از تقسیم کارها تا مدیریت دور ریختنی‌ها؛

با قوانین خانه‌تکانی آشنا شوید

این روزها که برای روزهای بهار آماده می‌شویم، سرمان خیلی شلوغ است و تمیز کردن خانه هم به‌نظر خسته‌کننده و ملال‌آور می‌آید. اما با منظم و درست کار کردن می‌توان به‌سرعت خانه را تمیز و برای استقبال از بهار آماده کرد.
تصویر با قوانین خانه‌تکانی آشنا شوید

به گزارش سایت خبری پرسون، برای تمیز کردن خانه، مانند هر کار دیگر باید برنامه‌ریزی داشته باشید. باید بدانید که قرار است کدام بخش‌های خانه را تمیز کنید و برای این کار چقدر وقت دارید. در این برنامه‌ریزی روش‌های تمیز کردن و اینکه از کدام قسمت خانه باید شروع کنید را لحاظ کنید. مثلا اگر می‌خواهید گرد و خاک در و دیوار اتاق ها را بگیرید و پنجره‌ها را تمیز کنید، نباید با جارو کشیدن فرش‌ها کار را شروع کنید. چون بعد از تمیز کردن دیوارها و پنجره‌ها، فرش‌ها دوباره پر از گرد و خاک می‌شوند و مجبور می‌شوید جارو کردن را دوباره انجام دهید.

برای تمیز کردن خانه، هرگز سعی نکنید تمام کارها را خودتان به‌تنهایی انجام دهید. بنابه سن و توانایی افراد در خانه، برخی از کارها را به آنها بسپارید. بدین‌ترتیب کارها سریع‌تر انجام می‌شوند.

تمیز کردن سرویس بهداشتی

تمیز کردن سرویس بهداشتی، بدترین بخش تمیزکاری خانه است. بنابراین اول از همه به سراغ آن بروید تا زودتر از این کار خلاص شوید. تمام مدت که با مواد شوینده کار می‌کنید، باید دستکش به دست داشته باشید تا به پوست دست‌تان صدمه نرسانید و در عین حال از انتقال میکروب‌ها و باکتری‌ها در امان بمانید. با استفاده از اسفنج، یک ماده شوینده (بهتر است از موادی که مخصوص تمیز کردن سرویس بهداشتی است، استفاده کنید) و آب داغ همه قسمت‌های سرویس بهداشتی را تمیز کنید. درضمن از پاک‌کننده‌های ضدباکتریایی استفاده کنید تا محیط ضدعفونی هم شود.

برای تمیز کردن دوش حمام هم می‌توانید از موم پاک‌کننده خراش‌های روی خودرو استفاده کنید. این موم کمک می‌کند تا دوش حمام کاملا برق بیفتد و در عین حال مدت طولانی‌تر تمیز بماند. البته مراقب باشید از این موم برای کف سرویس بهداشتی استفاده نکنید، زیرا زمین لغزنده خواهد شد و سر خواهید خورد.

تمیز کردن روشویی هم سخت است. از قبل باید شوینده‌ و فرچه‌ای مناسب برای تمیز کردن آن آماده کرده باشید. برخی از شوینده‌ها قدرت پاک‌کنندگی بسیار بالایی دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید. از مواد این شوینده‌ها روی روشویی بریزید، یک یا دو دقیقه صبر کنید. سپس با اسنفج به‌راحتی آلودگی‌ها را پاک کنید. (البته از این مواد زیاد استفاده نکنید، زیرا برای ریه‌ها خطرناک هستند. حتما در و پنجره‌ها را باز بگذارید تا هوا در جریان باشد.)

تمیز کردن شیشه‌ها و آینه‌ها

بیشتر مردم فکر می‌کنند مایع شیشه‌پاک‌کن شیشه‌ها را خوب تمیز می‌کند اما باید گفت که این مایع بیشتر برای برق انداختن شیشه‌هاست. برای تمیز کردن شیشه‌ها هیچ چیز به‌اندازه آب و صابون یا مایع ظرفشویی ایده‌آل نیست. ظرفی را از آب گرم و صابون یا مایع ظرفشویی پر کرده و محلول را با پارچه یا اسفنج به شیشه بمالید تا آلودگی‌ها پاک شوند. البته می‌توانید از پودرهای شستشوی نرم برای شیشه‌ها، آینه‌ها، سرامیک و فلزات استفاده کنید. همچنین به‌جای پارچه می‌توانید از کاغذ روزنامه استفاده کنید که سریع‌تر و راحت‌تر شیشه‌ها و آینه‌ها را تمیز می‌کند.

