پرسون گزارش می دهد؛

تبعات و مشکلات آموزش مجازی / نگرانی والدین از کیفیت آموزش مجازی

شیوع ویروس کرونا معادلات و نظم موجود در تعلیم و تربیت و آموزش را به هم زد به طوری که دیگر معلم و دانش‌آموزان محور اصلی تعلیم و تربیت نبوده و مدرسه از مبدا و مکان اصلی آموزش و پرورش خارج شده است که این مهم دغدغه اصلی والدین و خانواده‌ها شده چرا که فرزندان‌ به یکباره وارد دنیای آموزش از راه دور و فضای مجازی و گرداب شبکه‌های آسیب زای اجتماعی شدند.
تصویر تبعات و مشکلات آموزش مجازی / نگرانی والدین از کیفیت آموزش مجازی

به گزارش سایت خبری پرسون از آذربایجان‌غربی، شیوع ویروس ناشناخته و جدید به نام "کرونا" از دســامبر ۲۰۱۹ در ووهـان چیـن چالـش‌هـای بسیاری در همـه ابعـاد (سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ) بـرای کشـورهای سراسـر جهـان بـه همـراه داشـته اسـت بـه طـوری کـه کشـورهای توسـعه یافتـه کـه مدعـی دارا بـودن نظـام‌هـای سـلامت و مـددکاری اجتماعـی پیشـرفته بودنـد نیـز بـا مشـکل مواجـه شـدند.

ویروس کرونا بـا تبدیـل شـدن بـه یـک ویـروس همـه گیـر جهانـی، پیامدهـای اقتصـادی بسـیاری را در پـی داشـته و تقریبـا همـه کشـورهای دنیـا از آن متأثـر شـده است در ایـن میـان، ایـران نیـز ماننـد بسـیاری از کشـورهای درگیـر ایـن همـه‌گیـری جهانـی شـده و در نتیجـه از پیامدهـای اقتصـادی ناشـی از آن رنـج مـی‌بـرد.

در این راستا علاوه بر ایجاد مشکلات اقتصادی پیش آمده که در سطح جامعه به طور کامل مشهود است مشکلات فرهنگی و اجتماعی و روحی، روانی بسیاری را باعث شده است که بسیاری از خانواده‌ها را درگیر کرده است یکی مشکلات که در حال حاضر خانواده‌ها با آن مواجه هستند تعطیلی مدارس است.

شیوع ویروس کرونا معادلات و نظم موجود در تعلیم و تربیت و آموزش را به هم زد به طوری که دیگر معلم و دانش‌آموزان محور اصلی تعلیم و تربیت نبوده و مدرسه از مبدا و مکان اصلی آموزش و پرورش خارج شده است که این مهم دغدغه اصلی والدین و خانواده‌ها شده چرا که فرزندان‌ به یکباره وارد دنیای آموزش از راه دور و فضای مجازی و گرداب شبکه‌های آسیب زای اجتماعی شدند.

می‌توان بیان کرد آموزش مجازی در روزهای خانه نشینی تجربه‌ای است که به گفته برخی چندان موفق نبوده و باعث دردسر خانواده‌ها شد، از عدم دسترسی به اینترنت برای گروهی از دانش آموزان تاشکایت از ناکارآمدی نرم افزارهای طراحی شده و عدم یادگیری دانش آموزان و مهارت کم برخی معلمان در آموزش به طور مجازی، همه از موضوعاتی هستند که در کنار کرونا، مساله آموزش همگانی در ایران را این روزها با خود درگیر کرده است.

در این راستا مهارت استفاده از فناوری‌های روز در معلمان پایین است و همین مساله باعث می‌شود انگیزه دانش آموزان برای درس خواندن کاهش یابد، البته قابل ذکر است آموزش تلویزیونی دروس، پیش از این هم سابقه داشته است و در زمان جنگ تحمیلی بین کشورمان ایران و عراق که مدارس تعطیل شده بود، مدتی تعدادی از درس‌ها از طریق شبکه تلویزیون آموزش داده شده است اما در حال حاضر تکنولوژی پیشرفت کرده و امکانات بسیاری در دسترس بوده و انتظار می‌رود استفاده مشکلات کمتری در این خصوص داشته باشیم اما متاسفانه هنوز زیرساخت‌های لازم در ایران برای آموزش آنلاین وجود ندارند.

