ایده های خلاقانه برای چیدمان کتاب‌خانه

روش‌های مختلفی برای چیدمان کتاب در کتابخانه وجود دارد.
تصویر ایده های خلاقانه برای چیدمان کتاب‌خانه

کتابخانه برای بعضی‌ها یک بوفه دکوراتیو و برای خیلی‌ها آرام‌ترین جای جهان است. اینکه از دسته اول باشید یا دوم فرقی نمی‌کند. در هر صورت به نظر می‌رسد که تزیین کتابخانه منزل و زیباتر کردن آن کاملا ضروری است. و البته اگر بخواهید کتابی هم بخوانید، آن را راحت‌تر پیدا می‌کنید.

فراموش نکنید که شخصیت یک فرد کتاب‌خوان و اهل مطالعه، باید در جای‌جای زندگی او مشخص باشد که به‌راستی یکی از مهم‌ترین آنها داشتن یک کتابخانه مرتب و زیباست.

در ادامه با ما همراه باشید تا با ایده های خلاقانه چیدمان کتاب در منزل آشنا شوید.

از میز چای‌خوری نهایت استفاده را ببرید

قراردادن کتاب زیر میز چای‌خوری

در خانه‌های کوچک تمیز نگه‌داشتن سطح روی میز چای‌خوردی فوق‌العاده مهم است، چون معمولا به‌عنوان میز غذاخوری و میز کار هم استفاده می‌شوند. می‌توان از فضای خالی زیر این میزهای جمع‌و‌جور برای نگهداری کتاب‌های پرکاربردتر استفاده کرد. درگیر نحوه چیدمان کتاب‌ها نشوید و فقط آنها را روی هم بچینید.

رنگ‌های یکسان را کنار هم بچینید

جداکردن کتاب‌ها بر اساس رنگ

یکی از روش‌های خلاقانه چیدن کتاب‌ها بر اساس رنگشان است. در کنار کتاب‌ها، لیوان‌ها یا ظروف شیشه‌ای با رنگ مشابه بچینید تا به‌زیبایی متمایز شوند. اگر تمایل دارید از این روش برای سامان‌دهی کتاب‌ها در آشپزخانه یا پذیرایی استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم به‌جای رمان سراغ کتاب‌های آشپزی بروید.

شومینه بلااستفاده را پر از کتاب کنید

گنجاندن کتاب‌ها در شومینه

اگر شما هم کنج خانه‌تان شومینه‌ای بلااستفاده دارید که فقط فضای خانه را اشغال کرده است، پیشنهاد می‌کنیم کتاب‌هایتان را داخل آن بچینید. انتخاب اندازه، رنگ و چیدمان کتاب‌ها هم کاملا بسته به سلیقه شما و اصول دکوراسیون داخلی است.

روی کابینت‌ها کتاب بچینید

چیدن کتاب‌ها بالای کابینت

حتی اگر آشپزخانه شما پر از کتاب‌های آشپزی است و دلتان نمی‌آید فضای کابینت‌ها را با این کتاب‌ها پر کنید، چیدن این کتاب‌ها روی کابینت‌ها راهکاری عالی است. این‌طوری هم با یک نگاه کتاب مدنظر را پیدا می‌کنید و هم حال‌وهوای جالبی به فضای آشپزخانه می‌دهید.

کتاب‌ها را نزدیک سطح زمین بچینید

چیدن کتاب‌ها نزدیک سطح زمین

در آپارتمان‌های کوچک، چیدن کتاب‌ها نزدیک سطح زمین به حفظ فضای خانه کمک بزرگی می‌کند. کتاب‌ها را زیر میزهای کناری و کمدها بگنجانید تا همیشه در دسترس باشند.

با کتاب به اتاق غذاخوری جلوه زیباتری بدهید

کتابخانه در اتاق غذاخوری

اگر در اتاق غذاخوری قفسه‌ای دارید، می‌توانید چند کتاب در این قفسه بچینید تا فضای اطراف را گرم و راحت کنند.

از قفسه‌های افقی استفاده کنید

طراحی کتابخانه افقی

قفسه افقی یکی از گزینه‌های پرط‌رف‌دار سروسامان‌دادن به کتاب‌هاست و فضای اتاق را بازتر و زیباتر می‌کند. هرچقدر کتاب‌هایتان بیشتر شد، می‌توانید به طول قفسه اضافه کنید و بازهم فضای خالی داشته باشید.

کتاب‌های رنگارنگ را پشت پیانو بچینید

پرکردن اطراف پیانو با کتاب

اگر طرف‌دار طراحی دکوراسیون ماکسیمالیستی هستید، گزینه‌ای عالی برای نظم‌دادن به کتاب‌ها چیدن آنها پشت میز پیانوست. کتاب‌هایی با رنگ‌های متنوع و متناسب انتخاب کنید. حتی می‌توانید از فضای زیر پیانو هم استفاده کنید.

با کتاب‌های کودکانه فضای زیرپله را قشنگ‌تر کنید

طراحی کتابخانه کودکانه زیرپله

این ایده به‌خصوص برای کودکانی جذاب است که دوست دارند فضای دنج و کوچکی داشته باشند. می‌توانید در این بخش قفسه‌ها و سبدهای دیواری بچینید، صندلی راحتی بگذارید و آن را به اتاق‌مطالعه‌ای دنج تبدیل کنید.

