طرز تهیه شیرینی خوشمزه و ساده برای نوروز

شیرینی نارگیلی یکی از شیرینی‌های سنتی و قدیمی ایرانی است که معمولا برای پذیرایی در عید نوروز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
تصویر طرز تهیه شیرینی خوشمزه و ساده برای نوروز

شیرینی نارگیلی یکی از انواع شیرینی‌‌های خوشمزه و مجلسی ایرانی است که در بعضی از مناطق با نام نان نارگیلی هم شناخته‌‌ می‌شود. شیرینی نارگیلی از نظر ظاهری شباهت زیادی به شیرینی گردویی دارد البته رنگ این دو شیرینی متفاوت است. با ما همراه باشید تا طرز تهیه شیرینی نارگیلی را یاد بگیرید.

مواد لازم برای طرز تهیه شیرینی نارگیلی

  • سفیده تخم‌مرغ ۱۵۰ گرم (حدود ۵ عدد )
  • پودر نارگیل ۱۵۰ گرم (۱ لیوان سرخالی به‌علاوه ۱ لیوان یک بند انگشت خالی)
  • شکر ۳۰۰ گرم (۱ و ۱/۳ پیمانه )
  • روغن مایع ۹۰ گرم (حدود ۱/۲ پیمانه)
  • وانیل ۱/۸ قاشق چای‌خوری
  • آبلیمو ۱.۵ قاشق چای‌خوری

طرز تهیه شیرینی نارگیلی

مرحله اول

برای تهیه شیرینی نارگیلی ساده ابتدا پودر نارگیل را به همراه شکر و نیمی از روغن مایع و نیمی از سفیده تخم مرغ داخل مخلوط کن یا میکسر می ریزیم و به خوبی میکس می کنیم تا مواد به طور کامل مخلوط شوند.

مرحله دوم

در صورتی که به میکسر یا مخلوط کن در دسترس نداشتیم، می توانیم مواد را دو مرتبه چرخ کنیم. غلظت مواد باید پس از مخلوط کردن در حل شله زرد باشد، در صورتی که مواد سفت بود مقداری سفیده تخم مرغ و روغن اضافه می کنیم.

مرحله سوم

و مجددا مواد را مخلوط می کنیم تا به غلظت مناسب برسیم. در ادامه یک قابلمه را تا نیمه آب پر می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب شروع به جوشیدن کند. حالا مخلوط مواد را درون یک کاسه فلزی می ریزیم.

مرحله چهارم

کاسه حاوی مواد را روی درب قابلمه قرار می دهیم تا با بخار آب گرم شود. حالا شروع به داغ زدن مواد می کنیم. داغ زدن یعنی اینکه مانند هم زدن حلیم با یک قاشق چوبی یا پلاستیکی مواد را به صورت مداوم زیر و رو کنیم.

مرحله پنجم

داغ زدن مواد را باید تا زمانی ادامه دهیم که وقتی کمی از مواد را بین انگشتامان لمس می کنیم، دانه های شکر را حس نکنیم. در ادامه باقیمانده روغن و سفیده تخم مرغ را به مواد اضافه می کنیم و با هم ترکیب می کنیم.

مرحله ششم

حالا مجددا مواد را داغ می زنیم تا کاملا یکدست شوند، زمانی که مایه شیرینی منسجم شد، آب لیمو ترش و وانیل را اضافه می کنیم، سپس کاسه را از روی بخار آب کنار می گذاریم. در ادامه فر را با دمای ۱۴۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم.

مرحله هفتم

پس از اینکه مایه شیرینی آماده شد، آنرا درون قیف می ریزیم، سپس درون سینی فر را با کاغذ روغنی نسوز و با کیفیت پوشش می دهیم. حالا مایه شیرینی را با چند سانتی متر فاصله روی سینی فر قیف می زنیم.

مرحله هشتم

برای اینکه روی شیرینی ها گنبدی نشود، دستمان را چرب می کنیم و روی شیرینی ها را صاف می کنیم، سپس در فر قرار می دهیم تا بپزند. حدود ۱۰ تا ۱۲ دقیقه زمان برای این شیرینی خوشمزه زمان نیاز است.

مرحله نهم

در صورتی که تمایل داشته باشیم روی شیرینی ها، مانند شیرینی نارگیلی بازاری ترک بخورد، در پایان پخت چند دقیقه گریل را روشن می کنیم. در نهایت شیرینی ها را از فر خارج کرده و صبر می کنیم تا خنک شوند، سپس در ظرف مورد نظرمان می چینیم.

نکات کلیدی در تهیه شیرینی نارگیلی خانگی و پفکی با پیمانه

  • در مرحله بن ماری کردن دقت کنید در انتهای پخت انگشت را داخل کاسه فرو ببرید نباید ذرات شکر احساس شود و گرما را حس کند ولی نسوزد.
  • اگر مرحله داغ زدن شیرینی را درست انجام دهید روی شیرینی براق و ترک می خورد.
  • از پودر نارگیل تازه استفاده کنید.
  • حتما در مرحله بن ماری کردن باید حرارت کم باشد حداقل ۳۰ الی ۳۵ دقیقه طول بکشد.
  • اگر مواد را به ترازو کرده باشید شیرینی خوبی خواهید داشت اما اگر در داغ زدن کمی مواد شل بود مقداری پودر نارگیل و اگر مواد کمی سفت بود کمی سفیده تخم مرغ اضافه کنید.
  • در فرهای برقی ۲۰ درجه دما ها را کمتر بگذارید.
  • سعی کنید برای تهیه شیرینی نارگیی از سینی فر استفاده نکنید زیرا رنگ شیرینی زود تیره می کند.

388790