از جمله مشکلاتی که برای دانش‌آموزان در کلاس آنلاین مواجه هستند، مسائل تکنیکال یا فنی، حواس‌پرتی‌ها و مدیریت زمان، با انگیزه ماندن، یادگیری و فهم کامل یک درس، عدم تعامل با دیگران، سازگار شدن با فناوری‌های جدید و ناآشنا، ترس و عدم اطمینان نسبت به آینده است که برای مقابله با این مشکلات راهکارهای موجود است که بایستی اهتمام جدی برای مرتفع ساختن این مشکلاتبه وجود آید.

در این میان خبرنگار پرسون برای درجریان قرار گرفتن معضلات و راهکارهای موجود مصاحبه‌ای با معلم نمونه ترتیب داده اس که در ادامه با هم می‌خوانیم. مریم آقاحسنی معلم نمونه است که بعد از دوران بازنشستگی به دلیل علاقه و ذوق و شوقی که به آموزش داشته است با اخذ مجوزهای لازم برای رفع اشکالات دانش آموزان دوباره به مدرسه باز می‌گشت و به طور حضوری آموزش را از سر می‌گرفت اما بعد از شیوع کرونا و تعطیلی مدارس باز از آموزش دست نکشید و آموزش را به صورت مجازی ادامه داد.

افزایش مشکلات آموزشی در دوران کرونا

مریم آقا حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار پرسون در خصوص نحوه آموزش مجازی در دوران کرونا به دانش‌آموزانی که دچار ضعف هستند اظهار داشت: یکی از لذت بخش‌ترین لحظات زندگی کودک، پدر و مادر و معلم زمانی است که کودک می‌تواند بخواند و به راحتی روخوانی را انجام دهد اما متاسفانه تعطیلی مدارس در دوران کرونا مشکلات عدیده‌ای را برای خانواده‌ها به وجود آورده است.

وی با اشاره به تدریس در فضای مجازی تصریح کرد: روشی که برای تدریس استفاده کردم متفاوت است و دانش آموزانی که از پایه اول تا ششم دچار ضعف در یادگیری هستند به من مراجعه می‌کنند.

معلم مجازی ادامه داد : تعطیلی مدارس و عدم حضور دانش‌آموزان در کلاس درس باعث شده است که کودکان ما در روخوانی دچار ضعف و مشکل شوند و به طور قطع دانش آموزی که در روخوانی مشکل داشته باشد در املا هم مشکل خواهند داشت در این راستا مشکلات املایی راهکار دارد و بایستی به صورت تخصصی آموزش داده شود .

وی با بیان اینکه به طور معمول سیستم آموزشی کشور دچار معضل و مشکل است اضافه کرد: دوران کرونا مشکلات آموزشی را دو چندان کرده است و باید راه مناسب و دقیق را برای آموزش کودکان در نظر گرفت چرا که اگر ضعف دانش آموز در مقاطع پایین‌تر رفع نشود تا مقاطع بالاتر پیش رفته و یادگیری را دچار معضل خواهد کرد.

آقاحسنی با ابراز تاسف عنوان کرد: آموزش مربیان در کشور مناسب نبوده و هشت ساعت آموزش عملی برای معلمان کافی نیست و معلم تجربه کافی را برای آموزش کسب نمی‌کند و در مقابل آن مواجه شدن با ۳۰ دانش‌آموز و تدریس برای آنان کار سخت و دشواری است .

وی ادامه داد: علاوه بر آن کتاب‌های آموزشی مدارس نیز دارای ضعف‌هایی بوده که ۲۰ سال است همین کتاب تدریس می‌شود و با توجه به اینکه ممکن است اشکالات و ایراداتی در کتاب وجود داشته باشد بعد از بیست سال این ایرادات رفع نشده است.

