نوسانات تورم میانگین را با اما و اگر باید سنجید

دیروز وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه ستاد اقتصادی بر عوامل کوتاه مدت ایجاد تورم از جمله تورم وارداتی که در اقتصاد ایران سرریز شده تمرکز کرده، ابراز امیدواری کرد که تورم در تیر کاهش یافته و در ماه‌های آینده این تورم به صورت پلکانی کاهش پیدا کند.
تصویر نوسانات تورم میانگین را با اما و اگر باید سنجید

به گزارش سایت خبری پرسون، هادی حق شناس اقتصاددان در یادداشتی نوشت: دیروز وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه ستاد اقتصادی بر عوامل کوتاه مدت ایجاد تورم از جمله تورم وارداتی که در اقتصاد ایران سرریز شده تمرکز کرده، ابراز امیدواری کرد که تورم در تیر کاهش یافته و در ماه‌های آینده این تورم به صورت پلکانی کاهش پیدا کند. بالاخره شوک قیمتی که در اردیبهشت ماه وارد شد آثار خود را در خردادماه به جا گذاشت و طبیعتا در طول سال هم باقی خواهد ماند.

اما طبیعی است که تورم ماهانه کم‌کم کاهشی خواهد شد اگر اتفاق دیگری نیفتد. دلیل آن هم واضح است؛ بالاخره قیمت‌های روغن، مرغ، آرد صنف و صنعت که در اردیبهشت ماه گران شد، آثارش را درخردادماه دیدیم ولی وقتی می‌خواهند آثار تورم تیرماه را نسبت به خردادماه بررسی کنند، درمورد اقلامی که ذکر شد، دیگر افزایش قیمت نخواهند داشت لذا اثر اینها در تورم ماهانه حداقل ممکن خواهد بود. لذا انتظار نداریم مثلا در خردادماه که تورم ماهانه نسبت به اردیبهشت 2/12 (دوازده و دو دهم) درصد شد، در تیرماه نسبت به خردادماه باز تورم ماهانه عدد دورقمی بشود به‌خاطر اینکه در تیرماه شاهد شوک قیمتی نبودیم. بنابراین انتظار این است که تورم ماهانه دیگر مثل خردادماه عدد دورقمی در سالجاری نشود.

مگر اینکه دولت شوک قیمتی دیگری بر اقتصاد وارد کند که آن‌هم بعید است که دولت شوک قیمتی دیگری وارد کند. به عنوان مثال قیمت بنزین جهش پیدا کند که بعید است چنین اتفاقی بیفتد چون مرتبا دولت اعلام کرده که قصد افزایش قیمت بنزین را ندارد. این مثال را به این دلیل زدم که اگر چنین شود، باز می‌شود انتظار داشت که مثل خردادماه که تورم ماهانه دورقمی شد، دوباره تکرار بشود.

ولی علائم و قرائن نشان می‌دهد که در ماه‌های آینده تورم دورقمی نشود. حال اگر فرض کنیم این پیش بینی درست باشد آنگاه انتظار نداریم که تورم میانگین هم با شتاب افزایشی باشد بلکه انتظارمان این است که کم‌کم هم تورم نقطه به نقطه که در خردادماه به بالاترین نقطه ممکن نسبت به سنوات گذشته رسیده بود، آن‌هم سیر شتابان افزایشی نداشته باشد. حال اگر تورم ماهانه و تورم نقطه به نقطه مثل خردادماه جهش نداشته باشد بلکه روند کاهشی داشته باشد، این دو تورم یعنی تورم ماهانه و تورم نقطه به نقطه می‌تواند منجر به کاهش تورم میانگین بشود. البته همه این نکاتی که ذکر شد با اما و اگرها قابل تحقق است.

آن اما و اگرها این است که ما شاهد شوک قیمتی جدیدی نباشیم. گرچه این نگرانی در خصوص تورم بخش مسکن وجود دارد یعنی الان چون تابستان فصل جابه‌جایی مسکن است، تورم ماهانه اجاره مسکن در ماه گذشته بیش از 8واحد درصد شده است و چون هزینه مسکن در سبد خانوار وزن و سهم قابل توجهی دارد از این ناحیه یعنی تورم مسکن نگرانی وجود دارد اما به نظر می‌رسد که این به اندازه شوک قیمتی خردادماه نباشد. در هر حال باید منتظر ماند و دید که عملا در ماه‌های آینده چه اتفاقی برای سه متغیر تورم ماهانه، تورم نقطه به نقطه و تورم میانگین می‌افتد.

منبع: روزنامه آرمان ملی

405518