صدا قطع شد، برندگان لو رفتند

در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، فیلم‌های بیرو ساخته مرتضی علی‌عباس میرزایی، مرد بازنده ساخته محمدحسین مهدویان، شادروان به کارگردانی حسین نمازی، علف‌زار ساخته کاظم دانشی، برف آخر به کارگردانی امیرحسین عسکری، لایه‌های دروغ به کارگردانی رامین سهراب، ملاقات خصوصی ساخته امید شمس، ماهان به کارگردانی حمید شاه‌حاتمی، بی‌مادر ساخته سیدمرتضی فاطمی، دسته دختران به کارگردانی منیر قیدی، هناس ساخته حسین دارابی و شب‌طلایی به کارگردانی یوسف حاتمی‌کیا، نگهبان شب ساخته رضا میرکریمی، موقعیت مهدی به کارگردانی هادی حجازی‌فر، بی‌رویا ساخته آرین وزیردفتری و بدون قرار قبلی به کارگردانی بهروز شعیبی، شهرک ساخته علی حضرتی و ۲۸۸۸ ساخته مشترک کیوان علی‌محمدی و علی‌اکبر حیدری، ضد به کارگردانی امیرعباس ربیعی و خائن‌کشی ساخته مسعود کیمیایی، دِرب ساخته سیدهادی محقق و نمور به کارگردانی داوود بیدل، در بخش سودای سیمرغ رقابت کردند. این فیلم‌ها از ۱۱ تا ۲۲بهمن در سینماهای ۳۱استان در سراسر کشور اکران شدند، دبیری چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر را مسعود نقاش‌زاده بر عهده داشت.
تصویر صدا قطع شد، برندگان لو رفتند

به گزارش سایت خبری پرسون، فیلم دفاع‌مقدسی «موقعیت مهدی» با نامزدی در ۱۴رشته رکورددار نامزدهای چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر شد. روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر پس از اعلام نامزدهای بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر رکوردداران این نامزدی را به شرح زیر اعلام کرد:

1.موقعیت مهدی - ۱۴رشته، 2. علف‌زار - ۱۳رشته، 3. برف آخر - ۱۲رشته، 4. نگهبان شب - ۹رشته، 5. دسته دختران و ضد - هفت رشته، 6. خائن‌کشی - ۶رشته، 7. بدون قرار قبلی - پنج رشته، 8. شادروان، شهرک و بی‌رویا - سه رشته، 9. ۲۸۸۸، بیرو، مرد بازنده و ملاقات خصوصی - دو رشته، 10. هناس و شب طلایی - یک رشته.

اما در این گزارش می‌خواهیم به حواشی مراسم اختتامیه چهلمین دوره از جشنواره فجر از قبل و بعدش اشاره کنیم. جشنواره چهلم تقریبا از همان روز به راه افتادن ستاد و آغاز فعالیت‌های رسانه‌ای دچار حواشی زیادی شد. مساله فرش قرمز، تغییر محل کاخ جشنواره، برگزار نشدن نشست خبری دبیر، پوستر کم‌کیفیت و... تنها برخی از این حواشی بود. اما اگر آن‌ها را نادیده بگیریم و به مراسم اختتامیه برسیم، باید مهم‌ترین و اولین مساله جدی را درباره یک خبر عجیب بدانیم.

حذف سیمرغ مردمی جشنواره! سیمرغ مردمی، پَر

اما حاشیه جدی درباره جشنواره، حذف سیمرغ مردمی بود. در شرایطی که در فاصله ۲۴ساعت مانده به اعلام برنده سیمرغ مردمی جشنواره فجر، فیلم «ملاقات خصوصی» در آستانه کسب سیمرغ مردمی جشنواره بود، دبیر جشنواره اعلام کرد به علت اینکه جشنواره نتوانسته از صحت آرا اطمینان پیدا کند سیمرغ مردمی اهدا نمی‌شود تا برای اولین‌بار در تاریخ جشنواره فجر در فاصله یک روز مانده به اختتامیه یک تصمیم عجیب برای یکی از مهم‌ترین جوایز جشنواره گرفته شود.