آقاحسنی گفت: تدریس کلاس اول بسیار کار سخت و سنگینی است چرا که مخاطبین آموزش کودکان بوده و لازم است برای تدریس این پایه درسی معلم عاشق و صبور باشد که بتواند آموزش دهد دانش آموز کلاس اول هیچ کمکی به معلم نمی‌تواند بکند و در حال حاضر که آموزش به صورت مجازی است این مشکلات چند برابر شده است.

معلم فضای مجازی عنوان کرد: با توجه به شرایط حاکم بر جامعه و شیوع بیماری کرونا آموزش‌ها مجازی شده و هم اکنون آموزش به مادر رسیده است مادری که هیچ نوع اطلاعاتی در خصوص تدریس ندارد و برای آموزش در حال حاضر نیاز به یک جهاد اساسی داریم و هر روز پیام‌هایی از والدین دریافت می‌کنیم که دچار مشکل یادگیری فرزندانشان را دارد متاسفانه برخی از والدین اذعان می‌کنند که مجبور به تنبیه بدنی کودکان شده اند و این مسئله در روح و روان خانواده تاثیر منفی گذاشته است.

آقاحسنی اذعان کرد: سوالی که در این میان مطرح است آیا کسی جوابگوی این اعمال و رفتارهااست، که این اعمال باعث ضعف اعصاب والدین شده و نحوه برخورد مناسبی با فرزندان ندارند والدین هیچ نوع اطلاعاتی در خصوص تدریس به کودکان خود ندارند و این موضوع دچار مشکل عدیده شده است.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که عواقب خیلی بدی گریبانگیر جامعه شده و طی سال‌های آینده با آسیب‌های جدی مواجه خواهیم شد متاسفانه شرایط کرونایی ضعف در آموزش باعث شده بسیاری از خانواده‌ها دچار مشکل و مشکلات روانی شوند که این موجب از هم پاشیده شدن خانواده‌ها شده است.

آقاحسنی یادآور شد: در بین دانش‌آموزان که به بنده مراجعه کردند دانش آموز پایه چهارم با پایه املایی بسیار ضعیف بوده که والدین این دانش آموز برای رفع مشکل به چندین مشاور و مربی مراجعه کرده است با توجه به اهتمام زیاد در خصوص یادگیری این دانش آموز و مشاوره‌هایی که انجام داده است نتیجه مثبتی حاصل نشده است و درنتیجه این دانش آموز به طور کل روحیه خود را از دست داده اما با نحوه تدریسی که من به این دانش آموز داده‌ام طی۳ روز نتیجه مثبتی حاصل و تا حدودی مشکلات این فرد حل شده است .

وی تاکید کرد: آموزش مجازی و عدم یادگیری دانش‌آموزان مصیبت بسیار بزرگی است که بسیاری از خانواده‌ها را در کشور درگیر کرده است.

آقاحسنی اظهار داشت: از سراسر نقاط کشور از جزیره خارک، شمال، آذربایجان، مشهد، روستاهای دور افتاده و مرزی مشهد، دانش‌آموز دارم و برای رفع اشکال به بنده مراجعه کرده است.

وی گفت: دانش‌آموزی از روستای مرزی مشهد که پایه سوم بوده به هیچ عنوان درسی یاد نگرفته بود زمانی برای تدریس وی در نظر گرفته و آموزش لازم داده شد و مشکلات این دانش آموز با هوش بالایی که داشت در عرض هفت جلسه رفع شده است برای آموزش لازم است صبر و بردباری داشته و راهکار مناسب را در نظر گرفت.

آقاحسنی اذعان کرد: واقعاً باید در نظر داشت که اتفاقات خیلی بدی در سیستم آموزشی رخ داده است کسی به فکر این موضوع نیست در این راستا سوالی که مطرح است چرا هیچ‌کس کلاسی برای آموزش معلمان در نظر نگرفته است.

وی عنوان کرد: متاسفانه در فضای مجازی شاهد تدریس‌هایی هستیم که غیر قابل درک و فهم است که مربی با رقص و آواز اقدام به تدریس دروس می‌کند در این میان در فضای مجازی ضواهر بیداد می‌کند و آموزش درستی به دانش آموزان داده نمی‌شود.

