خریدن این ۳ گوشی توصیه نمی شود

خرید گوشی از مهمترین مسائلی است که باید در انتخاب آن دقت کنیم. در این مطلب قصد داریم نگاهی به ۳ گوشی تازه وارد بازار موبایل ایران بیندازیم و ارزش خرید آنها را بررسی کنیم.
تصویر خریدن این ۳ گوشی توصیه نمی شود

به گزارش سایت خبری پرسون، امروزه بازار گوشی های هوشمند پررونق‌تر از همیشه است و روز به روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود و اکثر آنها نیز با قابلیت‌ها و مشخصات یکسان عملا حرفی برای گفتن ندارند. در این میان گوشی‌هایی وجود دارند که اگرچه تازه‌وارد محسوب می‌شوند اما ارزش خرید ندارند. در این مطلب با گجت نیوز همراه باشید تا ۳ گوشی تازه وارد بازار را با هم بررسی کنیم.

از گران ترین گوشی به ارزان ترین آنها می‌توان به وان پلاس ۹ پرو، شیائومی پوکو ام ۴ پرو و نهایتا سامسونگ گلکسی ام ۱۱ اشاره کرد. این سه گوشی از سه برند مستقل هستند و ارتباطی میان آنها وجود ندارد. هر سه گوشی نیز از سه طیف پایین رده، میان رده و پرچمدار گزینش شده‌اند.

گلکسی M۱۱ سامسونگ از آن موبایل‌هایی است که برای افراد کم‌توقع ساخته شده است و می‌تواند نیازهای یک کاربر معمولی را پاسخگو باشد. پس از آن شیائومی و زیربرند نسبتا مستقل آن در این فهرست حضور دارد و مثل همیشه پرمدعا است و به نظر می‌رسد داعیه برتری نسبت به سایر میان رده‌ها را دارد. البته نباید قیمت گول زننده و امکانات این گوشی شما را فریب دهد و در ادامه علت آن را خواهیم گفت.

شاید بتوان گفت سومین گوشی هوشمند این فهرست که از قضا جزو پرچمداران نیز محسوب می‌شود، وان پلاس ۹ پرو است. این اسمارت فون ادعای زیادی دارد و قیمت نجومی آن نیز مزید بر علت شده تا در این لیست جای بگیرد. بدگویی‌ها از این گوشی به حدی است که برخی از منابع معتقدند اگر وان پلاس ۹ پرو روی زمین افتاده باشد، نباید برای برداشتن آن به خود زحمت داد. (البته این نظر بیش از حد اغراق آمیز است.)

وان پلاس ۹ پرو

سال جاری گوشی‌های زیادی رونمایی و سپس راهی بازار شد. در این میان کمپانی وان پلاس نیز حضور نسبتا پررنگی داشت و توانست وان پلاس ۹ پرو را عرضه کند. اوایل کار که این گوشی روانه بازارهای جهانی شده بود، قیمت هزار دلاری داشت اما اکنون با ورود نسخه‌های جدیدتر آن به بازار، می‌توان با ۸۵۰ دلار نیز اقدام به خریداری آن کرد.

البته این عدد در ایران همان هزار دلار محاسبه می‌شود و کسی هم علت این گران فروشی‌ها را نمی‌داند. با این حال از این موارد که بگذریم، باید برای یک دستگاه وان پلاس ۹ پرو، حدود ۳۰ میلیون تومان هزینه کنیم. همان‌طور که می‌دانید سیاست کمپانی‌های تولیدکننده گوشی از عرضه پرچمداران خود، رقابت با سایر پرچمداران بازار است. وان پلاس نیز از این قاعده مستثنی نیست و وان پلاس ۹ پرو را برای رقابت با گوشی‌هایی همچون گلکسی اس ۲۱ اولترا و آیفون ۱۳ پرو مکس روانه بازار ساخته است.

