پرسون گزارش می دهد؛

راهکارهای صحیح مصرف برق

هر ساله با شروع فصل گرما، مصرف برق به اوج می‌رسد، اما مشترکان برق می‌توانند برای کاهش هزینه‌های خود با انجام راهکارهای ساده در مصرف برق صرفه کنند.
تصویر راهکارهای صحیح مصرف برق

به گزارش سایت خبری پرسون، معمولا برنامه‌های تشویقی دولت‌ها برای اصلاح الگوی مصرف به بخش خانوارها معطوف است. علاوه بر وجود سیاست‌های تشویقی برای مشترکان کم مصرف برق، ارایه‌ی راهکارهای الگوی صحیح مصرف به خانوارها نیز یک ضرورت فرهنگی و اجتماعی است که می‌تواند از درصد قابل توجهی از هدررفت انرژی جلوگیری کند.

کم مصرف نکن؛ صحیح مصرف کن

در فرهنگ عامه کم مصرف کردن به معنا‌ی صرفه‌جویی است، اما در حقیقت «الگوی مصرف صحیح» است که مانع هدر رفتن انرژی می‌شود. با توجه به تعداد مشترکان خانگی و افزایش روز افزون لوازم الکتریکی، این مشترکان سهم قابل توجهی از مصارف برق را به خود اختصاص داده‌اند.

به طور کلی معمولا دستگاه‌‌های قدیمی برق بیشتری مصرف می‌‌کنند، اما نمی‌توان گفت دستگاه‌های جدید اساساً کم مصرف هستند. تنوع در لوازم خانگی الکتریکی یکی از عوامل افزایش مصرف برق بوده و هرکدام از این محصولات مصرف انرژی متفاوتی دارند.

تفاوت مصرف برق بین مدل‌های مختلف بعضاً بسیار زیاد است؛ به همین دلیل لازم است مصرف کننده حتما قبل از خرید وسایل جدید، از چگونگی مصرف برق و کارآئی آن از طریق برچسب انرژی و این‌که آیا دستگاه مورد نظر برای شرایط آب و هوایی محل سکونت مناسب است یا خیر آگاه باشد.

برچسب انرژی چه چیزهایی را نشان می‌دهد؟

برچسب انرژی برچسبی است که روی محصولات مورد استفاده در ساختمان‌ها نصب می‌شود و نشان‌دهنده کیفیت محصولات از نظر مصرف انرژی است. در این پرچسب که برای وسیله‌های انرژی‌بر به کار می‌رود، شاخص مصرف مشخص می‌شود و هر حرف دارای رنگی مخصوص به خود از سبز تا قرمز است. همچنین در این برچسب افزون بر رتبه‌ی مصرف انرژی، نام محصول، نام کارخانه تولیدی، مدل محصول و آرم موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران دیده می‌شود.

حرف A در برچسب انرژی که با زمینه سبز پررنگ نمایش می‌یابد، نشان‌دهنده کمترین مصرف انرژی و بیشترین کارآیی وسیله و حرف G که با رنگ قرمز مشخص می‌شود نشانه وسایل داری بیشترین مصرف و کمترین کارایی است.

نکته مهم در برچسب انرژی این است که از سال 2010 درجه کیفیت مصرف انرژی در گروه A به سه زیرگروه +A و ++A و+++A تقسیم می‌شود که برچسب +++A به‌عنوان بهترین رتبه از نظر میزان مصرف انرژی شناخته می‌شود.

ساعات اوج مصرف

ساعات اوج مصرف برق (از ساعت ۱۲ تا ۱۷ و ۱۹ تا ۲۳) است که رعایت نکات مدیریت مصرف دراین ساعات و تنظیم درجه وسایل سرمایش بر روی ۲۵ درجه، در صرفه جویی برق تاثیرگذار است.

استفاده از وسایل پر مصرف برقی مانند ماشین لباسشویی، اتو، سماور برقی، کولر گازی و غیره در ساعات پیک مصرف، باعث اختلال در شبکه و ایجاد خاموشی یا صدمه دیدن وسایل برقی می‌شود. بنابراین مصرف این وسایل باید در ساعات اوج مصرف به حداقل برسد. بهترین زمان برای استفاده از وسایل پرمصرف برقی صبح و پیش از ظهر روز‌های تعطیل است.

خارج کردن وسایل برقی از پریز

بسیاری از ما، عادت داریم وسایل صوتی و تصویری را با کنترل خاموش می‌کنیم، اما با این اقدام، دستگاه کاملا خاموش نیست، بلکه در حالت استندبای قرار دارد و جریان برق همچنان برقرار است و با توجه به میزان ساعت‌هایی که دستگاه‌هایی نظیر پرینتر، اسکنر، اسپیکر و دستگاه‌های بازی در حالت استندبای قرار دارند، مصرف برق آن‌ها قابل ملاحظه است.

