رمزارزها در مدار سقوط

بازار رمزارزها چند روزی است وضعیت خوبی ندارد و یکدست قرمز شده و در مدار نزولی قرار دارد. بیت‌کوین روز گذشته به کانال ۳۵ هزار دلاری سقوط کرد و ارزش این بازار به زیر دو هزار میلیارد دلار رسید.
تصویر رمزارزها در مدار سقوط

به گزارش سایت خبری پرسون، بازار رمزارزها چند روزی است وضعیت خوبی ندارد و یکدست قرمز شده و در مدار نزولی قرار دارد. بیت‌کوین روز گذشته به کانال ۳۵ هزار دلاری سقوط کرد و ارزش این بازار به زیر دو هزار میلیارد دلار رسید. از سه روز قبل بازار رمزارزها دچار شوک شدیدی شد و بیت‌کوین، بزرگ‌ترین رمزارز جهان که در چهار ماه گذشته بالای ۴۰ هزار دلار معامله می‌شد، فقط در دو روز قبل بیش از ۱۰ درصد سقوط کرد و ریزش آن همچنان ادامه دارد.

دیگر ارزهای دیجیتال نیز وضعیت مشابه بیت کوین دارند و از این رمزارز مرجع پیروی می‌کنند. اتریوم دومین ارز بازار هم در کانال ۲۵۰۰ دلاری در حال معامله است و بازدهی هفتگی آن منفی ۲۲ درصد بوده است.

با این شرایط مانعی در این مسیر برای رسیدن قیمت بیت کوین به ۳۰ هزار دلار وجود ندارد. هرچند محدوده ۳۰ هزار دلار از نقاط پرقدرتی است که می‌تواند شرایط بازار را تغییر دهد و آن را وارد سیکل صعودی کند.

دهقانی، شکسته شدن محدوده ۳۰ هزار دلار توسط بیت کوین را با سهولت همراه ندانست و گفت: احتمال دارد بازار به محدوده ۳۰ هزار دلار برسد و مجددا به سمت بالا بازگردد و به ۶۵ هزار دلار هم برسد، اما در شرایط فعلی نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از سقوط بیت کوین به زیر ۳۰ هزار دلار داشت زیرا این محدوده دارای حمایت قوی است.

این کارشناس بازارهای بین‌المللی، بازگشت رمزارزها به مدار صعودی در نیمه نخست سال جدید میلادی را امکانپذیر عنوان کرد و افزود: سیکل ارزش صعودی بیت کوین هنوز کامل نشده است و احتمال دارد فاز اصلاحی آن مقداری طولانی شود، اما در حال حاضر و در نگاه کوتاه‌مدت روند قیمت بیت کوین نزولی است.

وی با اشاره به وضعیت آلت کوین‌ها در شرایط فعلی گفت: آلت کوین‌ها تأثیر مستقیمی از بیت کوین می‌گیرند زیرا بیت کوین برای آن‌ها مرجع محسوب می‌شود. زمانی که بیت کوین دچار ریزش می‌شود، این ترس بر آلت کوین‌ها هم سایه می‌اندازد و باعث می‌شود حتی اگر ازنظر ساختاری، فاندامنتالی و تکنیکالی هم در شرایط مطلوبی قرار داشته باشند، سیر نزولی در آن‌ها ایجاد شود.

بیت کوین در دنیای رمزارزها، مرجعیت طلا در میان سایر فلزات گرانبها را دارد و غالبا سایر رمزارزها از بیت کوین تأثیر می‌گیرند مگر این‌که موارد خاصی پیش بیاید.

دهقانی با اشاره به این‌که اکنون زمان مناسبی برای خرید رمزارزها نیست، افزود: اگر روند نزولی فعلی بتواند فرصتی برای ورود کسانی که از بازار جامانده‌اند ایجاد کند، مانعی ندارد اما صرف خرید کردن در شرایط فعلی توصیه نمی‌شود. ورود به بازار نیازمند ایجاد سیگنال یا نشانه است و سیر نزولی فعلی می‌تواند تا مدت‌ها ادامه داشته باشد و یا شاید در کوتاه‌مدت به اتمام برسد، اما درمجموع در شرایط فعلی توصیه به خرید بیت کوین نمی‌شود.

سقوط بیت کوین بخشی از روند بازار رمزارزهاست

حسین غضنفری کارشناس بازار رمزارزها بابیان این که ریزش فعلی بازار رمزارزها دلیل مشخصی ندارد گفت: عواملی مانند محدود کردن رمزارزها و ماینینگ در کشورهای مختلف اثرات خود را در گذشته گذاشته و به همین علت نمی‌توان این مسئله را به ریزش‌های فعلی ارتباط داد. مؤلفه‌های ارزشمند در بازار هرگز به‌صورت خطی افزایش قیمت ندارند بلکه گاهی صعود کرده و سپس اصلاحات قیمتی را تجربه می‌کنند. شرایط فعلی بخشی از روندهای موجود در بازار رمزارزهاست و دلایل مشخصی باعث ایجاد آن نشده است.

وی با اشاره به این‌که احتمال رسیدن قیمت بیت کوین به کمتر از ۳۰ هزار دلار وجود دارد، گفت: بازار رمزارزها بازار جدیدی است که هنوز به بلوغ کامل نرسیده است و امکان ایجاد دستکاری در آن وجود دارد. به‌عنوان‌مثال سطح مقاومتی ۳۰ هزار دلار نقطه حساس و مهمی است و همه به آن اشاره می‌کنند، درصورتی‌که قیمت بیت کوین از نقطه حساس ۳۰ هزار دلار پایین‌تر بیاید، همه با احتمال ترس از ریزش بیشتر اقدام به فروش کنند و به این واسطه در قیمت‌ها دستکاری می‌شود.

غضنفری اضافه کرد: اکنون انتظار برای بازگشت قیمت بیت کوین به سمت بالا از سطح ۳۴ تا ۳۶ هزار دلار وجود دارد و به نظر می‌رسد بیت کوین از همین نقطه‌ای که در آن قرار دارد به سمت نقطه ۵۰ هزار دلار حرکت می‌کند و احتمال رسیدن به این سطح بسیار زیاد است.وی در پایان سخنانش تأکید کرد: زمان دقیقی را برای صعود قیمت بیت کوین نمی‌توان ارائه داد ولی احتمالا در سال ۲۰۲۲ میلادی این اتفاق رخ خواهد داد. بیت کوین اکنون به‌عنوان جایگزین یا رقیب طلا مطرح می‌شود و منبع ذخیره ارزش محسوب می‌گردد و مؤسسات سرمایه‌گذاری بزرگی از آن استقبال می‌کنند.

منبع: رسالت

381322