست می‌رفتند، دشمنان دارو، امکانات و مواد غذایی را تحریم کردند که در تاریخ ناجوانمردی‌های کسانی که که ادعای حقوق بشر داشتند، ثبت شد.

عین‌اللهی عنوان کرد: تعداد کل واکسیناسیون انجام‌شده در دوران کرونا تا آغاز دولت سیزدهم، تنها ۱۹ هزار نفر بود و یک واکسن از «کواکس» به ایران داده نشد.

وی بیان کرد: با ورود شخص ریاست جمهوری، ارتباط با سران کشورها و تلاش سایر دست‌اندرکاران، در هفته اول و با دیپلماسی خوب صورت‌گرفته و طی سایر راه‌های ممکن، ۱۰ میلیون واکسن وارد کشور شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: توانستیم رکورد تزریق هشت میلیون و ۶۰۰ هزار واکسن کرونا را در کشور ثبت کنیم.

عین‌اللهی افزود: تا آذرماه سال ۱۴۰۰، تعداد ۱۳۲ هزار مرگ و میر در بحث کرونا ثبت شد؛ اما از این تاریخ تا امروز، تنها ۱۱ هزار مرگ و میر ثبت شده که بیش از ۶۰ درصد نیز متعلق به افرادی بوده است که واکسینه نشده بودند.

وی تأکید کرد: بر اساس اعلام جهانی، ایران با توجه به شاخص‌ها جزو ۶ کشور برتر در مقابله و کنترل کرونا است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: ۶‌ مرکز تولید واکسن در کشور به راه افتاده و این توانایی وجود دارد تا هر واکسنی برای بیماری‌های مختلف با توان و دانش داخلی ساخته شود.

عین‌اللهی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰ میلیون دز واکسن کرونا در کشور ذخیره شده است، گفت: مهار بیماری کرونا و واکسیناسیون در رشد اقتصادی کشور تأثیرگذار بود.

وی بیان کرد: در هفته دولت در کشور، ۱۰ هزار تخت بیمارستانی در ۷۹ مرکز افتتاح می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد که عمدتاً در مناطق محروم است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: در یک سال گذشته، بخش‌های آی.سی.یوی اطفال نیز در کشور به دو برابر افزایش یافته است.

عین‌اللهی گفت: در دولت سیزدهم، سه دهک پایین جامعه با تخصیص اعتبار مجلس، بیمه رایگان دریافت کردند.

وی اضافه کرد: پنج هزار میلیارد تومان اعتبار برای بیماری‌های خاص اختصاص یافته و در صندوق بیماری‌های خاص کشور نیز به تصویب رسیده است که با این مهم، شاهد کاهش دغدغه‌های این بخش خواهیم بود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: پیری جمعیت یکی از معضلات جدی کشور است و در این راستا، قرارگاه جوانی جمعیت تشکیل شده و جلسات به‌صورت مستمر در حال برگزاری بوده و راهکارهای مختلف در دست بررسی و اجراست؛ اما به اقدام فرهنگی و جهادی نیاز دارد.

عین‌اللهی افزود: شبکه درمان ناباروری در کشور با تأسیس مراکز درمان ناباروری ایجاد شده و با مصوبه هیأت دولت، ۹۰ درصد هزینه‌ها توسط بیمه پرداخت خواهد شد و ۷۰ درصد هزینه‌ها نیز در بخش خصوصی را دولت متقبل می‌شود.

وی تصریح کرد: با مصوبه هیأت دولت، بیمه رایگان مادران تا دو سال تخصیص می‌یابد و فرزندان آنها نیز تا پنج سال زیرپوشش بیمه رایگان قرار خواهند گرفت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران امروز در بحث درمان در منطقه جایگاه برتر را در اختیار دارد، گفت: توجه به مناطق محروم و عدالت بهداشتی و درمانی از اولویت‌ها و سرلوحه کار در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت سیزدهم است.

عین‌اللهی گفت: ۲۰ درصد افزایش سهمیه دندانپزشکی و پزشکی برای بومیان منطقه انجام شده است و امروز در بحث اجرای هوشمندسازی و نسخه الکترونیک به مرز ۹۸ درصد رسیده‌ایم.

412759