گزارش پرسون از جولان حیوانات موذی در پایتخت؛

شرکت ساماندهی حریف موش ها می شود؟

موضوع حیوانات موذی همواره یکی از دغدغه های شهروندان در شهرها به ویژه در کلانشهری مانند تهران است، که متولی رسیدگی به این موضوع شرکت ساماندهی شهرداری است.
تصویر شرکت ساماندهی حریف موش ها می شود؟

به گزارش سایت خبری پرسون، پدیده جولان موش ها در تهران از سالیان گذشته به دلایل گوناگونی وجود دارد؛ این دلایل شامل ریخته شدن زباله در جوی خیابان ها، لایروبی نشدن جوی ها برای جمع آوری زباله ها، جمع آوری دیر هنگام زباله ها از مخازن، جوی های سرپوشیده و نهایتا عدم طعمه گذاری برای حذف این حیوانات است؛ اما این پدیده گویا در این دوره از مدیریت شهری بیشتر شده است و حتی شهروندان مناطق غربی و شمالی پایتخت که جوی های سر‌بسته کمتری دارند و آب فاضلاب خانگی به جوی ها ریخته نمی شود و بافت فرسوده کمتری دارند نیز به تازگی شاهد جولان موش ها هستند؛ در گزارش پیش رو بیشتر به این موضوع پرداخته ایم.

شهرداری بی توجه است

یکی از شهروندان تهرانی که دل پری از وضعیت جولان موش ها در تهران دارد، به خبرنگار پرسون گفت: در گذشته موش ها در بافت فرسوده تهران بیشتر زیست داشتند، علت این امر هم این بود که ریخته شدن فاضلاب خانگی در جوی ها و جوی های سرپوشیده بستر مناسبی را برای این حیوانات فراهم کرده بود؛ اما این روزها شاهد آن هستیم موش ها در سایر مناطق تهران که نه خبری از جوی های سرپوشیده و نه خبری از تخلیه آب فاضلاب خانگی در جوی های معابر است، مشاهده می شود.

او که خود را زینب اکبری ساکن منطقه 5 تهران معرفی کرد، افزود: در گذشته شهرداری به شکل مداوم اقدام به طعمه گذاری موش می کرد؛ اما این روزها با سامانه 137 هم تماس گرفته شود اقدامی انجام نمی دهند و این نشان از بی توجهی مدیریت شهری به این موضوع است.

اکبری ادامه داد: این کم توجهی شهرداری تهران موجب شده تا تمامی شهر را موش ها تصرف کنند، علت این امر هم برمی گردد به اینکه مدیران شهری فعلی پایتخت مدیر حرفه ای نیستند.

گسترش زیست موش ها در تمامی مناطق تهران

در فصول سرد میزان تردد در سطح زمین، بدلیل برودت هوا و به تبع آن جمعیت موش‌ها کاهش پیدا می‌کند و در فصول گرما افزایش میزان تردد و زادو ولد و به تبع آن افزایش جمعیت موش را خواهیم داشت.

طبق بررسی های خبرنگار ما موش ها بیشتر در مناطق مرکزی و جنوبی زیست دارند؛ اما این روزها تمامی مناطق شهر تهران جولانگاه موش ها شده است و نمی توان گفت در یک محله امکان وجود موش نیست، به طوری که قدرت الله محمدی مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران سال گذشته گفته بود: کانون‌های وفور در مناطق شهری تهران کما بیش در نواحی آلوده وجود دارد که شدت آلودگی در مناطق ۴،۶،۱۲،۱۵،۱۳،۱۱ به دلیل بافت قدیمی، وجود میادین میوه و تره بار، انبار‌ها وبازارها و غیره بیشتر است و زیستگاه مناسبی برای موش ها ایجاد شده است. مواردی که باعث افزایش جمعیت موش می‌شود، وجود سه عامل غذا (مخازن مکانیزه و ته مانده زباله‌های شهروندان و کسبه)، آب (کانال‌های سر باز، نهر‌ها و جوی ها)، پناهگاه (بافت فرسوده، پوشش گیاهی مناسب برای افزایش جمعیت موش، خانه‌های فرسوده و متروکه) است.

اما این مدیر شهری بر این باور است که رشد موش ها در تهران کاهش پیدا کرده است، چرا که وی به آمارهای ثبت پیام های شهروندان استنباط کرده است، مدیر عامل شرکت ساماندهی و مشاغل شهر تهران افزود: از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا آبان سال ۱۳۹۹ میانگین پیام‌های مردمی در خصوص موش ماهیانه پیام ثبت گردیده که از آبان ۱۳۹۹ تا آبان ۱۴۰۰ میانگین ماهیانه ۱۵۳۰ عدد کاهش پیدا کرده است که می‌توان گفت ۳۵% کاهش پیام‌های مردمی مشاهده می‌گردد. علت کاهش پیام‌های مردمی از آبان ۱۳۹۹ تاکنون استفاده از سموم مرغوب می‌باشد.

این مدیر مبارزه با موش های شهر تهران گرم شدن هوا را عاملی بر‌افزایش موش ها می داند، در خبری که سال گذشته باشگاه خبرنگاران آن را پوشش داده است گفته شد: در فصول سرد میزان تردد در سطح زمین، بدلیل برودت هوا و به تبع آن جمعیت موش‌ها کاهش پیدا می‌کند و در فصول گرما افزایش میزان تردد و زادو ولد و به تبع آن افزایش جمعیت موش را خواهیم داشت.

گرانی سم عامل کاهش طعمه گذاری

براساس اطلاعاتی که به دست خبرنگار پرسون رسیده است؛ گویا افزایش قیمت ارز موجب شده تا سم برای طعمه گذاری موش ها نیز با افزایش قیمت مواجه شود و این موضوع موجب شده تا شرکت های پیمانکاری زیر مجموعه شرکت ساماندهی شهرداری تهران کمتر از گذشته دست به فعالیت زنند.

رسانه پرسون این آمادگی را دارد تا در خصوص فعالیت های انجام شده شرکت ساماندهی در خصوص مبارزه با این جانوران موذی اطلاع رسانی کند؛ البته اگر اقدامی صورت گرفته است.

400886