بیایید نگاهی به مشخصات این گوشی بیندازیم. در قسمت صفحه نمایش با یک پنل ۶.۷ اینچی SUPER AMOLED روبه‌رو هستیم که وضوح ۳۲۱۶ در ۱۴۴۰ پیکسلی ارائه می‌دهد و از نظر روشنایی در سطح قابل قبولی قرار دارد. البته از این نکته غافل نشوید که چنین سطحی از روشنایی عملا باتری آن را تخلیه می‌کند.

کمپانی‌های چینی سیاست‌های خاص خود را دارند و سیاست‌های اقتصادی خود را حتی در پرچمداران نیز حفظ می‌کنند. به همین علت برای وان پلاس ۹ پرو تنها یک باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی در نظر گرفته است. نباید قدرت و ظرفیت باتری را دست کم گرفت و شاید یکی از دلایل عدم محبوبیت این گوشی، همین ظرفیت اندک باتری باشد.

وان پلاس ۹ پرو

البته کاربران گاهی اوقات از یک گوشی ۳۰ میلیون تومانی انتظارات خارج از عرفی دارند و فکر می‌کنند چون چنین پولی داده‌اند باید باتری گوشی‌شان روزها خالی نشود. با کمی مسامحه می‌توان گفت وان پلاس هم مثل سایر اسمارت فون‌ها می‌تواند پاسخگوی نیازهای روزانه شما باشد. این شرکت ظرفیت اندک باتری را با شارژر ۶۵ واتی جبران کرده و خبر خوب این است که آن را درون جعبه گذاشته است. صفر تا صد شارژ این گوشی در ۲۰ دقیقه خواهد بود.

از دیگر مشخصات این گوشی دوربین ۴۸ مگاپیکسلی عریض و سنسور تله فوتو و نیز دوربین فوق عریض ۵۰ مگاپیکسلی است که عملکرد نسبتا خوبی خواهد داشت. در نهایت قلب تپنده این گوشی اسنپدراگون ۸۸۸ است. اما آیا چنین قیمتی برای چنین امکاناتی معقول است؟ به نظر ما گزینه‌های بهتری در بازار وجود دارند که با این قیمت قابل تهیه هستند. از طرفی مشکل کمبود قطعات این گوشی در ایران نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

پوکو ام ۴ پرو

مدت زمان زیادی از زمان عرضه این گوشی نمی‌گذرد و هنوز حساب خود را پس نداده تا ببینیم با چه اسمارت فونی روبه‌رو هستیم. هندوانه دربسته که می‌گویند مصداق همین گوشی است! قیمت دلاری این گوشی ۳۰۰ دلار است و در ایران حدودا ۶ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

پوکو ام ۴ پرو فایوجی نسل پیشرو پوکو ام ۳ پرو است و طراحی ظاهری خوبی دارد و اسپرت به حساب می‌آید. رنگ بندی زرد، آبی و مشکی این گوشی نیز از دیگر جذابیت‌های آن به شمار می‌رود. وزن سنگین ۱۹۵ گرمی و نمایشگر ۶.۶ اینچی نیز از دیگر مشخصات آن است.

متاسفانه گوشی‌های سنگین دست را خسته و کاربران را ناامید می‌کنند. پنل جلویی با شیشه پوشانده شده و حدود ۸۵ درصد از پنل جلویی به صفحه نمایش اختصاص داده شده است. نحوه چینش دوربین‌ها در پنل پشتی یکی از ایرادهایی است که می‌توان به این گوشی وارد کرد. اگرچه برخی از کاربران با آن مشکلی ندارند، اما بد نیست بدانید شیائومی و پوکو همواره با چنین ترفندهایی سعی دارند، مخاطبان خود را فریب بدهند.

از دوربین‌ها که نمی‌توان تعریف کرد، زیرا در شرایط ایده‌آل تصاویری متوسط و در شرایط نوری متوسط، تصاویری افتضاح ثبت خواهند کرد. دوربین سلفی نیز تعریفی نخواهد بود و با آن رزولوشن ۱۶ مگاپیکسلی تصاویری ناواضح و پر از نویز ثبت می‌کند.