مسعود نقاش‌زاده، دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر اعلام کرد: «در پی ابهامات مطرح‌شده ازسوی برخی فیلمسازان و صاحبان آثار درمورد اعتبار نظرسنجی مردمی درباره کمیته‌ای مامور بررسی و پیگیری ادعاهای مطروحه درمورد صحت و دقت آرای مردمی جشنواره کرد. گزارش‌های کمیته نشان می‌دهد، به دلیل پیچیدگی این فرایند و وجود متغیرهای متعددی که در صحت و دقت نتایج نظرسنجی دخالت دارند، اطمینان کامل از صحت نتایج در بخش‌های مختلف به‌سادگی حاصل نمی‌شود. بررسی تیم‌های کارشناسی نشان می‌دهد به‌دلیل پاره‌ای اشکالات و ازجمله اشکال فنی در ارسال پیامک که باعث شده بعضی از مخاطبان دریافت نکنند و نیز قطعی و اختلال اینترنت در بعضی سینماها، نتایج نظرسنجی مردمی برای ستاد جشنواره اطمینان‌بخش نیست؛ بنابراین، ضمن سپاس و پوزش توأمان از تماشاگران عزیز که در فرایند نظرسنجی مردمی مشارکت کردند، به‌خاطر صیانت از آرای مردم و نیز حفظ حقوق صاحبان آثار و جلوگیری از ضایع شدن کوچک‌ترین حقی از فیلمسازان، در این دوره جایزه داوری مردمی را نخواهیم داشت.»

پس از این خبر عجیب، امیر بنان، تهیه‌کننده فیلم «ملاقات خصوصی» به این مساله واکنش نشان داد. امیر بنان، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» به‌عنوان فیلم صدرنشین جدول آرای مردمی چهلمین جشنواره فیلم فجر در واکنش به حذف سیمرغ مردمی این دوره جشنواره به «مهر» گفت: «یک فاجعه بزرگ برای جشنواره فیلم فجر درحال رقم‌خوردن است و حتما باید دبیرخانه توضیح شفافی ارائه کند. با تصمیم امروز، با آبروی جماعتی بازی شده است و من از این مساله کوتاه نخواهم آمد.

هم حق‌الناس است به‌واسطه حضور مردم در سالن‌های سینما و آرایی که به فیلم‌ها داده‌اند و هم معنای آن نادیده گرفتن مردم است. این تصمیم جشنواره فجر پس از اتفاقاتی که در این چند روز شاهد بودیم، موید وقوع یک تخلف ازسوی جشنواره است. باید مصداق این تخلف اعلام شود، نه اینکه اصل صورت‌مساله را پاک کنند. این عمل ناجوانمردانه است که نسبت‌به آن ناراحت هستم. قطع و یقین می‌دانم که فیلم من فیلم اول در آرای مردمی جشنواره تا امروز بوده است چرا قاعده را به‌هم می‌زنید؟ باور کنید یک سیمرغ برایم ارزشی ندارد اما این‌ها دارند با آبروی سینما و آبروی جشنواره فجر بازی می‌کنند. مگر می‌شود در طول این ۱۰روز متوجه این ابهام نشده باشند. اگر مسوولی دلش برای سینما می‌سوزد، باید واکنش نشان دهد تا جشنواره فجر از این تصمیم عجیب بازگردد. این تصمیم شأن مردم را زیر سوال می‌برد.

برای چند لحظه به اتفاقی که رخ داد بیندیشیم. سیمرغ مردمی به‌وضوح یکی از سه جایزه مهم جشنواره است. اصلا این جایزه نقشی اساسی در مردمی بودن این رویداد دارد. حالا در 24ساعت مانده به مراسم اختتامیه مسوولان جشنواره از حذف آن خبر می‌دهند. حذف این جایزه و مانور روی این مساله که این یک اقدام شجاعانه است تنها پاک کردن صورت‌مساله است. اصولا چگونه است که یک جشنواره با مقدار زیادی نیرو و امکانات حتی توان حراست از آرای مردمی را ندارد؟ از طرف دیگر، مساله شائبه درباره دقت رأی‌گیری از چند روز قبل مطرح شده بود. چرا در آن زمان مسوولان کاری نکردند و دقیقا در شب جشنواره و بدون تعیین تکلیف و شفاف‌سازی مساله، کلا جایزه را حذف کردند؟ این کار نه‌تنها شجاعت نیست، بلکه یک اقدام قابل نقد است.

