بزرگترین مانع مردمی شدن اقتصاد؛ اقتصاد دولتی

معاون مرکز همکاری های تحول و پیشرفت گفت: لوکوموتیو اقتصاد دولتی در این سالها در جهت معکوس عمل کرده و مانع رشد و توسعه اقتصاد خصوصی شده است.

تصویر بزرگترین مانع مردمی شدن اقتصاد؛ اقتصاد دولتی

به گزارش سایت خبری پرسون، صابر میرزایی، معاون پژوهشی مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری در افتتاحیه جشنواره مدافعان اقتصاد مردمی گفت: ارزش‌ها باورها را می‌سازند و باورها، هنجارها و قوانین در نهایت ساختارها تشکیل می‌دهند. از همین جهت هدف این جشنواره بر روی ارزش‌ها متمرکز است.

وی افزود: در اقتصاد ایران لوکوموتیو اقتصاد دولت بوده است. یعنی صنایع بزرگ، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و… در اختیار دولت بوده، ولی به تدریج این موضوع به عکس خود تبدیل شد و نه تنها نتوانست موجب توسعه شود، بلکه خود مانع توسعه شد. اکنون نیاز به حضور بخش خصوصی در نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، خطوط انتقال، خطوط ریلی، صنایع نفتی و… داریم ولی با مانع دولت مواجه می‌شویم زیرا خود دولت در این منافع شریک است.

میرزایی با بیان اینکه تا وقتی قیمت واقعی گاز معلوم نشود و تا وقتی اجازه صادرات برق داده نشود، توسعه بخش خصوصی نیروگاهی محقق نمی‌شود، افزود: وزارتخانه‌هایی که ساختارشان برای گشایش و اعطای مجوز هست به خاطر تعارض منافع به صورت معکوس عمل کرده و مانع توسعه می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه تا وقتی دولت کنار نرود نمی‌توانیم شاهد اقتصاد مردمی باشیم، افزود: معنای قهرمان اقتصاد مردمی صرفاً کارآفرین یا مدیری که از کالای ایرانی استفاده می‌کند، نیست. البته این مورد هم مهم و باید تقدیر صورت گیرد اما باید به سراغ کسانی برویم که راه حل های سیاستی موفقی مثل قانون پتروپالایشگاه ها را دنبال کرده‌اند و از آنها اسمی برده نمی‌شود.

406860