متاسفانه عملکرد پردازنده این اسمارت فون نیز اوضاع خوبی ندارد. می‌توان گفت اگر پوکو M۴ Pro را با سایر میان رده‌های خود شیائومی مقایسه کنیم، شکست خواهد خورد. در بازه ۶ میلیون تومانی می‌توانید گوشی بهتری مانند پوکو ایکس ۳ پرو بخرید که تازه با تراشه اسنپدراگون کار می‌کند.

سایر موارد این گوشی نسبتا متعادل ارزیابی می‌شود و امیدواریم مانند نسل قبلی خود، پوکو M۳ Pro دچار باگ‌های نرم افزاری شدید نشود. البته نکته‌ای که همواره باید هنگام خرید از برند شیائومی مد نظر داشت این است که چینی‌ها از سر و ته بعضی چیزها می‌زنند تا روی برخی مشخصات دیگر تمرکز کنند. مثلا در میان رده‌های پوکو با پردازنده‌های نسبتا خوبی سر و کار داریم، اما دوربین‌ها راضی کننده نیستند.

انرژی مورد نیاز این گوشی هوشمند با باتری ۵۰۰۰ هزار میلی‌آمپر ساعتی و شارژر ۳۳ واتی تأمین می‌شود و می‌تواند با این آداپتور سریع در عرض ۵۹ دقیقه از ۰ به ۱۰۰ برسد.

گلکسی ام ۱۱

در بین میان رده‌های سامسونگ، گوشی های سری A از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و همواره مشتریان خود را دارند. سامسونگ نیز که این اقبال خاص کاربران را می‌داند، روی این سری مانور می‌دهد و روز به روز بر دامنه قدرت آن می‌افزاید. از طرفی سری M سامسونگ مظلوم و دورافتاده است.

متاسفانه توجه کمی به این گوشی شده و علت آن نیز کاملا واضح است. سامسونگ گلکسی ام ۱۱ دارای طراحی ظاهری دلچسبی نیست و نمی‌توان روی آن از این جهت حسابی باز کرد. وزن این گوشی نیز چندان سبک نیست و با ۱۹۷ گرم در دستان شما مطمئنا سنگینی خواهد کرد.

این اسمارت فون پایین رده را می‌توان محصولی کاملا پلاستیکی دانست که البته متریال آن نیز چندان چنگی به دل نمی‌زند. تراشه قسمتی است که باید از آن چشم پوشید، زیرا مجهز به چیپست نه چندان قدرتمند اسنپدراگون ۴۵۰ است. در کل کاربر نمی‌تواند روی این گوشی بازی‌های سنگین اجرا کند و حتی بازی‌های نسبتا سنگین هم با مصیبت همراه خواهند بود.

وضوح نمایشگر ۶.۴ اینچی این گوشی عملکرد قابل قبولی دارد و در کل می‌توان این گوشی را به کسانی پیشنهاد کرد که به تازگی از شر گوشی‌های نوکیا خلاص شده‌اند و توقع کمی از دنیای گوشی های هوشمند دارند. مشکل اساسی، صفحه نمایش این گوشی است که مثل گوشی های هوشمند فعلی نیست و دارای حاشیه‌های بدترکیبی است که نمی‌توان آن را برای امروزه پذیرفت.

ساختار دوربین‌ها طوری چیده شده‌اند تا احساس خوبی به شما منتقل کنند، اما نهایتا گول‌زننده خواهند بود. می‌توان گفت ۵۰ درصد از امکاناتی که در این گوشی وجود دارد، تزئینی و محض رضای مشتری ساده‌دل است، وگرنه برای مثال سنسور اثر انگشت پشت گوشی یکی در میان کار می‌کند.

در نهایت باید خاطرنشان کنیم که هنگام خرید گوشی باید نهایت دقت و ظرافت را به خرج دهید و اگرچه ممکن است بودجه کمی داشته باشید، اما بدانید گوشی‌هایی وجود دارد که در عین ارزان و مقرون‌به‌صرفه بودن، مشخصات فنی خوبی هم دارند. امیدواریم توانسته باشیم در این مطلب، نگاهی به ۳ گوشی تازه وارد بازار موبایل ایران انداخته باشیم که در جهت شفاف‌سازی و کمک به انتخاب شما مفید بوده باشد.

384349