رشد 12 درصدی تولید میگو در سال جاری

سرپرست معاونت توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران گفت: سطح زیر کشت میگو در کشور در سال1400حدود ۱۲ درصد رشد نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

تصویر رشد 12 درصدی تولید میگو در سال جاری

به گزارش سایت خبری پرسون، «عیسی گلشاهی» افزود: سطح زیر کشت میگو با حدود ۱۲ درصد افزایش نسبت به سال قبل به حدود ۱۳ هزار و ۶۰۷ هکتار رسیده است.

سرپرست معاونت توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران بیشترین سطح زیر کشت میگو را مربوط به استان بوشهر عنوان کرد و اظهار داشت: سطح زیر کشت میگو در این استان حدود ۶ هزار و ۵۳ هکتار است که ۵۳ هکتار بیشتر از سطح هدفگذاری شده در برنامه ششم توسعه است.

وی سطح زیر کشت میگو در استان هرمزگان را نیز ۵هزار و ۲۸۰ هکتار اعلام کرد و گفت: این در حالی است که در برنامه ششم توسعه برای سال ۱۴۰۰ حدود ۳ هزار و ۲۵۰ هکتار سطح کشت میگو در این استان هدفگذاری شده بود.

گلشاهی افزود: در برنامه ششم توسعه، در مجموع کشت ۱۳ هزار و ۲۱۶ هکتار میگو برای سال ۱۴۰۰ هدفگذاری شده که تاکنون ۱۳ هزار و ۶۰۷ هکتار آن محقق شده است.

وی درباره آثار خشکسالی بر ماهیان پرورشی، گفت: احتمالا ماهیان پرورشی سردآبی تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته‌اند.

سرپرست معاونت توسعه آبزی پروری با بیان اینکه هنوز برآورد دقیقی از کاهش تولید ماهیان سردآبی بر اثر خشکسالی صورت نگرفته است، پیش بینی کرد که میزان تغییر در سطوح تولید تا آخر نیمه نخست امسال به طور دقیق برآورد شود.

وی در مورد تاثیر قطعی برق بر تولید ماهیان پرورشی در استخرها نیز اذعان داشت: برخی از استخرهای پرورش ماهی قزل آلا برای هوادهی و افزایش تولید در واحد سطح از مکانیزاسیون استفاده می کنند که به طور عمده تحت تاثیر نیروی برق هستند.

گلشاهی ادامه داد: هنوز آمار دقیق تلفات ماهیان در این استخرهای پرورشی جمع آوری نشده است هرچند پیش بینی می کنیم تلفات موردی بوده باشد.

وی گفت: هرگونه اعداد و ارقام درباره میزان تلفات ماهیان پرورشی ناشی از قطعی های برق در استخرهای مکانیزه باید بر اساس نظرات و بررسی های کارشناسی اعلام شود.

گلشاهی، راه حل در مورد قطعی های مکرر برق برای استخرهای مکانیزه پرورش ماهی را کاهش میزان تراکم ماهی در واحد سطح دانست.

وی افزود: قطعی مکرر برق موجب می شود پرورش دهندگان زودتر و در خارج از سایز ماهیان خود را روانه بازار کنند یا تعداد کمتری بچه ماهی در استخرها بریزند تا تولیدشان پایدار باشد که در دو صورت منجر به ضرر اقتصادی می شود.

طبق امارها در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰حدود ۵۲ میلیون دلار صادرات انواع آبزیان را به کشورهای مختلف داشته‌ایم.

وی صادرات انواع ماهیان در این مدت حدود ۱۵ هزار و ۶۰۰ تن، خانواده تون ماهیان نزدیک به ۷۱۳ تن، سایر محصولات شیلاتی ۶ هزار و ۳۰۰ تن و میگو بیش از ۴ هزار تن بوده است.

منبع: ایرنا

334592