آقاحسنی گفت: روزانه پیام‌هایی از طرف والدین برای من ارسال می‌شود که باعث ناراحتی می‌شود که دانش آموزی که درس یاد نگرفته است چطور می‌تواند درس جواب بدهد.

وی گفت: معلم بایستی به قدری مهارت و روان شناسی بلد باشد که بتواند آموزش‌های لازم را به دانش آموز بدهد بسیاری از مواقع اتفاق افتاده است که دانش آموز حاضر به همکاری نبوده که با صحبت با کودک ادامه تدریس ادامه داشته است.

معلم مجازی خاطرنشان کرد: در حال حاضر آموزش کشور با سرعت نور در حال تنزل است که متاسفانه انگ اختلالات یادگیری را به کودکان می دهند که باید توجه داشت این ایرادات و مشکلات راه حل دارند و می‌توان آنان را حل کرد که راه آموزش را می‌دانم باید به معلمان آموزش داده شود.

آقاحسنی بیان کرد: با توجه به مشکلات پیش آمده دانش آموز اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد و نمی تواند خوب یاد بگیرد .

وی با اشاره به اینکه آن چیزی که دانش آموزان را به اوج می‌رساند قرآن است گفت: بسیاری از مشکلات را من با تدریس قرآن و آموزش آن حل کرده‌ام چرا که قرآن حافظه دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد و به علت علاقه و ذوق و شوقی که داشتم بعد از بازنشستگی مجوزهای لازم را کسب کرده و برای آموزش در مدارس حضور پیدا کردم به دنبال علت ضعف یادگیری دانش آموزان بودم.

آقاحسنی یادآور شد: کسی که می‌خواهد کار بزرگی انجام دهد باید خود را به تکیه گاه محکمی مجهز بکند کودکان مثل یک برگ گل می ماند که با یک نسیم له می‌شوند و من خود را برای آموزش به کودکان خود را به قرآن مجهز کرده‌ام.

وی خاطرنشان کرد: بعد از شیوع بیماری کرونا که حضور در مدارس ایجاد نشد اقدام به ایجاد پیج در اینستا کردم و آموزش خود را از آنجا شروع کرده و در حال حاضر دوره ‌ای را برای آموزش معلمان در نظر گرفته و ۲۱ معلم را آموزش می‌دهم و این آموزش‌ها باعث شده است بسیاری از مشکلات آنان رفع و دانش آموزان معلمان را همراهی کنند.

بیرغبتی دانش‌آموران به تحصیل و کاهش اعتماد به نفس با آموزش مجازی

علی محمدی یکی از اولیای دانش‌آموزانی است در دوران کرونا و آموزش مجازی برای یادگیری فرزندش دچار مشکل شد و از طریق آشنایی با خانم آقا حسنی و آموزش‌های ایشان مشکل این دانش آموزان رفع می‌شود.

محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار داشت: پسر من در پایه سوم ابتدایی مشغول به تحصیل است و علیرغم اینکه در دروسی مثل ریاضی و علوم وضعیت مناسبی دارد اما در فارسی مشکل داشت که مشکل به روش تدریس معلم اول ابتدایی باز می‌گشت.

وی ادامه داد: معلم اول ابتدایی پسرم اولین سال بود که پایه اول تدریس می‌کرد و نتوانسته بود مفهومی و عمقی ترکیب‌ها را به خوبی تدریس و برای دانش‌آموزان آموزش دهد و فرزند من از درس فارسی دلزده شده بود و رغبتی به این درس نداشت و من از این موضوع در عذاب بودم و هر سال معلم خصوصی می‌گرفتم تا کمی وضعیت درسی فرزندم بهبود یابد.