تمیز کردن آشپزخانه

بخش‌های مختلفی در آشپزخانه وجود دارد که باید تمیز شوند. می‌توانید ابتدا از شستن ظرف‌ها شروع کنید و سپس به سراغ اجاق گاز، یخچال، فریزر و وسایل الکترونیکی آشپزخانه بروید یا ظرف‌ها را برای مرحله آخر بگذارید. اگر ماشین ظرفشویی دارید که کار برایتان آسان‌تر خواهد بود.

از میان وسایل آشپزخانه معمولا اجاق گاز کثیف‌ترین است و به تمیز کردن بیشتر نیاز دارد. در بازار یکسری مواد شوینده مخصوص پاک کردن جرم‌های چرب روی گازها وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید به‌راحتی هر نوع جرم روی گاز و البته روی سطوح چرب دیگری که در آشپزخانه هست را تمیز کنید. همچنین می توانید از سرکه، آب و لیموترش به همراه صابون ظرفشویی استفاده کنید.

مرتب کردن کابینت‌ها کار دیگری است که می‌تواند سخت و وقت‌گیر باشد. به‌جای اینکه تمام اقلام داخل کابینت‌ها را بیرون بیاورید و سپس تمیز کرده و دوباره مرتب سر جای خود قرار دهید، کابینت‌ها را یکی یکی تمیز کنید. با این کار آشپزخانه بیش از حد شلوغ و آشفته نمی‌شود و موقع تمیز و مرتب کردن کلافه نمی‌شوید.

تمیز کردن اتاق خواب‌ها

تمیز کردن اتاق‌ها بعد از آشپزخانه و سریس بهداشتی و تمام پنجره‌ها می‌تواند راحت‌ترین کار باشد. کمد لباس‌ها، رختخواب، هر کمد و میزی که در اتاق هست را به‌ترتیب تمیز و مرتب کنید. اگر ملحفه‌ها کثیف هستند، آنها را هم بشویید. در پایان کار بد نیست، از خوشبوکننده هوا هم استفاده کنید.

تمیز کردن اتاق نشیمن

برای تمیز کردن کف اتاق نشیمن (و البته هر اتاق دیگر در خانه)، بسته به نوع کف که ممکن است چوبی، سرامیکی، فرش یا کفپوش مشمعی باشد، به روش‌های مختلف تمیز کردن نیاز دارید. با استفاده از جاروبرقی می‌توانید به‌راحتی گردوخاک‌ها را از روی فرش جمع کنید. کف‌های سرامیکی، چوبی و کفپوش‌های مشمعی را هم می‌توان با تی تمیز کرد.

تمیز کردن مبلمان را هم فراموش نکنید. برای پاک کردن گرد و غبار بهتر است از دستمال مرطوب استفاده کنید تا گرد و غبار به هوا پخش نشود. اگر می‌خواهید ظاهر مبلمان چوبی‌تان نو به نظر برسد، می‌توانید از براق‌کننده و پولیش چوب استفاده کنید. پولیش، چوب را شاداب کرده و خط و خش‌های ریز روی آن را محو می‌کند.

تمیز کردن حیاط و باغچه

اگر در خانه ویلایی یا حیاط‌دار زندگی می‌کنید یا باغچه‌ای در حیاط دارید، تمیز کردن آنجا را هم فراموش نکنید. درضمن می‌توانید در باغچه‌تان گل‌های زیبایی بکارید و آنجا را آماده استقبال از بهار کنید.

دور ریختن وسایل اضافی

روزهای خانه‌تکانی بهترین زمان برای خلاص شدن از اشیائی است که در طول سال از آنها استفاده نکرده‌اید. از لباس‌های قدیمی گرفته تا وسایلی که دیگر برایتان کارایی ندارند را دور بریزید. همچنین آن دسته از وسایلی که نمی‌خواهید اما هنوز قابل استفاده هستند را به افراد نیازمند ببخشید.

388043