آموزش، منشا آغاز موج ششم می‌شود؟

شیوع امیکرون در ایران مدتی است شدت یافته و برخی پزشکان در صفحات شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی از لزوم در نظرگیری پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با این ویروس می‌نویسند. در ساختار آموزشی کشور اما اوضاع متفاوت است و تاکید آنان همچنان بازگشایی مدارس و دانشگاه‌هاست.
تصویر آموزش، منشا آغاز موج ششم می‌شود؟

به گزارش سایت خبری پرسون، رییس‌جمهوری پیش از این و در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و آموزش غیرحضوری اقتضای وضعیت زمان شدت یافتن شیوع کرونا بود اما باعث افت تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان شد، گفت: «در وضعیت فعلی با توجه به کاهش چشمگیر موارد ابتلا و فوتی، ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت که کلاس‌های درس و امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها به شکل حضوری برگزار شود که باید دستگاه‌های مسوول اجرای آن را پیگیری کنند.»

بازگشایی دبیرستان‌ها به‌صورت 100درصد و دبستان‌ها به‌صورت انتخابی و با نظر مدارس و والدین پس از گذشت حدود دو سال از همه‌گیری ویروس کرونا و دو ماه از آغاز سال تحصیلی جدید، اتفاق افتاد. معلمان و دانش‌آموزان که اولین گروهی بودند که بعد از شیوع این بیماری خانه‌نشین شدند از اواسط آبان و اول آذر در کلاس‌های درس حاضر شده و به‌صورت ترکیبی حضوری و مجازی به تدریس و تحصیل مشغول‌اند.

افرادی که طی دو سال اخیر برای دوری از عوامل بیماری‌زا خانه‌نشین بوده‌اند به یکباره فرزندان‌شان را به مدارسی فرستادند که هیچ‌گونه تضمینی برای عدم ابتلای دانش‌آموزان به ویروس داده نمی‌شد، بلکه در مقابل از والدین رضایت‌نامه برای حضور دانش‌آموزان در مدارس مطالبه می‌کردند. این موضوع در نهایت چندی پیش سبب واکنش وزارت بهداشت شد که طی آن اعلام کرده بود: «شکایت از عدم رعایت موازین بهداشتی در مدارس نیز با موضوع عدم رعایت فاصله‌گذاری و نبود تهویه مناسب در کلاس‌ها افزایش 22درصدی داشته است.» حالا اما باز هم تاکید بر بازگشایی مدارس و دانشگاه‌هاست.

محمدصالح جوکار، رییس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها طی گفت‌وگویی اعلام کرده است: «حضور فیزیکی دانش‌آموزان، دانشجویان و اساتید در فضای آموزشی و ارتباط چهره به چهره با یکدیگر قطعا تاثیر آموزشی بالاتری دارد. رعایت آداب آموزش و حضور در کلاس به‌عنوان محیط علمی بسیار حائزاهمیت است. اینکه دانش‌آموز یا دانشجو از رختخواب بر سرکلاس حاضر شود، کفایت نمی‌کند؛ تا زمانی که دانشجو و دانش‌آموز پشت صندلی درس ننشیند نمی‌تواند استاد شود.»

همزمان وزیر کشور نیز دیروز خواستار بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها شده است. احمد وحیدی در نشست مشترک با وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش‌وپرورش در جهت اجرای دستور رییس‌جمهوری نسبت‌به هماهنگی وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش‌وپرورش و بهداشت برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، گفته که با روند مناسب واکسیناسیون افراد بالای ۱۲سال در کشور دلیلی برای تداوم روند تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها وجود ندارد. او با بیان اینکه مدارس و دانشگاه‌ها، مراکز اصلی علمی و تحقیقاتی کشور هستند، تاکید کرده که ادامه تعطیلی مراکز علمی به آینده علمی کشور آسیب می‌زند و برای همین باید مقدمات بازگشایی مدارس با دستورالعمل‌های بهداشتی فراهم شود. در تایید اظهارات وزیر کشور، وزیر آموزش‌وپرورش گفته که «برگزاری حضوری کلاس‌ها در مدارس یک ضرورت است و باید برای نجات آموزش کشور این اتفاق در سریع‌ترین زمان ممکن صورت گیرد.» وزیر علوم نیز از وزارت بهداشت خواسته که پروتکل‌های بهداشتی را در بازگشایی دانشگاه‌ها اعلام کنند و همزمان آمار نهایی دانشجویان واکسن‌زده را اعلام تا مراتب تصمیم‌گیری لازم در این‌باره اتخاذ شود.

مخالف بازگشایی مدارس بودیم

در این شرایط اما کارشناسان و متخصصان بهداشت و درمان بر این باورند که شرایط همچنان شکننده است و درصورت بی‌توجهی هموطنان به شیوه‌نامه‌های بهداشتی و ورود امیکرون به کشور قطعا زمینه‌ساز بروز پیک ششم کرونا خواهد شد. رییس آی‌سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری چندی پیش با تایید بر بازگشایی بی‌محابای مدارس گفته بود: از ابتدا مخالف بازگشایی مدارس بوده‌ایم. افرادی که کارشان اپیدمیولوژی است سال گذشته درمورد بحث باز شدن مدارس هیچ نظری ندادند و ما بودیم که به‌عنوان کلینیسین گفتیم مدارس نباید باز شوند و خوشبختانه مدارس در سال گذشته باز نشد.

منبع: صبح نو

380785