برای خنک شدن در تابستان، چای بنوشید!

مطالعه جدید محققان نشان داد که مصرف یک نوشیدنی داغ در آب و هوای خشک می‌تواند بدن را خنک کند، اما این اتفاق در شرایط مرطوب رخ نمی‌دهد.
تصویر برای خنک شدن در تابستان، چای بنوشید!

به گزارش سایت خبری پرسون، مطالعه‌ای توسط محققان دانشگاه اتاوا به بررسی تأثیر نوشیدن نوشیدنی گرم بر دمای بدن پرداخته است.

نتایج این مطالعه نشان داد که یک نوشیدنی داغ می‌تواند شما را خنک کند، اما فقط در شرایط خشک.

دکتر اولی جی یکی از نویسندگان این مطالعه، در این خصوص توضیح داد: «اگر یک نوشیدنی گرم بنوشید، مقدار کمتری از گرمای ذخیره شده در بدن شما را به همراه دارد و عرق اضافی که هنگام نوشیدن این نوشیدنی داغ تولید می‌شود، تبخیر خواهد شد.»

زمانی که یک نوشیدنی گرم مصرف می‌کنید، بیشتر عرق می‌کنید. اگر عرق بتواند تبخیر شود، شما را خنک می‌کند. در حالی که تعریق می‌تواند خجالت آور باشد، این یک عملکرد ضروری بدن است که به ما کمک می‌کند تا خنک بمانیم.

همانطور که عرق از سطح پوست شما تبخیر می‌شود، با تبدیل آب از مایع به بخار، گرمای اضافی را از بین می‌برد.

با این حال، در شرایط مرطوب، این اثر خنک‌کننده کمتر موثر است، بنابراین نوشیدن نوشیدنی‌های گرم به خنک شدن شما کمکی نمی‌کند.

دکتر جی توضیح داد: «در یک روز بسیار گرم و مرطوب، اگر لباس زیادی می‌پوشید، یا اگر آنقدر عرق دارید که شروع به چکیدن روی زمین می‌کند و از سطح پوست تبخیر نمی‌شود، پس نوشیدن یک نوشیدنی گرم چیز بدی است.»

نوشیدنی داغ هنوز کمی گرما را به بدن اضافه می‌کند، بنابراین اگر عرق به تبخیر کمک نمی‌کند، به سراغ نوشیدنی سرد بروید.

با این وضعیت باید نتیجه گرفت که در روزهای گرم تابستانی، نوشیدن چای و یا قهوه در شهرهای حاشیه دریای خزر و یا شهرهای جنوبی کشور که شرجی هستند، کمکی به خنک شدن نمی‌کند.

منبع: همشهری آنلاین

405104