تمیز کردن انواع کاغذ دیواری با چند روش کاربردی

صرف نظر از نوع کاغذ دیواری، شما باید هر ماه اقدام به گردگیری آن کنید. با استفاده از یک پارچه میکروفایبر یا جارو برقی تار عنکبوت، گرد و غبار و خاک موجود بر روی کاغذ دیواری را از بین ببرید.
تصویر تمیز کردن انواع کاغذ دیواری با چند روش کاربردی

به گزارش سایت خبری پرسون، کاغذ دیواری یکی از بخش های خانه است که حتی پاکیزه ترین افراد هم ممکن است تمیز کردن آن را نادیده بگیرند. غافل از اینکه با گذشت زمان، سطوح کاغذ دیواری مملو از گرد و غبار، مواد حساسیت زا، آثار خراشیدگی و لکه های چربی شده و ظاهر خانه را کثیف و نازیبا جلوه می دهند. علاوه بر این، گردوغبار و رطوبت می توانند موجب بی رنگ شدن و پوسته پوسته شدن کاغذ دیواری شود. پیش از اینکه نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری را به شما آموزش دهیم، قصد داریم شما را با انواع کاغذ دیواری آشنا کنیم.

۱- کاغذ دیواری وینیل
کاغذ دیواری های وینیل یکی از بادوام ترین انواع کاغذ دیواری هستند که سال هاست در صنعت دیوار پوش مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع کاغذ دیواری بسیار محکم بوده و در برابر آب و آتش از مقاومت بالایی برخوردار است. به همین دلیل هم در فضاهای مسکونی و هم تجاری مورد استفاده قرار می گیرد و حتی در فضاهایی مانند آشپزخانه و حمام نیز می توان از آنها استفاده کرد.

۲- کاغذ دیواری فایبرگلاس
همانطور که از نامش پیداست، این نوع کاغذ دیواری از نوعی ماده ایمن و سازگار با محیط زیست به نام فایبرگلاس ساخته شده است و به دلیل دوام و مقاومت بالا در برابر آتش، رطوبت و شستشو اغلب در محیط های تجاری، صنعتی و غیر مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد.

۳- کاغذ دیواری نانوون
کاغذ دیواری نانوون یا non woven یکی از باکیفیت ترین و مرغوب ترین انواع کاغذ دیواری است که از الیاف پارچه و کاغذ و ترکیب خاصی از فیبرهای مصنوعی و طبیعی ساخته شده است. این نوع کاغذ دیواری در برابر پارگی مقاوم و غیرقابل شستشو می باشد.

۴- کاغذ دیواری فویلی
کاغذ دیواری فویلی نوعی کاغذ دیواری با پایه های سلولزی و لایه نازکی از فویل فلزی یا الیاف مخملی مانند می باشد که با جذب نور جلوه ای از زرق و برق را به دکوراسیون اتاق می بخشد و طرح ها و رنگ های مختلفی دارد.

۵- کاغذ دیواری طبیعی
کاغذ دیواری های طبیعی از مواد طبیعی مانند جوت، سیزال، کنف و نی ساخته شده اند و اساس پوشش آنها کاغذ معمولی یا پارچه است. این نوع کاغذ دیواری ها از مقاومت کافی در برابر آب و مواد تمیز کننده برخوردار نیستند.

۶- کاغذ دیواری پارچه ای
کاغذ دیواری پارچه ای یکی از جدیدترین کاغذ دیواری های موجود در بازار هستند که اغلب از پارچه های جناغی، کتان، مخمل، ساتن، ابریشم، توئید و بوم ساخته شده اند. این نوع کاغذ دیواری رقیب جدی و اصلی کاغذ دیواری در طرح های مدرن و کلاسیک محسوب می گردد و در برابر شوینده های ملایم، مقاوم است.

۷- کاغذ دیواری با روکش موقت
کاغذ دیواری با روکش موقت یا قابل جابجایی از وینیل یا پلی استر ساخته شده است و در برابر آب و شوینده های ملایم مقاوم است. این کاغذ دیواری‌ها انواع متفاوتی دارند و از آنجایی که جدا شدنی هستند، می توان آنها را به مکان دیگر نیز منتقل کرد. نصب این کاغذ دیواری ها نیز بسیار آسان بوده و هر شخصی می تواند اقدام به نصب آنها نماید.

نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری
صرف نظر از نوع کاغذ دیواری، شما باید هر ماه اقدام به گردگیری آن نمایید. با استفاده از یک پارچه میکروفایبر یا جارو برقی تار عنکبوت، گرد و غبار و خاک موجود بر روی کاغذ دیواری را از بین ببرید. از بالا به پایین حرکت کنید و هر گونه آلودگی را از بین ببرید. حتی اگر قصد دارید کاغذ دیواری های وینیل و فایبرگلاس را با آب و مواد شوینده تمیز کنید، باز هم توصیه می کنیم همیشه در ابتدا با گردگیری آغاز کنید. این کار موجب حذف خاک سطحی شده و از پخش شدن آن جلوگیری می کند.

