حملات سعید جلیلی به حسن روحانی همزمان با لغو تحریم های تسلیحاتی /یک عده می گفتند آقا چرا با مقاومت؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه فلسطین و برجام دو عبرت تاریخی از اعتماد به اروپا و آمریکاست، گفت: حامیان عاملان بمباران بیمارستان، مدعیان امنیت جهان هستند.
تصویر حملات سعید جلیلی به حسن روحانی همزمان با لغو تحریم های تسلیحاتی /یک عده می گفتند آقا چرا با مقاومت؟

به گزارش سایت خبری پرسون، سعید جلیلی در نشست ماهانه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه مناسبات فعلی جهان از بحث‌های بسیار مهم این روزهاست که هم جامعه‌ ما، هم منطقه‌، هم جهان اسلام و امت اسلامی در متن تحولات آن قرار دارند، اظهار کرد: به یک بیمارستان با موشک حمله کردند، هزاران زن به بدترین شکل کشته می‌شوند، زندگی هزاران نفر گرفته می‌شود. آن وقت این کشورهایی که در یک سال گذشته از کانادا تا استرالیا، از فرانسه تا آمریکا، برای یک موضوع در ایران آنقدر اشک تمساح ریختند و آن قدر به یک موضوعی ضریب دادند، می‌بینید در برابر آزادی یک ملت، ملت فلسطین، که دهه‌هاست مورد هجمه قرار گرفته، نه تنها دیگر خبری از آن فضاسازی‌ها نیست، تازه با افتخار سعی هم می کنند زودتر بروند در سرزمین‌های اشغالی با اسرائیل اعلام همراهی هم بکنند. شب بایدن می‌رود، صبح نخست وزیر انگلیس می‌رود که بگویند ما هم هستیم. این همان نکته‌ای است که باید روی آن تأمل کرد، چنین حوادثی در دنیایی شکل می‌گیرد که شعارهای آزادی، تمدن، حقوق زن وچنین ادعاهایی مطرح می‌شود. تحلیل این رفتارها چیست؟

جلیلی با اشاره به اینکه در پدیده‌های سیاسی اجتماعی یک ظاهر و ادعا دارید، یک واقعیت و یک آرمان، تصریح کرد: در ظاهر ادعاهایی طرح می‌کنند و آن را بزک می‌کنند و شعارهایی سرمی‌دهند، اما واقعیت چیز دیگری است. چطور برای چند سانتریفیوژ که آن هم زیر نظر آژانس کار می‌کرد، چند قطعنامه می‌دادند، اما وقتی بیمارستانی این طوری با موشک هدف قرار می گیرد خبر از قطعنامه نیست؛ همین‌ها که ادعای آزادی و ادعای حقوق زن و کودک را دارند، تازه وقتی دیگری هم پیشنهاد قطعنامه می‌دهد وتو هم می‌کنند. در ظاهر شعار می‌دهند زن زندگی آزادی، اما واقعیت آن است که در یک بیمارستان مملو از زن و کودک با موشک، زندگی را از آنها بگیرند که چرا می‌خواهی آزاد باشی! قطعنامه‌ای که صادر نمی‌شود هیچ، اگر کسی هم قطعنامه پیشنهاد بدهد وتو می‌شود. این در کدام دنیاست؟ در دنیایی که به‌شدت ادعای آزادی و دموکراسی دارد، حرف از برابری ملت‌ها می‌زند، در دنیای سال ۲۰۲۳.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: مبنای این حرکت چیست؟ لیبرال دموکراسی؛ همان کسی که می‌گویند پدر آزادی و پدر لیبرالیسم است، جان لاکی است که تا آخر عمر از سهامداران عمده شرکت‌های برده‌داری در کارولینای شمالی آمریکا بوده است. آن وقت این‌ها هستند که نظم دنیا را تعریف می‌کنند و می‌گویند این نظم نباید به هم بخورد تا این امنیت حفظ شود؛ خب این امنیت چطور حفظ می‌شود؟ با زدن موشک به بیمارستان ، به زن و کودک! این‌ها امنیت جهانی را این‌گونه حفظ می‌کنند! می‌گویند باید یک مقررات داشت و همه باید به مقرات وتوافقات بین‌المللی پایبند باشند، بعد به محکومیت حمله موشکی به بیمارستان که می‌رسد، وتو می‌شود.