محمدی بیان کرد: اما شیوه‌های تدریس معلمان نوین نبوده و مشکل به صورت موقتی حل‌ می‌شد و فرزندم به ظاهر مشکلی نداشت ولی من خوب می‌دانستم کتاب‌ها و دروس فارسی را بلد نیست و با تمرینی که انجام می‌شد فقط کلمات را از حفظ هست تا اینکه در اوج ناامیدی اتفاقی در اینستا با یک پیج اشنا شدم که معلم مجازی با روش‌های نوین توانسته بود مشکلات دانش اموزانی را که در خواندن و نوشتن دچار ضعف بودند را حل کند.

وی با اشاره به اینکه معلم مجازی بادرخواست مبلغ ناچیزی حاضر به رفع اشکالات درسی فرزندم کرد و گفت: براساس سطح درسی فرزندم 15 جلسه را برای آموزش در نظر گرفت و از طریق ویس و با روش‌هایی که داشت کاملا با بازی باعث شد پسرم در ۱۵ روز بتواند متن ها را بخواند.

محمدی یادآور شد: این ۱۵ روز در حدود یک ساعت از طریق ویس با هم در تعامل بودیم و در حدود ۱۰ ساعت از طریق بازی و روخوانی تدریس و حافظه دیداری و شنیداری پسرم را با بازی‌ها تقویت کرد.

این اولیا گفت: در حال حاضر فرزندم نه به روانی سایر بچه‌ها ولی خیلی عالی‌تر از قبل می‌تواند بخواند و سطح املایی فرزندم بسار عالی‌تر شده است.

وی خاطرنشان کرد: پایه آموزشی‌های خانم حسنی از درس قرآن بود در این راستا ابتدا قرآن آموش داده و سپس فرزندم خود به خود فارسی را یاد می‌گیرد.

محمدی تصریح کرد: استفاده از شیوه‌های نوین آموزشی، آموزش با بازی، تقویت حافظه دیداری و شنیداری کودک از نقاط قوت اموزش این معلم است و در طول آموزش خیر خواه بودن و دلسوزی که این معلم داشتن باعث شد تا پسرم ارتباط خوبی با ایشون برقرار کند .

عدم شناخت کودکان دچار اختلال در دوران کرونا

مهران سلیمانی روانشناس در خصوص اختلال یادگیری درکودکان به خبرنگار پرسون گفت: در خصوص مشکلات کودکانی که دچار اختلالات یادگیری هستند یکی از معضلات اساسی که در طول این ۲ سال به وجود آمده است موضوع عدم شناسایی کودکان دچار اختلال است.

وی ادامه داد: در حدود سه و یا چهار درصد کودکان درگیر اختلالات یادگیری هستند و شیوع بیشتری در پسران نسبت به دختران دارد در این راستا اختلالات دیگری هم که وجود دارد و متاسفانه شناسایی نشده و باعث شده است انباشتگی اختلات را شاهد باشیم بعد از شروع آموزش حضوری این مشکلات نمود بیرونی بیشتری پیدا و خانواده‌ها و سیستم آموزشی بیشتر دچار مشکل خواهند کرد.

این روانشناس در خصوص علل به وجودآمدن این مشکلات بیان کرد: علت اختلال یادگیری این گروه خیلی گسترده بوده و از جمله علت آن می‌تواند درباره هوش پایین، افسردگی کودکان، اختلالات اضطرابی و آموزش‌های نادرست و عدم علاقه و انگیزه کافی و برنامه‌ریزی غلط از طرف دانش آموز و خانواده و مشکلات درون خانوادگی باشد .

سلیمانی ادامه داد: یک از مشکلات که ربطی به علل فوق ندارد اختلالات یادگیری است با وجود اینکه دانش آموزان هوش عادی داشته امکان یادگیری مطلوب و مناسب را ندارد بادگیری ممکن است در یک حوزه مثل خواندن نوشتن ریاضیات اتفاق افتد و در حالت کلی این دانش آموزان به دلیل اینکه شکست‌های زیادی را تجربه می‌کنند به مرور، علاقه مندی اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند و دچار درماندگی آموخته شده می‌شوند به این نتیجه می‌رسند امکان یادگیری ندارم به خاطر همین تلاش زیادی هم برای یادگیری نخواهند داشت.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه این کودکان رشد تقریباً بهنجاری داشته و مشکل خاصی نبوده خانواده انتظاری مشکل را نداشتند و فکر می‌کردند که کودک عادی مواجه هستند و این کودک بعد از ورود به مدرسه و شروع به خواندن نوشتن و ریاضیات، مشکل نمود بیرونی پیدا کرده و خانواده آشفته شده و در این حالت روابط بین کودک و معلم دچار مشکل می‌شود.

