‎پرسون از ریزش پر مخاطب ترین برنامه ایام نوروز رسانه ملی گزارش می دهد؛

‎جای خالی استعدادها و نخبگان واقعی کشور/ عصر جدید بی مخاطب!

‎عصر جدید یکی از برنامه های تلویزیونی است که در سه سال اخیر از شبکه سه سیما در ایام نوروز پخش می شود و در دو دوره گذشته خود مخاطبان زیادی را برای خود جذب کرد، اما در سومین دوره خود با ریزشی از مخاطبان مواجه شده است.
تصویر ‎جای خالی استعدادها و نخبگان واقعی کشور/ عصر جدید بی مخاطب!

به گزارش سایت خبری پرسون، اینکه این برنامه کپی برداری از رسانه های خارجی است و ایده پردازی از سوی دست اندرکاران رسانه ملی نبوده به کنار، چرا که کشف استعداد اقدامی ارزشمند است و فرقی ندارد از چه مسیری این امر محقق شود، عصر جدید در دو دوره گذشته مورد اقبال عمومی قرار گرفت و انتظار این بود که در این دوره تحولی در این برنامه ایجاد شود تا هم استعداد بیشتر، نو و خلاقانه ای روانه صحنه شوند و هم اینکه استعداد های قبلی بعد از ورود به این مجموعه به جایگاه رسیده باشند، اما در این دوره تنها داوران این برنامه تغییر یافته اند و بیشتر خوانندگان رهسپار صحنه اجرا شده اند نا گفته نباشد که به تازگی صدا و سیما پر مخاطب ترین برنامه رسانه ملی را عصر جدید در ایام نوروز 1401 معرفی کرده است..

در گزارش پیش رو نگاهی انداخته ایم به برنامه عصر جدید که با استقبال سرد هموطنان رو به رو شده است.

کف زدن‌ برای داوران غیر کارشناس

در کشوری که صاحب نظران عرصه‌های مختلف هنری ورزشی و… حضور دارند چه تعصب و قرارداد نهفته‌ای است که فقط چهار نفر با این کارنامه ضعیف انتخاب شوند و در خصوص هنرنمایی‌ها در تمامی عرصه‌های فیلم و دوبلور و ورزشی و آکروبات و موسیقی و…. نظر دهند

پیش از این محمدرضا سقاییان در نقد از برنامه تلویزیونی «عصر جدید» با عنوان «وقتی مردم برای برنامه ای که به شعورشان توهین می‌کند، کف می‌زنند» گفت: برنامه کپی‌برداری شده از گات تلت و ایکس فکتور بنام «عصرجدید» با اجرای احسان علیخانی شب‌های شنبه و یک‌شنبه و الان در ایام عید هر شب از شبکه سه سیما پخش می‌شود. آنچه باعث می‌شود دست به نقد زده و معایب آن را صریحاً بیان کنم نه هنر نمایی‌های هنرمندان و مدعوین محترم برنامه است که با هزاران امید و انگیزه به منظور طرح نوآوری‌ها و نبوغ خود به این برنامه آمده‌اند و تمام تلاش خود را مصروف می‌دارند تا زحماتی را که طی سال‌های مختلف برای صاحب اثر و رکورد شدن متحمل شده‌اند را به میلیون‌ها نفر بیننده منتقل کنند و شهرتی برای خود کسب کنند بلکه غیر کارشناسی و غیر تخصصی بودن داوران این برنامه است.

وی افزود: این داوران بدون داشتن کمترین تجربه و علمی نسبت به یک هنرنمایی چنان با قاطعیت و … اعلام رأی می‌کنند و بر امیدها و انگیزه‌های هنرمند و ورزشکار و… می‌کوبند که فقط شکست غرور و شخصیت آنان را هدف قرار می‌دهند و عملاً این افراد که بعضاً توسط سازمان‌ها و نهادهای مرتبط صاحب رکورد و مقام شده‌اند توسط کسانی رد می‌شوند که خودشان هیچ تجربه عملی در آن هنرنمایی نداشته و ندارند و قادر به انجام آن نیز نخواهند بود اما چون دلشان حاکم بر تصمیم گیری است آنچه دلشان بخواهد می‌پسندند و آنچه دلشان نخواهد نمی‌پسندند.