وی با اشاره به اینکه زمانی که بحث برجام بود بعضی‌ها می گفتند کلیه تحریم ها بالمره از روز توافق برچیده می‌شود، گفت: ما در جلساتی که در مجلس خدمت دوستان بودیم می‌گفتیم این متن می‌گوید برخی تحریم ها تا هشت سال باقی می ماند. هشت سال تا کی بود؟ همین دیروز. کسانی که می‌گفتند شما بتن بریزید ، سانتریفیوژ جمع کنید، موادتان را خارج کنید، ما هم برخی تحریم‌ها را هشت سال دیگر برمی‌داریم، خب حالا بعد از هشت سال، اتحادیه اروپا در تاریخ دیروز رسیده به برخی تحریم هایی که قرار بود بردارد، آمریکا که سال نود و هفت خارج شد، اروپایی‌ها که ماندند چه؟ شما بیانیۀ دو روز پیش آنها را بخوانید ببینید چه بیان می‌کنند. بیانیه می‌دهند می‌گویند درست است که سر هشت سال موعد انجام تعهدات آنهاست اما انجام نمی‌دهند. به همین راحتی. این بیانیه اتحادیه اروپاست که «این شورا ارزیابی کرد ما برای خودداری از برداشتن این محدودیت‌ها دلایل معتبری داریم.» انگلیس هم چون از اتحادیۀ اروپا خارج شده بلافاصله اطلاعیۀ جداگانه می‌دهد که او هم به همراه اتحادیه اروپا این تحریم‌ها را حفظ می‌کند. یک توافق چندجانبه صورت گرفته که فقط ایران نبوده، روسیه بوده، چین هم بوده، همۀ این کشورها بودند، طبق آن قرار شده این کار بشود؛ می‌گوید بله، اما من دیگر این را برنمی‌دارم! این می شود آن مناسباتی که امروز در دنیاست.

جلیلی افزود: در همین قضیۀ فلسطین هم همین بود؛ همین منطقی که اینجا بود که «آقا می‌رویم با گفتگو حل می کنیم که هم سانتریفیوژ بچرخد هم چرخ اقتصاد» و شد این که هم «سانتریفیوژها را جمع کنند، هم چرخ اقتصاد» و دلار ۳ تومن بشود۳۰ تومن، همین بحث در قضیه فلسطین نیز رخ داد، یک عده می گفتند آقا چرا با مقاومت؟ برویم با گفتگو حل کنیم و شد مذاکرات مادرید و بعد اسلو؛ نتیجه این شد که همان جناب عرفات که رفت گفتگوها را انجام داد، در اواخر عمر گفت هیچ کدام را به ما ندادند؛ یعنی مسیر غلط بود. بعد هم او را کشتند.

وی با بیان اینکه ریگان در ۱۹۸۰ می گوید «اسراییل سرزمین ثبات و دموکراسی در منطقه‌ی پر از ظلم و ناآرامی است»، اظهار کرد: بیل کلینتون در زمان ریاست‌جمهوری می گوید «دموکراسی اسراییل بستری است که روابط ما بر آن استوار است... و یک نمونه‌ی درخشان برای مردم در سراسر جهان است.» این آن چیزی است که دارند به من و شما معرفی می‌کنند. الگو می‌خواهی؟ لیبرال دموکراسی که من میگم یعنی چی؟ یعنی این که زن و کودک را بکشی، سرزمین را اشغال و چپاول کنی، بدترین جنایت‌ها را هم انجام بدهی بعد به‌ تعبیر کلینتون نمونۀ خیلی درخشان دموکراسی هم معرفی شوی. ببینید چه روزی با موشک به بیمارستان حمله می‌شود؟ دقیقاً همان روزی که مقامات امریکا، رییس سنتکام و وزیر خارجه در آنجا حضور دارند، فردای آن هم رییس‌جمهور آمریکا آنجا می‌رود چون نمونۀ درخشان لیبرال دموکراسی این‌هاست! حضور مقامات آمریکایی در سرزمین‌های اشغالی نشانگر نقش قرارگاهی در فرماندهی عملیات‌های تروریستی رژیم صهیونیستی است. همین اوباما می گوید «ما اگر از اسراییل حفاظت نکنیم، یک شکست اخلاقی نه برای آمریکا برای جهان است.» ترامپ دیوانه بیان می‌کند « اسراییل مرکز پر رونق دموکراسی است». یا همین مردک مفلوکی که الان رییس آمریکاست، می‌گوید: «اگر ارتباط ما با اسراییل عمیق است به خاطر ارزش‌های مشترکی است که در اینها متحدیم.»

جلیلی با طرح این پرسش که این ارزش‌های مشترک چیست؟، گفت: اینکه با حضور آمریکا این‌ها با موشک به بیمارستان حمله کنند، بعد خود بایدن برود آنجا، بگوید عجب ارزش‌های مشترکی داریم باید ده میلیارد دلار هم کمک نظامی کنیم!

منبع: ایسنا

544561