سلیمانی با بیان اینکه این کودکان دچار اضطراب، افسردگی، مشکل خواب، خام حرکتی می‌شود تصریح کرد: در این کودکان همبودی بالایی بین اختلال یادگیری، بیش فعالی، نقص تمرکز به وجود می‌آید و در برخی مواقع دیده شده است تا ۵۰ درصد این دوتا اختلال یعنی اختلال یادگیری و بیش فعالی و نقص تمرکز همبودی داشته و این مشکل را به شدت تشدید طبیعتاً مشکلات یادگیری بیشتر خواهد شد.

وی اضافه کرد: به طور کلی اختلال یادگیری ممکن در پایه اول خیلی مشکل ایجاد نکند اما در انتهای پایه اول و پایه دوم نمود بیشتری خواهدکرد و در ایام کرونا به دلیل اینکه ارتباط مستقیم با معلم نداشته مشکلات به درستی ارزیابی و به متخصص ارجاع داده نشده است.

سلیمانی یادآور شد: طی ایام کرونا کودکان در واقع ارتباط مستقیم با محیط معلمان ندارند و مشکلات آنان بررسی و به متخصص ارجاع داده نشده است تا اقدامات لازم درخصوص درمان انجام شود بنابراین این موضوع باعث شده که در آموزش حضوری دچار انباشتگی زیادی از اختلالات باشیم که در سیستم آموزشی دچا رمشکل خواهیم شد.

وی ادامه داد: در هنگام مواجه شدن با کودکانی که در یادگیری دچار مشکل هستند و این یادگیری به طور مناسب انجام نمی‌شود اول اقدام مراجعه به فرد متخصص و روانشناس کودکان است که بررسی لازم انجام درمان لازم متناسب با نوع اختلال انجام می‌شود.

این کارشناس یادآور شد: اختلال یادگیری یک اختلال رشدی عصبی است و به طور طبیعی تغییر در سیستم عصبی و رساندن شخص به حد مطلوب کار زمان بری از است و ممکن است تا چند ماه طول بکشد و لازمه این مداخله کافی صورت بگیرد تا نهایتاً بتوانیم و اختلال یادگیری رفع و به روند عادی آموزش برگردد.

سلیمانی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که تکرار روش‌های قبلی اصرار بر تکرار خواندن نوشتن و بدون گذراندن دوره‌های درمانی کمکی نخواهد کرد فقط با این شرایط کودک را بیشتر دچار شکست می‌کنیم و تجربه شکست کودک را افزایش که باعث خواهد شد که این کودکان انگیزه و اعتماد به نفس خود را از دست داده و درماندگی در کودکان رخ دهد .

وی با اشاره به اینکه تعداد دانش‌آموزان در محیط آموزشی زیاد است و معلم امکان رسیدگی خاص به این کودکان را ندارد تصریح کرد: این کودکان ممکن است در محیط کلاس از طریق معلم برخوردهای ناشایست تجربه کنند، از طرف دوستان مورد تمسخر قرار بگیرند و از سوی همکلاسی طرد شوند که باعث تشدید شدن مشکلات این کودکان خواهد شد.

سلیمانی یادآور شد: آن چیزی که مسلم است باید خانواده‌ها به محض اینکه متوجه می‌شوندکودک در یادگیری مقاومت نشان می‌دهد هر چه سریعتر به متخصص مراجعه و با ارزیابی جامع و هوشی طی و مراحل درمان آغاز و حتما آزمون‌های فردی در این کودکان اجرا و تشخیص‌گذاریی درست انجام شود.

