گذر فرهنگی؛

عذرخواهی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

سایت سینماتیکت بابت اتفاق غیرعمدی لو رفتن فهرست برگزیدگان چهلمین جشنواره فیلم فجر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی عذرخواهی کرد.
تصویر عذرخواهی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

به گزارش سایت خبری پرسون، هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان با هدف بسط گسترش و تعمیق مناسبات و مبادلات فرهنگی و هنری کشورها و همچنین معرفی و اشاعه جلوه های غنی تاریخ ایران زمین لحظاتی پیش با حضور وزرای فرهنگ ایران و لبنان در تالار رسالات بیروت گشایش یافت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دیدار خود با سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، گفت: دیدار و گفت‌وگو با «سید مقاومت»، شیرین‌ترین بخش سفر به لبنان بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی ابلاغی جداگانه رئیس و اعضای شورای سیاست‌گذاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را منصوب کرد.

سایت سینماتیکت با اعلام یک بیانیه، از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی بابت اتفاق غیرعمدی لو رفتن فهرست برگزیدگان چهلمین جشنواره فیلم فجر، عذرخواهی کرد.

«جلال مقامی»، دوبلور و گوینده از درگذشت همسرش «رفعت هاشم‌پور» دوبلور پیشکسوت خبر داد.

هوشنگ ابتهاج با اشاره به نقل قولی که از او درباره جنگ اوکراین و روسیه شده است، گفت: دیگر خسته شدم از این همه جعل و دروغی که به من که نسبت می‌دهند؛ شعر جعلی، تصنیف و ترانه جعلی، خاطره جعلی.

نخستین دوره جشن موسیقی و تئاتر حافظ فراخوان داد.

بابک یزدان‌ نژاد عضو وابسته درجه یک خانه موسیقی و هنرمند سازهای سنتی ایران چون سه تار، سه تار پوستی، بم سه تار و شورانگیز در سن ۴۶ سالگی درگذشت.

مدیر شبکه رادیویی رادیو صبا در مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره «زیر چتر لبخند» از راه‌اندازی باشگاه طنزپردازان جوان در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

دومین جشنواره و نمایشگاه هنرمندان توانیاب (همام) با معرفی و تجلیل از برگزیدگان با حضور اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه و شماری از مسئولان به کار خود پایان داد.

محمدرضا پرهیزگار، استاد زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه شیراز، شامگاه سه شنبه ۱۰ اسفند، بر اثر بیماری در شیراز فوت کرد.

زهره فکور صبور ـ بازیگر سینما و تلویزیون ـ در سن ۴۳ سالگی و به صورت ناگهانی درگذشت و ۱۲ اسفند در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد.

در آخرین هفته از اکران سال سینمایی ۱۴۰۰ سه فیلم پرفروش دست نخورده در جایگاه خود باقی ماندند. «دینامیت» با اختلاف در صدر ماند. «گشت ارشاد ۳» با اختلاف ۱۶ میلیاردی دوم شد و «قهرمان» با فاصله‌ای فاحش به رده سوم رسید.

در بیست‌وششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسقط، مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی و همچنین آژانس ادبی دایره مینا در غرفه خانه کتاب و ادبیات ایران حضور دارند و به تبادل حق خرید و فروش کتاب و همچنین حمایت از چاپ آثار ایرانی می‌پردازند.

افتخارات فرهنگی هنری ایران در جهان

فیلم سینمایی زالاوا به کارگردانی ارسلان امیری و تهیه‌کنندگی سمیرا و روح الله برادری در جدیدترین حضورش در رویدادهای بین‌المللی، در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم گلاسگو اسکاتلند به نمایش در می‌آید.

فیلم کوتاه «آپارات» به نویسندگی و کارگردانی «حسن نجم‌آبادی» برنده جایزه بهترین فیلمبرداری و بهترین بازیگر کودک از جشنواره Khamrubu هندوستان شد.

«خرچنگ»، پویانمایی ۱۱ دقیقه‌ای ساخته شیوا صادق‌اسدی، تازه‌ترین حضور بین‌المللی خود را در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کوتاه و مستقل داکا تجربه می‌کند.

فیلم کوتاه «تطبیق» به عنوان تنها نماینده ایرانی در سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه بوسان کره‌جنوبی حضور دارد.

