سقوط آزاد بیت کوین

​در این روزها بازار رمز ارزها افت ارزش را تجربه کرده است ولی پیش بینی ها نشان می دهد باید منتظر سقوطی بزرگتر در این بازار باشیم.

تصویر سقوط آزاد بیت کوین

به گزارش سایت خبری پرسون، در روز بیست و چهارم بهمن سال ۱۴۰۰ ارزش بیت کوین در بازار جهانی به مرز ۴۲ هزار و ۵۶۴ دلار رسید که رشد معنا داری نسبت به روز قبل نداشت. در این روز اتریوم با ارزش ۲۹۶۱ دلار مبادله شد و ارزش هر XRP در مرز ۸۳ سنت قرار گرفت.

با وجود اینکه در این روز نرخ تغییر ارزش رمز ارزها چشمگیر نبود ولی بررسی روند تغییر در این بازار طی سه روز اخیر حکایت از کاهش ارزش دارد. کاهشی که ریسه در ریسک های سیاسی و نگرانی مسولان اقتصادی در مورد تاثیر سیاستهای اقتصادی پیش رو روی ارزش رمز ارزها دارد.

کوین دسک در این مورد نوشت: «بازار رمز ارزها تحت تاثیر تنش های روسیه و اوکراین قرار دارد. نگرانی در مورد بالا گرفتن تنش میان این کشورها باعث شد تا ارزش رمز ارزها به عنوان بازاری برای سرمایه گذاری کاهش پیدا کند. از طرف دیگر همواره خبرهایی در مورد تاثیر منفی رشد بازار رمز ارزها روی اقتصاد سنتی و ضرورت قانون گذاری و نظارت بیشتر در این حوزه مطرح می شود. در برخی از کشورها ایجاد محدودیت در این بازار به یک رویکرد اقتصادی تبدیل شده است.»

اما علاوه بر مساله تنش بین روسیه و اوکراین که نه تنها روی بازار رمز ارزها بلکه روی بازار طلا هم تاثیر گذاشته است می توان به خبرهای دیگری که در این زمینه منتشر شده است هم اشاره کرد.

طبق گزارش ارایه شده توسط کوین دسک در شرایطی که دولت بایدن در تلاش است تا تمامی شرکتهای فعال در حوزه رمز ارز را موظف به ارایه گزارشهای مالیاتی و ارایه اطلاعات در مورد میزان مبادلات و معرفی خریداران و فروشندگان رمز ارز بکند، سنا پیشنهاد کرده است که ماینرها از این قاعده مستثنی باشند.

اما این تلاشها برای حفظ بازار رمز ارزها تنها یک سوی ماجرا است و در سوی دیگر ماجرا سیاستهای اقتصادی کشورها در این روزهای مهم اقتصادی قرار دارد. وال استریت ژورنال در گزارش خود نوشت: «ارزش رمز ارزها در دوره ای افزایش یافت که اقتصاد دنیا با تنش و بحران روبرو بود. دوره ای که اقتصاد توان رشد خود را از دست داده بود و بحران کرونا فرصتهای اقتصادی و سرمایه گذاری را نابوده کرده بود. در این دوران هیچ بازار قابل اعتمادی برای سرمایه گذاری وجود نداشت و تنها گزینه برای سرمایه گذاری بازار ناشناخته رمز ارزها بود.»

اما به نظر می رسد وضعیت در این بازار به سرعت در حال تغییر است. در روزهای اخیر گزارش نرخ تورم در امریکا منتشر شده است و خبرها از رکورد شکنی تورم در این کشور حکایت دارد. در این وضعیت بانک مرکزی امریکا چاره ای جز افزایش نرخ بهره بانکی ندارد و این مساله می تواند اعتماد به بازاررمز ارزها را تحت تاثیر قرار دهد.

وال استریت ژورنال در این مورد نوشت: «درصورتیکه فدرال رزرو امریکا نرخ بهره بانکی را به صورت ناگهانی و با سرعت بالا افزایش دهد، می توان انتظار سقوط ارزش رمزارزها را داشت. پیش بینی ها این است که با افزایش نرخ بهره تا مرز ۱ درصد در اولین دوره تصمیم گیری در این زمینه، ارزش بیت کوین تا مرز ۱۰ هزار دلار سقوط خواهد کرد که به معنای از بین رفتن ۷۰ درصد از سرمایه های موجود در این بازار است.»

بر مبنای این پیش بینی ارزش بیت کوین به مرز ۱۰ هزار دلار و ارزش اتریوم به کمتر از ۵۰۰ دلار خواهد رسید.

این پیش بینی در شرایطی ارایه شده است که بسیاری از سیاستگذاران امریکایی بازار رمز ارزها را تهدیدی برای اقتصاد کشور می دانند و در تلاش هستند با نظارت بیشتر بر این بازار مانع از رشد بیش از اندازه آن شوند. در بریتانیا هم رییس بانک مرکزی این کشور تاکید کرده است بازار رمزارزها تهدیدی بزرگ برای اقتصاد است. او سرمایه گذاری در این بازار را بسیار پرریسک خواند.

منبع: بازار

384201