وی در خصوص ددرمان دارویی این افراد عنوان کرد: در درمان اختلالات یادگیری هیچ نوع درمان دارویی ندارد بیشتر مداخلات در واقع روانشناختی و توانبخشی ذهنی است که بر روی کودکان باید انجام شود مگر اینکه کودک بیش فعالی داشته باشد در کنار اختلال یادگیری دارو کمک کننده باشد در غیر اینصورت فقط مداخلات روانشناختی و توان بخشی از این طرح کمک کننده باشد که یکسری روش‌های جدید نورونراپی هستند استفاده می‌شوند.

سلیمانی اذعان کرد: تشخیص به موقع مداخلات به موقع در درمان پذیری تاثیر مثبت دارد و در آینده توانمندی ذهنی کودکان ارتقا و قطعاً درمان می‌تواند اتفاق بیفته و این کودکان می‌توانند در آینده وضعیت تحصیلی مناسب ومطلوبی را تجربه کنند.

وی ادامه داد: ولی اگر تشخیص خیلی دیرتر انجام و بعد از مقطع ابتدایی اتفاق افتد عملاً درمان‌پذیری به شدت پایین آمده و درمان پذیری بالایی را نخواهیم داشت به خاطر همین به محض اینکه خانواده‌ها متوجه شدن که فرایند تحصیل کودکشان فرآیند مناسبی نبوده و خوب یاد نمیگیرند سریع به کارشناس مراجعه کنند تا با تشخیص زودهنگام مداخلات به هنگام درمان شروع نتیجه‌ی مطلوبی را خواهند گرفت.

این کارشناس با اشاره به عدم درمان و توجه نکردن به این کودکان عنوان کرد: اگر کودک درمان نشود در آینده ما با یک کودک آسیب پذیر مواجه خواهیم بودفردی که تجربه شکست خیلی زیاد تجربه کرده که در آینده شاهد کودکی نگران کودکی ناامید خواهیم بود که مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی ضعیف خواهد داشت و درمان این کودکان برای تحصیل و زندگی اهمیت فوق‌العاده گسترده‌ای دارد.

وی اذعان کرد: حمایت روانی از کودک، حفظ آرامش درون خانواده و پرداختن به علایق کودک، افزایش تجربه‌های موفقیت آمیز در کودک با ارائه تمرینات ساده،کارهای ساده ، در واقع می‌توانیم به کودک کمک کنیم و تا به مرحله درماندگی نرسد سعی شود با ایجاد یک حمایت روانی و عاطفی مطلوب و توجه به توانمندی‌های کودک فعلاً کودک را در شرایط مطلوب نگه داریم.

سلیمانی تاکید کرد: معمولاً ترک تحصیل و خروج از فرآیند آموزش برای کودکانی که در سن مدرسه هستند اما در خارج از مدرسه قرار دارند مشکلات گسترده‌ای خواهند داشت و در جامعه فعلی بدون سواد کافی زندگی کردن مشکل خواهد بود آسیب های اجتماعی بیشتر خواهد بود.

وی اضافه کرد: حتماً توجه کنیم که بیشترین مشکل این کودکان در بحث خواندن و نوشتن ریاضیات در سایر حوزه‌ها کارهای عملی معمولا مشکلی ندارند و مانند هم سن و سالان خود عمل می‌کنند بنابراین لازم است برای تقویت روحی روانی و تقویت اعتماد به نفس کودکان از تکالیف ساده‌تر استفاده شود.

این روانشناس خاطرنشان کرد: فشار زیاد تحقیر توهین تنبیه و عدم درک کودکان کمکی به درمان نخواهد کرد و اگر درمان نشوند در آینده دچار مشکل خواهد شد و ضروری است این کودکان در مدرسه باقی بمانند اگر چه موفقیت تحصیلی چندانی نداشته باشند اما به طور قطع با ستفاده از تکالیف ساده تر دیگر می‌توان مهارت‌های زندگی را به این افراد آموزش داد و با بودن در محیط مدرسه از مواجه شدن رفتاری پر خطر در خارج از مدرسه جلوگیری شود.

گزارش از رقیه وکیلی

378823