نکته: توصیه می کنیم برای تمیز کردن کاغذ دیواری، ابتدا آن روش را بر روی یک قسمت کوچک غیر قابل مشاهده تست کنید و حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید. در صورتی که تغییر رنگ، پوسته پوسته شدن و هر گونه آسیبی را مشاهده نکردید، اقدام به تمیز کردن سایر قسمت ها نمایید.

تمیز کردن کاغذ دیواری های قابل شستشو
نیازی به استفاده از پاک کننده های شیمیایی ساینده یا تهاجمی نیست. زیرا ممکن است لایه محافظ کاغذ دیواری در اثر برخورد با این مواد دچار خراش، تغییر رنگ و آسیب شود. ۲ قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با ۲ لیتر آب مخلوط کنید و به صورت عمودی شروع به تمیز کردن کاغذ دیواری نمایید. از خیس کردن بیش از حد کاغذ دیواری خودداری کنید. در این مرحله نیازی به تمرکز کردن بر روی لکه ها نیست. بلافاصله پس از این کار سطح کاغذ دیواری را با استفاده از یک پارچه میکروفایبر خشک کنید و هر گونه رطوبت و آلودگی را از بین ببرید. در مرحله بعد باید به سراغ لکه ها بروید. توصیه می کنیم از بین بردن لکه ها را به شوینده های قابل شستشو محدود کنید. برای از بین بردن لکه های قوی تر مانند لکه چربی، لکه های رنگی و انواع کپک می توانید از سرکه سفید استفاده کنید.

تمیز کردن کاغذ دیواری های غیر قابل شستشو
تمیز کردن کاغذ دیواری های غیرقابل شستشو به دقت و توجه بیشتری نیاز دارد. ابتدا گردوغبار کاغذ دیواری را به کمک جاروبرقی یا پارچه میکروفایبر از بین ببرید. توجه داشته باشید که کاغذ دیواری های پارچه ای و بافت دار به راحتی آسیب می بینند. بنابراین از فشار دادن آنها در حین گردگیری خودداری کنید. پس از پاک کردن گردوغبار باید به سراغ لکه ها بروید. برای از بین بردن لکه ها می توانید به دو روش عمل کنید:

۱- ناحیه مورد نظر را با یک اسفنج خشک پاک کنید. این روش در از بین بردن انواع دوده و لکه کاملا ایمن عمل می کند.

۲- اگر با لکه های سخت تری مواجه هستید، می توانید از یک خمیر مناسب جاذب رطوبت مانند گچ خیاطی یا خمیر نان سفید برای از بین بردن لکه ها استفاده کنید. می توانید از پودر تالک نیز برای از بین بردن لکه های این نوع کاغذ دیواری کمک بگیرید.

لکه‌گیری کاغذ دیواری

لکه چربی و اثر انگشت
معمولا تا زمانی که کاغذ دیواری را از نزدیک بررسی نکنید، نمی توانید لکه های اثر انگشت موجود بر روی آن را مشاهده کنید. اگر کاغذ دیواری شما قابل شستشو است، می توانید از پاک کن صمغی یا ترکیب آب و سرکه برای از بین بردن لکه اثر انگشت یا چربی استفاده کنید. گرمای اتو یا سشوار روش ایمن تری برای از بین بردن لکه از روی کاغذ دیواری های قابل شستشو است. کافی است کمی لکه را گرم کنید و سپس با استفاده از دستمال تمیز نمایید. حتی می توانید لکه را با اتو کمی گرم کنید و سپس با استفاده از یک دستمال تمیز نمایید.

کپک و لکه های تیره
لکه های تیره موجود بر روی کاغذ دیواری احتمالا از کپک یا آب ناشی می شوند. اگر هر گونه نشتی در خانه وجود دارد، ابتدا به کمک یک متخصص آن را از بین ببرید. سپس می توانید از ترکیب آب و سرکه برای از بین بردن لکه های تیره ناشی از دود سیگار و لکه های آب استفاده کنید. برای از بین بردن کپک های سیاه از ترکیب محلول سفید کننده و آب استفاده کنید. توجه داشته باشید که از محلول سفید کننده تنها بر روی کاغذ دیواری های سفید استفاده کنید. زیرا این ماده رنگ کاغذ دیواری های تیره را پاک می کند. ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری سفید کننده را با یک لیتر آب ترکیب کنید و پیش از اعمال، یک قسمت کوچک دور از دید را با این محلول تمیز نمایید.

مداد رنگی یا مداد شمعی
اگر فرزندان شما از کاغذ دیواری به جای دفتر نقاشی استفاده کرده اند، می توانید از گرما برای از بین بردن لکه های مداد رنگی کمک بگیرید. ابتدا ناحیه مورد نظر را با سشوار یا اتو گرم کنید و سپس از یک دستمال یا حوله تمیز برای از بین بردن لکه های آن استفاده نمایید. ابتدا به کمک یک سوهان یا چاقوی پلاستیکی لکه ها و مواد اضافی را از روی دیوار بردارید. سپس لکه‌های باقی‌مانده را با آب و صابون تمیز کنید.

منبع: راهنماتو

611733