لو رفتن لیست برندگان

در اتفاقی کم‌نظیر و در ساعات باقی‌مانده به برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره چهلم فجر، ناگهان برخی از رسانه‌های رسمی و غیررسمی-ازجمله سینماتیکت- اقدام به انتشار لیست اسامی برندگان جشنواره کردند. ابتدا اینطور به نظر رسید که این لیست شاید یک گمانه‌زنی باشد اما با پایان مراسم اختتامیه مشخص شد لیست اعلام‌شده تماما درست بوده است! یعنی لیستی به این مهمی از منشایی نامشخص لو رفته و قبل از مراسم چندساعته اختتامیه، همه از برندگان باخبر بوده‌اند. به گزارش همشهری آنلاین، نقاش‌زاده درباره لو رفتن لیست نامزدها و برندگان سیمرغ بلورین جشنواره فیلم‌ فجر امسال ازسوی برخی رسانه‌ها بیان کرد: علت اصلی را نمی‌توان دریافت اما حراست سازمان سینمایی را موظف کردیم علت را بیابند، چراکه مشخص است اطلاعات برگزیدگان داوری در اختیار چه کسانی بوده است. متاسفانه بی‌اخلاقی در حوزه رسانه‌ای کم نیست.‌

هرکسی که در سینما کار می‌کند می‌داند رأی هیات داوران اطلاعات‌ محرمانه است تا وقتی که روی استیج نتایج مشخص شود. از اهالی شریف رسانه درخواست داریم این مورد را مدیریت کنند تا ببینیم ‌چه کسی چنین جریانی را دنبال می‌کند. ما قطعا پیگیر این مورد هستیم. اسامی افراد خاطی اگر به اطلاعات کافی برسیم منتشر خواهد شد.او درباره تماشای آثار راه‌یافته به چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر ازسوی برخی افراد زودتر از موعد جشنواره فجر امسال اظهار کرد: براساس اطلاعات دقیق باید صحبت کنیم. وقتی در مرحله انتخاب آثار بودیم برخی منتقدان ادعا کردند فیلم‌ها را تماشا کرده‌اند و از دیدشان قرار بود فیلم‌ها در اختیار منتقدان قرار بگیرد، در حالی‌که با اطمینان کامل ثابت می‌کنیم هر فیلمی خارج جشنواره تماشا شده باشد به‌هیچ‌وجه از ستاد اجرایی جشنواره فجر نبوده است، چراکه همکاران ما در طول انتخاب حق رفت و آمد نداشتند.

او افزود: طی پیگیری‌ها، مشخص شد برخی‌ها فیلم‌ها را در لابراتوارها دیده‌اند. برخی‌ها نیز به دعوت برخی اعضای گروه تولید، فیلم‌ها را تماشا کردند. باید پیگیری کرد چه فردی در چه زمینه‌ای شاکی است. ما در ستاد اجرایی جشنواره فیلم فجر اعلام کردیم باید پیگیری شود چه کسی به فیلم صدمه زده یا از حق صاحب اثر سوءاستفاده کرده است. به صاحبان فیلم‌ها اعلام کردیم اگر سرنخی دارند که به‌لحاظ حقوقی قابل پیگیری ‌باشد، اداره کل حقوقی سازمان سینمایی را در اختیار فیلم و سازنده قرار می‌دهیم تا احقاق حقوق انجام شود.

صدا قطع است

یکی از ده‌ها اتفاق عجیب جشنواره چهلم، قطع صدا بود. شبکه نمایش مراسم اختتامیه جشنواره را به‌صورت زنده روی آنتن برده بود اما تقریبا در اواسط برنامه، صدای پخش تلویزیونی دچار مشکل فنی شد. صدا قطع شد و این مشکل تا دقایق پایانی مراسم ادامه یافت. روابط‌عمومی برج میلاد درباره مشکل پیش‌آمده در پخش زنده مراسم اختتامیه توضیح داد. به گزارش صبا، روابط‌عمومی برج میلاد ساعتی پس از مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر (جمعه ۲۲بهمن) در اطلاعیه‌ای درباره مشکل پیش‌آمده حین پخش زنده اختتامیه جشنواره از شبکه نمایش اطلاعیه‌ای صادر کرد: «برج میلاد بار دیگر میزبان اهالی رسانه و هنرمندان، در جشنواره چهلم فیلم فجر بوده است و با برگزاری اختتامیه این جشنواره این رویداد بزرگ فرهنگی کشور به پایان رسید. بی‌تردید برگزاری شایسته این رویداد مهم، حاصل تلاش و همکاری جمعی و گسترده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی و همچنین مجموعه برج میلاد تهران است.

