آنچه کرونا از ما گرفت و پس نداد!

زمان زیادی است که ویروس منحوس کرونا مهمان کشورمان شده است، این بیماری یکسری عواقب جبران ناپذیر دارد که از ما گرفته و به ما برنگردانده است.
تصویر آنچه کرونا از ما گرفت و پس نداد!

به گزارش سایت خبری پرسون، بر اساس تحقیقات جدید، مشکلات مربوط به مهارت‌های ذهنی مانند تفکر، حفظ و یادگیری موضوعات پس از عفونت شدید کووید۱۹رایج است.

یان جیانگ وانگ، پروفسور و مدیر بخش نورولوژی و علوم اعصاب بالینی در بیمارستانی در چین، می‌گوید: برخی اثرات درازمدت کووید۱۹ می‌تواند به طور قابل توجهی بار زوال عقل در سراسر جهان را افزایش دهد. این مطالعه میزان زوال عقل، زمینه‌سازی برای آن و اختلال شناختی خفیف را در افرادی که از کرونا بهبود یافته‌اند با افرادی که به این ویروس آلوده نشده‌اند مقایسه می‌کند. نتایج آن در تاریخ ۸ مارس در نشریه JAMA Neurology منتشر گردید.

محققان نزدیک به ۱۵۰۰ فرد ۶۰ ساله و بالاتر را که به دلیل کووید۱۹ در بیمارستانی در ووهان چین بستری شده بودند شناسایی کردند که ۲۶۰ نفر از آنها به نوع شدید بیماری مبتلا شده و ۶ ماه و یک سال بعد آنها را برای ارزیابی عملکرد شناختی‌شان پیگیری کردند. محققان همچنین عملکرد شناختی بیش از ۴۰۰ همسر از افراد بستری شده در بیمارستان را که به کووید۱۹ مبتلا نشده بودند، به عنوان گروه مقایسه ارزیابی کردند.

هیچ یک از شرکت‌کنندگان در مطالعه قبل از آلوده شدن به کووید۱۹، مشکلات شناختی، اختلال عصبی یا سابقه خانوادگی زوال عقل یا بیماری شدید قلبی، کبدی یا کلیوی یا سرطان نداشتند. یک سال پس از بهبود کرونا و ترخیص از بیمارستان، ۱۲.۵ درصد از بازماندگان کووید۱۹ دچار مشکلات شناختی شده بودند. زوال عقل و اختلال شناختی خفیف در افرادی که مبتلا به کرونای شدید بودند به طور قابل توجهی بیشتر از افرادی بود که بیمار شدید نبودند یا اصلا به این بیماری مبتلا نشدند.

حدود ۱۵ درصد از افراد مبتلا به کرونای شدید، یک سال پس از خروج از بیمارستان، گرفتار زوال عقل شده و حدود ۲۶ درصد از آنها اختلال شناختی خفیف داشتند. کمتر از ۱٪ از افرادی که در بیمارستان بستری شدند با نوع خفیف و کسانی که به این بیماری مبتلا نشدند دچار زوال عقل شدند. همچنین تنها حدود ۵٪ از افراد در هر گروه دچار اختلال شناختی خفیف شدند.

مشکلات شناختی برای فردی که مبتلا به کروناست، رایج است. با این حال، پیامدهای دراز مدت این بیماری بر توانایی‌های ذهنی، همچنان نامشخص و مبهم است. پزشکان معتقدند این مطالعه اطلاعات جدیدی در مورد تغییرات ناشی از کرونا در قدرت شناخت اضافه می کند. به گفته محققان، نکته قابل توجه این واقعیت است که ۲۱ درصد از افراد مبتلا به کووید۱۹ شدید دچار زوال شناختی پیشرونده بودند که نشان می‌دهد این بیماری ممکن است باعث آسیب طولانی‌مدت و شاید برگشت‌ناپذیر به توانایی‌های ذهنی شود.

این یافته‌ها حاکی از آن است که همه‌گیری کرونا ممکن است به میزان قابل توجهی در بار زوال عقل جهانی در آینده نقش داشته باشد.

منبع: بهداشت نیوز

389560