برگزاری آیین رونمایی کتاب "تهران تا انتها حضور"

کتاب " تهران تا انتها حضور" که به همت سازمان زیباسازی شهر تهران و گردآوری تصاویری از راه پیمایی مردم تهران طی 42 سال گذشته در روز 22 بهمن توسط مجتبی آقایی، صبح امروز باحضور مولف کتاب و معاونین این سازمان در کتابخانه اختصاصی سازمان زیباسازی شهر تهران، رونمایی شد.
تصویر برگزاری آیین رونمایی کتاب "تهران تا انتها حضور"

به گزارش سایت خبری پرسون، در این مراسم مجید قادری جانشین مدیرعامل و معاون فرهنگی و هنرهای شهری این سازمان با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی ایران از اتفاقات مهم و شاید مهم ترین اتفاق ملی باشد، گفت: از مهمترین وظایف ما در حال حاضر زنده گه داشتن اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی است اهداف و برکاتی که خیلی ها برای آن جانشان را داده اند و فداکاری کرده اند تا امروز ما بتوانیم در این آرامش و آسایش این برکات را شاهد باشیم.

وی با اشاره به فعالیت های این سازمان در سال جاری همزمان با دهه مبارکه فجر، ادامه داد: امسال در سطح شهر اتفاقات متفاوتی برای اولین بار افتاد. بحث پویش پرچم افتخار را داشتیم. پرچمی که برای برافراشته نگه داشتن آن بهای سنگینی پرداخته شده است. پویش پرچم افتخار که در بزرگراهها و محلات شهر تهران اکران شده است شاید برای نخستین بار باشد که در این سطح و با این گستردگی اتفاق افتاده باشد.

قادری با تاکید بر اینکه ثبت کردن این وقایع و اتفاقات بسیار مهم است، گفت: کتاب "تهران تا انتها حضور" هم اسم با مسمایی دارد و هم خیلی مفهوم ارزشمند تری دارد. موج خروشان مردمی را که حضور پیدا کرده اند و پای انقلابشان ایستاده اند وهمچنان هم حضور دارند را با تصاویر مختلف ثبت شده از این حضور و راه پیمایی هایی طی 42 سال در شهر تهران اتفاق افتاده است را به تصویر کشیده است.

جانشین مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران همچنین افزود: یکی از رویدادهایی که امسال اتفاق افتاد طرح مکان رویداد بود که بادوربین های قدیمی بازنمایی و جانمایی شد. دراین رویداد از پایه های غیر مرسوم برای جلب توجه مردم با تصاویری که در همان مکان اتفاق افتاده بود؛ استفاده شد. استفاده از تصویر بخشی بود که مغفول مانده بود در سال های گذشته در حالیکه مردم خیلی بهتر با آن ارتباط برقرار می کنند. کتاب تهران تا انتها حضور با به تصویر کشیدن حضور مردم پس از پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهمی در حفظ این میراث ارزشمند دارد.

در ادامه مجتبی آقایی گرد آورنده این کتاب نیز با بیان اینکه کتاب تا انتها حضور با پیش فرض تهران به عنوان ام القرای ایران و به ویژه با شعار جدیدی که شهردار محترم مطرح کرده به عنوان "الگوی جهان اسلام " تدوین شده است، گفت: باید پرسید که این الگوها چگونه شکل می گیرند؟ باید بدانیم در کنار بحث های اجتماعی، رفاهی و مسایل دیگر، بعد و موضوع فرهنگ بر ماندگاری، استمرار و تبیین سیاست ها نقش ویژه ای دارد.

وی ادامه داد: یکی از زیر مجموعه های فرهنگ، هنر تجسمی است که توسط شهرداری های نه تنها ایران که در همه جای دنیا مورد توجه است. همچنین از میان هنرهای تجسمی، عکاسی به واسطه سندهای بلاتردید و باورپذیری در ذهن مردم؛ بدون نیاز به ترجمان و بدون نیاز به تفسیر و تأویل جایگاه ویژه ای دارد به ویژه عکس های مستند که جبنه وانمایی و واگویی رخدادهای تاریخی را دارد و همیشه مورد توجه مراکز اسناد و آرشیوها قرار گرفته و می گیرد.

آقایی همچنین گفت: اگراین کلیدواژه ها را کنار هم بگذاریم، شعار محوری شهرداری تهران اتفاق می افتد. تهران به عنوان پایتخت ایران و رخدادهایی که در آن می افتد در وجوه مختلف هنری ،اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دارای اهمیت ویژه ای است که تفاسیر و نگاه عمیقی از آنها شده و انعکاس گسترده ای در دنیا پیدا می کند. وقتی این همه اهمیت را در کنار هم قرار دهیم می بینیم تدوین چنین کتابی و کارهایی از این دست شاید کمترین کاری باشد که دستگاهها می توانند انجام دهند تا بتوانند آن اهداف را زنده نگه دارند.

کتاب تا انتها حضور که به همت سازمان زیباسازی شهر تهران تصاویر راه پیمایی مردم تهران طی 42 سال گذشته در سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران را در 276 عکس به صورت مدون در اختیار علاقه مندان قرار داده است. این مجموعه برگزیده ای از تصاویر رخدادهای مهم بهمن 57 و منتخبی از عکس های راهپیمایی های مردم تهران در روز 22 بهمن در محدوده زمانی سال های 1357 تا 1400 با رویکرد نمایش بخشی از حضور مردم تهران در سالگرد به ثمر نستن انقلاب اسلامی به منظور ثبت اینرویداد بزرگ ملی است.

383552