کتاب‌ها را رنگین‌کمانی بچینید

چیدن کتاب‌ها بر اساس رنگ‌های رنگین‌کمان

در خانه‌های کوچک از هر فضایی باید به بهترین شکل ممکن استفاده کرد. مثلا کنار راه‌پله فضای مناسبی برای طراحی کتابخانه‌ای جمع‌و‌جور است. چند قفسه کوچک اضافه کنید و کتاب‌ها را به‌ترتیب رنگ‌های رنگین‌کمان بچینید تا فضای خانه مرتب‌تر و چشم‌نوازتر به نظر برسد.

به فکر کتابخانه‌ای آنتیک و قدیمی باشید

انتخاب کتابخانه آنتیک

وقتی می‌توانیم کتاب‌ها را در کمدی آنتیک و دکوری نگه داریم، چرا سراغ کتابخانه‌های ساده برویم؟ دنبال کمدی با در شیشه‌ای باشید تا به‌راحتی بتوانید کتاب دلخواه خود را پیدا کنید.

از سبک بوهو استفاده کنید

قفسه کتاب سبک بوهو

تخته‌ای معمولی بردارید و ۲ طرف آن را به ۲ تکه طناب ساده وصل کنید. همین جاکتابی ساده به‌سبک بوهو، نمای خانه را چند برابر جذاب‌تر می‌کند.

سبدهای پیک‌نیک را از انباری بیرون بیاورید

استفاده از سبد پیک‌نیک به‌عنوان جاکتابی

سبد پیک‌نیک فقط برای تفریح و گشت‌و‌گذار نیست و می‌توان از آن همچون فضای ذخیره‌سازی شیک و کاربردی هم استفاده کرد. اندازه این سبدها برای نگهداری مجلات و روزنامه‌های بزرگ عالی است.

از قفسه‌های براکتی استفاده کنید

استفاده از قفسه‌های براکتی برای کتابخانه پنهان

ظاهر این قفسه‌ها خیلی جالب است و انگار کتاب‌ها در فضا معلق هستند. احتمالا این سبک نظم‌دهی برای مدرنیست‌ها و مینیمالیست‌ها جذابیت بیشتری داشته باشد.

خانه عروسکی قدیمی را کتابخانه کنید

طراحی کتابخانه با خانه عروسکی

اگر خانه عروسکی قدیمی را تمیز کنید و چند جلد کتاب رنگی در آن بگذارید،‌ ساعت‌ها کودکان را سرگرم نگه می‌دارد. همچنین راهکاری خلاقانه برای استفاده از وسیله‌ای بلااستفاده است.

کتاب‌ها را داخل در کمد بچینید

چیدن کتاب‌ها داخل در کمد

داخل در کمد قفسه‌ای کوچک برای کتاب‌ها نصب کنید. این‌طوری وقتی در کمد باز است، کتاب‌ها تمیز و مرتب روی دیواره داخلی کمد چیده شده‌اند و وقتی در بسته است، هیچ‌چیزی دیده نمی‌شود.

جعبه کتاب طراحی کنید

طراحی جعبه برای کتاب‌های کودکان

جعبه‌ای قشنگ می‌تواند بسیاری از مشکلات سامان‌دهی را حل کند و به اتاق جان تازه‌ای ببخشد. یک جعبه چوبی معمولی را به‌دلخواه رنگ‌آمیزی کنید و کتاب‌ها را درون آن بچینید. می‌توانید از جعبه‌های قدیمی مرکبات استفاده کنید.

برای فضاهای کوچک‌تر به‌فکر کتابخانه باریک باشید

کتابخانه باریک برای فضاهای کوچک

اگر برای محیط‌های کوچک مثل نشیمن یا اتاق‌خواب دنبال کتابخانه هستید، به‌جای قفسه‌های بزرگ و جاگیر، دنبال کتابخانه‌های باریک‌تر باشید که ارتفاع بیشتری داشته باشند. این‌طوری به‌جای فضای مفید خانه، از فضای عمودی که کاربردی ندارد بهترین استفاده را می‌برید.

راهروی خانه را به کتابخانه تبدیل کنید

طراحی کتابخانه در راهرو

فضای راهرو در بیشتر خانه‌ها صرف طراحی جاکفشی و کمد لباس می‌شود، در حالی که یکی از ایده‌های جالب پرکردن این راهروها طراحی کتابخانه‌های سرتاسری است. اگر راهرو بخش زیادی از فضای خانه‌تان را اشغال کرده است و هیچ استفاده مفیدی از آن نمی‌کنید، با چند قفسه دیواری آن را به فضایی گرم و دوست‌داشتنی تبدیل کنید که از کتاب‌های محبوبتان نگهداری می‌کند.

از کتابخانه‌های مکعبی و دکوراسیون معاصر بهره ببرید

جعبه‌های مکعبی به‌عنوان جاکتابی

همه ما با قفسه‌های مکعبی آشنا هستیم و می‌دانیم از پرکاربردترین گزینه‌های جاسازی به‌شمار می‌روند. مزیت این کتابخانه‌ها سفارش مکعب‌ها به اندازه متناسب با ابعاد کتاب‌هاست.

کتابخانه‌ای چندمنظوره انتخاب کنید

استفاده از جاکتابی چندمنظوره

کتابخانه چندمنظوره انتخابی دیگر برای خانه‌های کوچک است، مثلا قفسه‌ای انتخاب کنید که بشود به‌جای میز در نشیمن یا راهرو از آن استفاده کرد، یعنی روی آن فضایی برای نگه‌داشتن دسته‌کلید، دستکش و غیره داشته باشد یا حداقل چند کشوی کاربردی داشته باشد.

387451