پرسون از گرانی یک محصول آبزی گزارش می دهد؛

میگو در جمع سبد لاکچری ها/ مشتری نیست!

ایران به دلیل شرایط جغرافیایی از نعمت محصولات آبزی برخوردار است؛ به طوری که ماهی و میگو در دریای جنوب و شمال به شکل خدادادی پرورش داده می شود.
تصویر میگو در جمع سبد لاکچری ها/ مشتری نیست!

به گزارش سایت خبری پرسون،در دو سال اخیر نوسانات ارزی و کاهش محصولات دریایی موجب گرانی این مواد غذایی در کشور شده است به طوری که هموطنان کمتر این محصول غذایی را تهیه می کنند.

طبق گزارش های میدانی خبرنگار اقتصادی پرسون میگوی پاک شده از نوع درجه 2 در خرده فروشی ها 300 هزار تومان به فروش می رسد و ماهی قزل آلای پرورشی 120 هزار تومان قیمت گذاری شده است و بسیاری از شهروندان این محصول غذایی را از سبد غذایی خود کاملا خارج کرده اند و کمتر کسی دست به خرید میگو می زند.

برای اینکه از شرایط این روزهای بازار ماهی و میگو با خبر شویم با تعدادی از ماهی فروشان خیابان 17 شهریور به عنوان بازار میگوی پایتخت به گفتگو نشسته ایم که در ادامه می خوانید:

صادرات ارزشمند تر از مصرف داخلی است

مصرف محصولات غذایی شیلاتی در دو سال اخیر بین شهروندان به شدت کاهش پیدا کرده است و کمتر کسی توان خرید دارد؛ چرا که دولت برای تامین مرغ حاضر است از ارز دولتی استفاده کند و یا اینکه عرضه آن را به شکل تنظم بازار انجام دهد، اما برای محصولات آبزی نه دولت حمایتی از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان دارد و نه اینکه سایر محصولات شیلاتی را اجازه واردات آن را می دهد.

یکی از ماهی فروشان این خیابان که خود را رسول معرفی می کند، معتقد است: گرانی ارز موجب شده که صادر کنندگان میگو را صادر کنند تا ارز به دست آورند و این افزایش صادرات موجب شده تا شاهد کاهش میگو در بازار باشیم و کاهش ارز گرانی در بازار داخلی را به وجود آورده است.

وی افزود: مصرف محصولات غذایی شیلاتی در دو سال اخیر بین شهروندان به شدت کاهش پیدا کرده است و کمتر کسی توان خرید دارد؛ چرا که دولت برای تامین مرغ حاضر است از ارز دولتی استفاده کند و یا اینکه عرضه آن را به شکل تنظم بازار انجام دهد، اما برای محصولات آبزی نه دولت حمایتی از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان دارد و نه اینکه سایر محصولات شیلاتی را اجازه واردات آن را می دهد.

رسول در پاسخ به این سوال که میزان خرید میگوی شهروندان تهرانی نسبت به سال گذشته به چه شکل است؟ گفت: میگو که در سال گذشته کیلویی یک صد هزار تومان مورد معامله قرار می گرفت این روزها با 300 هزار تومان یعنی سه برابر قیمت مواجه است، بنابراین شاهد کاهش شدید خرید شهروندان هستیم.

میگو هم به خاویار پیوست

طبق شواهد میدانی خبرنگار پرسون میزان موجودی میگو در مغازه ها نیز بسیار اندک است به طوری که برخی از مغازه داران خیابان 17 شهریور تنها بین 5 تا 10 کیلو میگو در مغازه شان دارند؛ که در این باره یکی از مغازه داران علت این گرانی را به حضور چینی ها در خلیج فارس مربوط می داند، گفت: آن زمانی که مطرح می شد دولت باید جلوی صید صنعتی چینی ها در خلیج فارس را بگیرد برای چنین روزهایی می گفتند که شاهد کاهش میگو در خلیج فارس هستیم و این کمبود تاثیر مستقیم بر قیمت تمام شده برای مصرف کننده دارد، به طوری که دیگر هموطنان توان خرید میگو را ندارند و حتی می توان گفت که میگو نیز همانند خاویار به عنوان یک مواد غذایی لاکچری به حساب خواهد آمد.

محمد معتقد است: به قدری مصرف میگو در تهران کاهش پیدا کرده که بسیاری از مغازه داران دیگر دست از خرید آن برداشته اند چرا که مشتری وجود ندارد که آن را خریداری کند و باعث خراب و فاسد شدن این محصول گران قیمت می شود و ضرر بالایی را به مغازه داران وارد می کند.

او ادامه داد: آن طور که بنکداران میگو به بازاریان گفته اند، افزایش هزینه نگهداری در سرد خانه و هزینه کارگران در تمیز کردن میگو عامل این گرانی شده است.

تلاش بیشتر دولت برای تعادل در بازار

دولت گذشته تلاش زیادی برای کنترل بازار شیلات نداشته است و این عدم تلاش باعث شد تا بسیاری از هموطنان از مصرف این محصول پر خاصیت خودداری کنند؛ اما با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی بسیاری از هموطنان چشم انتظارند تا سفره شان رنگین تر شود و توان خرید محصولات شیلاتی از جمله میگو را داشته باشند، دولت می تواند در قالب ارائه محصولات شیلاتی ارزان قیمت همانند توزیع مرغ به شکل تنظیم بازار هم کمک به رونق این محصول کند و هم اینکه شهروندان سفره شان رنگین تر شود.

گزارشی از: سیاوش پارسا

388442