روابط‌عمومی برج میلاد لازم می‌داند ضمن تشکر از اعتماد مجدد ارگان‌های ذی‌ربط برای میزبانی این مجموعه یادآور شود: با توجه به مشکل پیش‌آمده حین پخش زنده اختتامیه جشنواره از شبکه نمایش و مشکل قطعی صدا، به اطلاع برساند که در طول اجرای این برنامه در سالن اصلی و تجهیزات فنی برج میلاد تهران هیچ‌گونه قطعی صدا اتفاق نیفتاده که گواه آن پخش زنده بدون مشکل مراسم از دیگر رسانه‌هایی است که این رویداد را به‌صورت زنده پوشش می‌داده‌اند.
همچنین ذکر این نکته ضروری است که مسوولیت خروجی صدای سالن بعد از میز صدا برعهده رسانه پخش‌کننده بوده و تمامی تجهیزات بعد از خروجی متعلق به آن رسانه است. روابط‌عمومی این مجموعه اعلام می‌کند که در طول ایام جشنواره چهلم فیلم فجر، همواره برج میلاد همکاری گسترده‌ای با اصحاب رسانه برای پوشش بدون مشکل این جشنواره ملی داشته است.»

دعوای همیشگی

جای آن بازیگر در بین نامزدها خالی است، آن سینماگر یا فلان فیلم حق‌شان حضور در بین نامزدها نبود. این‌ها صحبت‌هایی است که تقریبا در تمام ادوار جشنواره مطرح می‌شود. برخی از غیبت تعدادی و برخی از حضور تعدادی دیگر انتقاد می‌کنند. هرچند برخی از اسامی در بین اکثریت مخاطبان نظر مثبتی دارند و می‌توان غیبت‌شان در مسابقه را نادیده گرفته شدن ازسوی هیات‌داوران دانست اما به‌هرحال چه بخواهیم و نه نخواهیم، هر رویدادی یک رویه و سازمانی دارد. طبیعی است که ممکن است داوری یک جمع انسانی قابل نقد باشد. هرچند که به نظر می‌رسد داوری‌های امسال به‌دلیل حضور آدم‌هایی قدرتمند در آن نسبتا کم‌اشتباه است اما بااین‌حال چند مورد خاص مورد بحث در بین اهالی رسانه قرار گرفت. در زمان اعلام نامزدها، غیبت پگاه آهنگرانی، پریناز ایزدیار و حتی جواد عزتی مطرح شد. برخی از اهالی رسانه معتقد بودند این بازیگران لااقل در بین نامزدها جا داشتند و غیبت‌شان جای سوال دارد.

یک اختتامیه طولانی

درست است که معمولا مراسم اختتامیه رویدادهای معتبر سینمایی کوتاه نیستند اما آیا با توجه به کیفیت و کمیت جشنواره فجر، یک مراسم اختتامیه حدود چهارساعته قابل توجیه است؟ این را در نظر بگیرید که الان در شرایط خیز دوباره کرونا و پیک سویه امیکرون قرار داریم. شروع با تاخیر مراسم، بخش‌های جانبی و البته جوایز متعدد باعث شد که در کنار نحوه اداره جلسه، با مراسمی طولانی مواجه شویم که قابل نقد است. هرچند که شاید دیر باشد اما باید چگونگی برگزاری مراسم اختتامیه فجر دچار یک بازنگری اساسی شود؛ اول اینکه آیا وقت آن نرسیده در تعداد بخش‌ها و جوایز تجدیدنظر صورت بگیرد؟ نمی‌‍شود مانند بسیاری از نمونه‌های بین‌المللی تنها بخش‌های اصلی را مورد داوری قرار دهیم؟ حالا سیمرغ‌ها به کنار، در مراسم اختتامیه موردنظر چندین جایزه ویژه و دیپلم هم داشتیم که آن هم وضعیت را بدتر کرده بود یا برای مثال، بهتر نیست در برخی جزئیات نگاه دوباره‌ای داشته باشیم؟ نمی‌شود تمامی نامزدها در بخش‌های مختلف را در یک محل مشخص و در نزدیکی استیج مستقر کنیم که تردد آن‌ها در زمان اعلام نتیجه و دریافت جایزه راحت‌تر باشد؟ کدام جشنواره را سراغ دارید که برندگانش از نقاط مختلف سالنی بزرگ و از بین تعداد زیادی مهمان به سمت استیج بیایند؟ هرچند که به نظر می‌رسد برای اصلاح این موارد باید یک قدم به عقب برویم. ابتدا باید مشکلات اساسی جشنواره فجر اصلاح شود و سپس به ترمیم مراسم اختتامیه امیدوار باشیم.

منبع: صبح نو

384148