سقاییان ادامه داد: در کشوری که صاحب نظران عرصه‌های مختلف هنری ورزشی و… حضور دارند چه تعصب و قرارداد نهفته‌ای است که فقط چهار نفر با این کارنامه ضعیف انتخاب شوند و در خصوص هنرنمایی‌ها در تمامی عرصه‌های فیلم و دوبلور و ورزشی و آکروبات و موسیقی و…. نظر دهند و شخصیت افراد هنرمند را تحقیر کنند؟ لااقل فقط در زمینه‌ای که معلومات دارند نظر دهند؛ ناراحت برای مردمی هستم که چقدر با ذوق و شعف این تحقیر کردن‌ها را با کف زدن‌های خود همراهی می‌کنند و بر داوران غیرکارشناس اعتراضی نمی‌کنند؟

لیدرهای خسته عصر جدید

فرا از اینکه این برنامه کپی برداری از رسانه های خارجی است و حتی دست اندر کاران این برنامه در رسانه ملی به خود زحمت نداده اند تا دکور و صحنه را کمی تغییر دهند تا متفاوت تر از رسانه های خارجی باشد؛ اما موضوع نیت آن است که استعدادهای پنهان سرزمین مان کشف شود که متاسفانه در این زمینه نیز این برنامه موفق نبوده است، چرا که اجرا کنندگان این برنامه به نوعی به دنبال فیلم بازی کردن هستند تا استعدادیابی چرا که فراخوان حضور استعدادها در این برنامه معلوم نبود کجا و به چه شکل صورت گرفته است و اینکه خواستگاری جوان دوبلور از همکارش در این برنامه و اینکه مجری برنامه از جوانی بعد از اجرای شعبده بازی و رای منفی داوران در خصوص دست هایش می پرسد و آن جوان در جواب می گوید:« کارگر کارواش هستم.» نشان ازبرنامه ریزی قیلی است و تنها می خواهند به مخاطب بگویند افراد که در این صحنه آمده اند افراد عادی هستند، اما این رفتار محبوبیت و حرفه ای بودن را نشان نخواهد داد.

از سوی دیگر گویا خوانندگی استعداد جوانان این کشور است که در هر قسمت از این برنامه یک یا دو خواننده به روی صحنه می آیند، اگر موضوع هنر است بسیاری از هنرها مانند خوشنویسی، نقاشی و.... نیز وجود دارد، حتی کتاب نویسان نیز از هنرمندان هستند که گاها می توانند آثارشان را جهانی کنند، بنابراین این روش استعداد یابی که شبکه سه در پیش گرفته در مسیر بن بست قرار دارد.

در حالی که استعداد های بسیار پنهانی در کشور وجود دارد، لیدرهای خسته این برنامه همت کنند و به سراغ وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان بروند و از نخبگان کشوری که در گوشه و کنار کشور در حال تلاش هستند باخبر شوند و یا اینکه به سراغ سازمان ملی نخبگان، کار آفرینان و استعدادهای درخشان بروند تا از استعدادهای آنها با خبر شوند.

یکی موضوعی که جای دارد در نقد این برنامه عنوان شود این است که استعدادها باید برای حل مشکلات کشور و به نوعی برداشتن دردی از دوش مردم باشد، خوانندگی، بازیگری تئاتر و تلویزیون و ورزش های رزمی به وفور در همه جای دنیا وجود دارد، اما مخترعان با یک اختراع و همت شان سالیان سال میلیون ها انسان را در رفاه و آسایش قرار می دهند.

از سوی دیگر کار آفرینانی هستند که با همت شان در این روزهایی که کشور با مشکلات اقتصادی مواجه است اقدامات بسیار مناسبی انجام می دهند و می توان این افراد و اقدامات شان را به نمایش در آورد تا الگوی دیگران شوند.

گزارش از: محمد خادمی

390476