پاسخ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی به صحبت‌های حسن روحانی/ دو روایت از رفع تحریم‌ها

هفته گذشته بود که خبری منتشر شد مبنی بر دیدار حسن روحانی با برخی از وزرا و مسئولان دولت قبل که به مناسبت روز عید غدیر خم در دفتر رئیس جمهوری سابق برگزار شد.
تصویر پاسخ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی به صحبت‌های حسن روحانی/ دو روایت از رفع تحریم‌ها

به گزارش سایت خبری پرسون، در یکی از مهمترین محورهای این دیدار صورت گرفته اعلام شد که حسن روحانی در جمع مسئولان دولت سابق گفته است: پس از انقلاب کشور با مشکلات زیادی روبرو شده و از همه این مشکلات توانسته به نحوی عبور کند. پس از جنگ تحمیلی و ترور، معضل بزرگی به نام تحریم برای مردم ایجاد شده و تاکنون با همه آسیب‌ها و مشکلات توانسته‌ایم از این مراحل گذر کنیم. خروج ترامپ از برجام و بازگشت تحریم‌ها نیز از این دست مسائل بوده که قطعا این مسئله و رفع مجدد تحریم‌ها قابل حل بود و ای کاش دچار 9/11 (۱۱ آذر ۹۹) و مصوبه هسته‌ای مجلس نمی‌شدیم تا می‌توانستیم در اسفند ۱۳۹۹ تحریم‌ها را پایان دهیم.

اشاره روحانی به مصوبه هسته‌ای مجلس، همان قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران که در آذر ماه سال 1399 به صورت دو فوریتی مطرح و به تصویب رسید و طبق ماده اول آن سازمان‌ انرژی ‌اتمی موظف بوده است بلافاصله پس از تصویب این قانون از یک‌سو، اقدام به تولید اورانیوم با غنای بیست‌درصد کرده و از سوی ‌دیگر، بدون هیچ تاخیری، اقدام به تولید اورانیوم با غنای بالاتر از بیست درصد مورد نیاز کشور کند.

واکنش به صحبت‌های روحانی

در همین رابطه سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: این ادعا که قانون اقدام راهبردی در اسفند ۹۹ مانع احیای برجام شده است هیچ مبنای واقعی ندارد چراکه مذاکرات احیای برجام از ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ آغاز شده است.

ابوالفضل عمویی در حاشیه جلسه علنی دیروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اظهارات رییس جمهور پیشین درخصوص قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، بیان کرد: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها از جمله قوانینی است که در مجلس یازدهم با تلاش جدی نمایندگان به تصویب رسید و یکی از قوانین قابل توجه و قابل اعتبار مجلس یازدهم است و ما به آن افتخار می کنیم. اما در خصوص روند تصویب این قانون باید بگویم که جمهوری اسلامی پس از ۵ گام کاهش تعهدات خود در برجام همچنان بعد از ترور شهید سلیمانی شاهد افزایش تحریم های آمریکا بود.

وی در ادامه اظهار کرد: حتی بعضا اقدامات خصمانه دیگری علیه کشور ما از قبیل ترور شهید فخری زاده رخ داد. این روند پیوسته تحریم‌ها علیه کشور نهایتا مجلس یازدهم را به این نتیجه رساند که یک قانونی را تصویب کند که بر اساس آن باتوجه به ادامه داشتن تحریم‌ها علیه کشور، فعالیت‌های هسته‌ای کشور از سر گرفته شود، محدودیت‌ها برداشته شود و شاهد توسعه برنامه‌های هسته ای کشور باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: روند تصویب قانون در آذرماه سال ۹۹ به پایان رسید. قبل از آن نیز گفت‌وگو‌های کارشناسی صورت گرفت و در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی این طرح مورد بحث قرار گرفته بود. توجه اهل فن را به این نکته جلب می کنم که این قانون در آذر ماه سال ۱۳۹۹ تصویب شد. اخیرا ادعاهایی مطرح شده که اگر این قانون نبود در اسفند ۹۹ برجام مجددا احیا می‌شد. واقعیت این است که این ادعا هیچ مبنای تاریخی ندارد بلکه یک خوش خیالی است.

عمویی در پایان تاکید کرد: مذاکرات ما برای احیای برجام از ۱۳ فروردین سال ۱۴۰۰ آغاز شد. پیش از آن اصلا مذاکره ای وجود نداشت که بخواهد به نتیجه برسد. هنوز هم بعد از یک سال مذاکرات ادامه دارد، به جهت اینکه آمریکایی‌ها حاضر نیستند تحریم‌ها را بردارند. چه تیم دولت قبلی و چه تیم مذاکره کننده دولت فعلی حاضر نشدند از مواضع اساسی کشور عقب نشینی کنند. از این جهت این ادعا که بدون این قانون اسفند سال ۹۹ برجام احیا شده بود ادعایی بی مبنا است. اگر کسی مستندی دارد که مذاکراتی پیش از سال ۹۹ در جریان بوده آنها را ارائه کند.
بنده فکر می کنم این یک فضاسازی برای تحت تاثیر قرار دادن مذاکرات فعلی است. نهایتا کمکی به مصالح ملی و منافع مردم کشور نمی‌کند.

لازم به ذکر است در تاریخ 25 خرداد ماه امسال نیز کمیسیون اصل نود مجلس در گزارش خود تاکید کرد که استنکاف رئیس‌ سابق سازمان انرژی ‌اتمی و همچنین رئیس‌ جمهور سابق از انجام وظایف مصرح در قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» برای کمیسیون اصل نود محرز شده است و موضوع برای رسیدگی به مراجع قضایی ارسال می‌شود.

منبع: روزنامه ابتکار

407282