تا زمانی‌ که دوشاخه دستگاه‌های مختلف را از پریز جدا نکنید، برق در مدار جریان دارد و در حال مصرف است؛ هرچند این میزان بسیار اندک باشد، اما به هر حال جدانکردن شارژر موبایل، لب تاپ، تبلت و حتی رابط‌های برق و دستگاه‌های مختلف شارژی، منجر به مصرف برق مداوم خواهد شد. این جدای از آسیب‌های ایمنی مانند امواج آزاد در محیط است.

استفاده از حداکثر ظرفیت لوازم خانگی

همچنین بهتر است ماشین لباسشویی یا ماشین ظرفشویی با ظرفیت کامل روشن شوند تا دفعات استفاده کاهش یابد و علاوه بر کاهش مصرف برق، عمر آن‌ها را نیز افزایش پیدا کند.

استفاده درست از وسایل سرمایشی

در مناطق گرم و خشک که از کولرهای آبی و در مناطق شرجی و مرطوب از کولرهای گازی برای خنک کردن محیط استفاده می‌کنند. در صورت استفاده از کولرهای آبی باید به این نکات توجه داشت که کانال‌کشی کولر باید از کوتاه‌ترین مسیر انجام شود؛ چرا که هرچه مسیر کانال‌کشی کولرهای آبی طولانی‌تر باشد، فشار هوا در کانال‌ها افت پیدا می‌کند، برای جبران آن به انرژی بیشتری نیاز داریم و سرمای حاصل نیز کمتر می‌شود.

همچنین می‌توان با استفاده از پشم شیشه یا سایر عایق‌ها برای آن دسته از کولرهایی که کانال آن‌ها خارج از ساختمان قرار دارد، مانع از گرم شدن کانال و هدر رفتن سرما بر اثر تابش مستقیم نور خورشید شد. استفاده از سایه‌بان و استفاده از دور کند نیز از عواملی هستند که می‌تواند به کاهش مصرف برق در کولرهای آبی منجر شود.

همچنین کولرهای آبی از دو نوع واسط تبخیر (پوشالی یا سلولزی) استفاده می‌کنند و کولرهای پوشالی، نسل قدیمی کولرهای آبی هستند که مصرف انرژی بالایی دارند و باید هرسال پوشال آن‌ها تعویض شود. کولرهای سلولزی نسل جدیدتر کولر هستند که به‌نسبت کولرهای پوشالی، مصرف انرژی کمتری دارند و می‌توان از پدهای سلولزی آن چندسال استفاده کرد؛ به علاوه سرویس سالانه کولرها نیز در کاهش مصرف انرژی بسیار تأثیرگذار است.

اما کولر گازی حدود ۱۸ درصد مصرف برق خانگی را به خود اختصاص می‌دهد. اما تنظیم ترموستات کولر گازی بین ۲۲ تا ۲۵ (دمای آسایش ۲۵ درجه است)، تمیز نگه داشتن فیلترگاز از ذرات معلق و توجه به نصب کولر در مکان مناسبی که روبروی درب ورودی نباشد، در مصرف بهینه‌ی انرژی کمک زیادی می‌کند.

همزمان از چند وسیله استفاده نکنید

نکته دیگر برای کاهش مصرف برق این است که در تابستان و ساعت‌های گرم روز از چند وسیله گرمازا مثل اجاق گاز، سماور و غیره استفاده نشود؛ زیرا استفاده از این وسایل باعث بالا رفتن دمای محیط می‌شود و در نتیجه باید کولر برای مدت بیشتر و با دور تند کار کند تا دمای محیط پایین بیاید.

این در حالی است که استفاده از دور تند کولر آبی می‌تواند مصرف برق را تا دو برابر افزایش دهد.

استفاده از نور طبیعی به جای لامپ در طول روز

از لحاظ علمی استفاده از نور طبیعی بر سلامت روحی و روانی افراد اثر مثبت دارد. اما برای عبور نور طبیعی و داشتن روشنایی مطلوب، شیشه پنجره‌ها باید پاکیزه نگه داشته شود.

همچنین می‌توان در رنگ‌آمیزی دیوارها، سقف‌ها، پنجره و درب‌ها از رنگ روشن استفاده کرد تا میزان بازتاب نور افزایش یابد. سیم‌کشی برق ساختمان نیز، به‌خصوص در مورد لوسترها حتماً باید کلیدهای دوپل داشته باشد تا بتوان در مواقع غیرضروری برخی از لامپ‌ها را خاموش کرد.

مهسا اخلاقی

408113