دیوید دستمالچیان به تیم بازیگران فیلم «اوپنهایمر» به کارگردانی کریستوفر نولان پیوست.

«نشان ویژه کارگردان موفق» در جشنواره بین‌المللی فیلمسازان زن ازمیر و با انتخاب انجمن کارگردانان زن ترکیه به نرگس آبیار، فیلمساز مطرح سینمای ایران، اهدا شد.

فیلم‌ کوتاه «چهار از پنج» به نویسندگی و کارگردانی بهار توفیقی در هفدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کوتاه دیچی مینوتی ایتالیا حضور دارد.

فیلم کوتاه « دست‌ها » ساخته پرویز رجائی که در پنجاه و یکمین حضور بین المللی خود در جشنواره «khamrubu» هند حضور داشت، به عنوان بهترین فیلم کوتاه این جشنواره برگزیده شد؛ مستند «سرباز شماره صفر» نیز برنده دو جایزه از جشنواره بین المللی آمریکای جنوبی شد.

فیلمنامه کوتاه «چمدان دستی» به نویسندگی امین مختاری، از رقابت جوایز فیلمنامه هالیوود آمریکا و کارناوال جهانی سنگاپور جایزه گرفت.

یک کمپانی آمریکایی حق پخش نسخه بازسازی شده دو فیلم «رقص در غبار» و «شهر زیبا» از اصغر فرهادی را خرید.

فیلم سینمایی« بی‌گاه » پس از اکران در ایران و افتخارآفرینی در جشنواره‌های جهانی، حالا در سینماهای کشور آلمان نیز اکران می‌شود.

جهان از دریچه فرهنگ وهنر

آمازون همه ۶۸ کتابفروشی خود را در آمریکا و انگلیس تعطیل می‌کند.

نتفلیکس در واکنش به درگیری نظامی در خاک اوکراین، ساخت سریال‌های روسی را متوقف کرد و خرید تولیدات این کشور را به حال تعلیق درآورد.

جشنواره بین‌المللی فیلم کن، در واکنش به جنگ اوکراین، نهادهای سینمایی وابسته به دولت روسیه را از شرکت در هفتادو پنجمین دوره این رویداد منع کرد.

مسئولان برگزار کننده نمایشگاه کتاب فرانکفورت، با صدور بیانیه‌ای همکاری با نهادهای دولتی روسیه را به حالت تعلیق درآوردند.

پنج استودیوی بزرگ هالیوود در واکنش به جنگ اوکراین، اکران فیلم‌های جدید خود را در سینماهای روسیه متوقف کردند.

فهرست برندگان جایزه قلم آمریکا در سال ۲۰۲۲ اعلام شد و جایزه بزرگ این دوره به دیزی هرناندز، نویسنده و روزنامه نگار انگلیسی مقیم آمریکا، رسید.

یک تابلوی سه‌لتی از فرانسیس بیکن که عواقب ترور «لئون تروتسکی»، فیلسوف مارکسیست، را در مکزیکوسیتی به تصویر می‌کشد، هفته آینده با ارزش تخمینی ۷۵ میلیون دلار به حراج گذاشته می‌شود.

رمان چاپ نشده‌ای از لئونارد کوهن، شاعر و خواننده معروف کانادایی، پاییز آینده روانه بازار کتاب می‌شود.

نامزدهای فهرست کوتاه جایزه هانس کریستین اندرسن ۲۰۲۲ از سوی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) معرفی شدند.

سریال «سرخوشی» رکورد بیشترین تعداد توییت‌های کاربران آمریکایی را در یک دهه گذشته، در اختیار دارد.

اسپیلبرگ براساس شخصیت اصلی فیلم « بولیت » با بازی استیو مک کوئین، یک فیلم بلند می‌سازد.

کتابخانه دانشگاه موصل که در سال ۲۰۱۴ مورد حمله نیروهای داعش قرار گرفته بود، پس از ۸ سال بازگشایی شد. درحال حاضر تعداد دانشجویان دانشگاه موصل در مقایسه با دوران قبل از اشغال داعش بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است که از قدرت و سرسختی شهر حکایت دارد.

فهرست برندگان بیست و هشتمین دوره از جوایز انجمن بازیگران آمریکا در حالی اعلام شد که فیلم «کودا» و سریال‌های «تد لاسو» و «جانشینی» جایزه بهترین تیم‌های بازیگری سال را به دست آوردند.

منبع: ایرنا

387077