پرسون از یک بی تدبیری در شهرداری تهران گزارش می دهد؛

ظرفیت برخاک نشسته / تعطیلی ده ها غرفه اشتغالزایی در دریاچه چیتگر

این روزها تحریم ها اقتصاد کشور را با مشکل مواجه کرده است و به نوعی امریکایی ها یک جنگ تمام عیار اقتصادی را با ما به راه اندخته اند؛ اما در این میان بی مدیریتی مسئولان نیز گاها کمک به مشکلات اقتصادی کشور کرده است.
تصویر ظرفیت برخاک نشسته / تعطیلی ده ها غرفه اشتغالزایی در دریاچه چیتگر

به گزارش سایت خبری پرسون، یکی از روش هایی که می توان در این جنگ اقتصادی پیروز شد توجه به تولید و اشتغالزایی در داخل کشور است تا با این کار وابستگی خود را به خارج از کشور کاهش داد؛ موضوعی که بارها از سوی رهبر معظم انقلاب بیان شده است.

در صورت پویا کردن ظرفیت های موجود در کشور می توان بسیاری از مشکلات اقتصادی این روزها را برطرف کرد؛ اما این عزم در مدیریت شهری پایتخت دیده نمی شود؛ به طوری که در ضلع غربی دریاچه چیتگر ده ها غرفه وجود دارد که رو به تعطیلی قرار دارد، در حالی که با راه اندازی این ظرفیت می توان ده ها نفر به اشتغالزایی و کار آفرینی مشغول شوند و از سوی دیگر درآمدی برای شهر فراهم آورد.

خبرنگار پرسون نگاهی به تعطیلی ده ها غرفه ضلع غربی دریاچه چیتگر کرده است که در ادامه می خوانید:

بیکاری ده ها نفر

کی از این غرفه ها سفره خانه سنتی بود و تنها در یکی از این غرفه ها ده نفر مشغول به کار بودند، دیگر غرفه ها نیز به طور میانگین بین دو تا سه نفر مشغول فعالیت بودند که متاسفانه معلوم نشد به چه دلیل این مجموعه به یک باره تعطیل شد.

یکی از رهگذران این مجموعه گردشگری که لباس ورزشی به تن دارد و خود را رسول معرفی می کند، گفت: غرفه های این مجموعه نزدیک به دو سالی است که تعطیل است و متاسفانه سرمایه ای که با پول مردم فراهم شده به حال خود رها شده است.

وی افزود: یکی از دلایل تعطیلی این مجموعه بی مدیریتی است، چرا که اگر یک مدیر دلسوز در این مجموعه فعالیت داشت شاهد رونق این غرفه ها بودیم.

رسول که در برج های اطراف دریاچه سکونت دارد و هر روز برای پیاده روی از کنار این غرفه های تعطیل تردد دارد، در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه در گذشته این غرفه ها چه فعالیتی داشتند؟ پاسخ داد: یکی از این غرفه ها سفره خانه سنتی بود و تنها در یکی از این غرفه ها ده نفر مشغول به کار بودند، دیگر غرفه ها نیز به طور میانگین بین دو تا سه نفر مشغول فعالیت بودند که متاسفانه معلوم نشد به چه دلیل این مجموعه به یک باره تعطیل شد.

این شهروندان تهرانی ادامه داد: به دلیل وجود پارکینگ خودرو در ضلع غربی دریاچه و اینکه یکی از ورودی های گردشگران در این مجموعه به حساب می آید، کسب و کار خوبی برای غرفه داران وجود داشت و از سوی دیگر موجب خدمات دهی به گردشگران خواهد شد که بی دلیل رو به تعطیلی قرار گرفته و ده ها نفر بیکار شده اند.

شهرداری به دنبال پول زیاد است

در این میان خبرنگار پرسون برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ تعدادی از غرفه داران که در دل مجموعه گردشگری دریاچه فعال هستند رفته است، تا علت دقیق این تعطیلی را جویا شود.

محمد کارگر یکی از غرفه داران در این باره گفت: گویا اون مبلغی که شهرداری مدنظرش است را سرمایه دار حاضر نیست اجاره کند و این باعث تعطیل شده است.

این کاسب غرفه فعال در دریاچه چیتگر اظهار کرد: درست است که نگهداری دریاچه چیتگر هزینه بسیار بالایی را می طلبد؛ اما در عین حال درآمد خوبی به واسطه غرفه های خود دارد، به طوری که از برخی از غرفه ها نزدیک به 15 میلیون تومان ماهیانه دریافت می شود و به طور میانگین 50 غرفه در این مجموعه وجود دارد.

وی افزود: مجموعه دریاچه چیتگر از سوی سازمان بازنشستگی شهرداری تهران اداره می شود و این سازمان تصور می کند که مجموعه دریاچه چیتگر نیز بازنشسته است و از ظرفیت های موجود آن بهره مند نمی شود.

نگاه مدیریت شهری درآمد زایی است

اگر مدیریت این مجموعه مدیر بودند حاضر نبودند به سرمایه کشور لطمه وارد کنند، برای نمونه اگر در این دو سال ماهیانه تنها از هر غرفه سه میلیون تومان نیز دریافت کرده بودند مبلغ قایل توجهی کسب می شد؛ اما در حال حاضر نه آن مبلغ برای شهرداری جذب شد و نه اینکه افرادی در این مجموعه مشغول به فعالیت شده اند.

یکی از سرمایه داران در این باره دل پری از مدیریت دریاچه چیتگر دارد؛ او که تمایل ندارد نامش در این گزارش درج شود، گفت: متاسفانه مدیریت شهری نگاه درآمد زایی دارد و اصلا توجهی به موضوع اشتغال آفرینی ندارد؛ چرا که اگر داشت نمی گذاشت این ده ها غرفه رو به تعطیلی قرار گیرد و ده ها نفر سرپرست خانوار بیکار شوند.

وی افزود: اگر مدیریت شهری معتقد است فردی برای سرمایه گذاری راه اندازی این غرفه ها وجود ندارد، می توانست مجموعه را در اختیار افراد نیازمند کمیته امداد حضرت امام قرار دهد و این افراد کسب و کاری برای خودشان راه اندازی کنند.

این سرمایه گذار ادامه داد: اگر مدیریت این مجموعه مدیر بودند حاضر نبودند به سرمایه کشور لطمه وارد کنند، برای نمونه اگر در این دو سال ماهیانه تنها از هر غرفه سه میلیون تومان نیز دریافت کرده بودند مبلغ قایل توجهی کسب می شد؛ اما در حال حاضر نه آن مبلغ برای شهرداری جذب شد و نه اینکه افرادی در این مجموعه مشغول به فعالیت شده اند.

غرفه ها را در اختیار اشتغال آفرینان قرار دهند

امسال نیز همچون سال های گذشته رهبر انقلاب شعار سال را به موضوع تولید گره زده اند، البته موضوع اشتغال آفرینی نیز در شعار سال رهبر انقلاب قرار گرفته است که جا دارد مدیران شهری به خصوص سازمان بازنشستگی شهرداری تهران به عنوان متولی نگهداشت دریاچه چیتگر به شعار سال رهبر انقلاب توجه کنند و غرفه های تعطیل این مجموعه را در اختیار سرمایه داران قرار دهند تا گامی برای اشتغال آفرینی برداشته شود؛ البته اگر هنر مدیریت داشته باشند.

گزارش از: سیاوش پارسا

395271