وزیر کار زیر میز وعده‌ها زد

آقای عبدالملکی!مگر قرار نبود اشتغال محور اصلی برنامه شما باشد و مگر نگفته بودید بایک میلیون تومان هم می‌توان شغل ایجاد کرد پس چطور حالا می‌گویید: وزارت کار مسئول اصلی رفع بیکاری نیست؟
تصویر وزیر کار زیر میز وعده‌ها زد

به گزارش سایت خبری پرسون، « موضوع اشتغال یکی از اصلی‌ترین محورهای برنامه‌های بنده است» این سخن حجت عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است وقتی قرار بود از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد بگیرد. او که یک زمان مدعی بود «با یک میلیون تومن هم می‌شود کار تولیدی کرد.» و می‌گفت چون آموزش ندیده‌ایم نمی‌دانیم چطور می‌توان این کار را انجام داد، حالا که بر مسند وزارت تکیه زده است حرف‌های وزرای پیش از خودش را هجی می‌کند و می‌گوید:« وزارت کار مسئول اصلی رفع بیکاری نیست!» حالا سوال این است که دقیقا کدام ارگان و نهاد مسئول اصلی رفع بیکاری است آن هم وقتی در دستور کار وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکیدشده که این نهاد دولتی مسئول ایجاد اشتغال در کشور است؟ اگر این وزارتخانه مسئول رفع بیکاری نیست پس رفاه اجتماعی چه معنایی دارد و در نهایت چه دلیلی برای ابقاءاین وزارتخانه وجود دارد؟ از سوی دیگرآن همه شعار‌های پر رنگ و لعاب که در بوق و کرنا می‌کردند چه شد؟ چرا حالا که پای عمل به میان آمده مسئولیت را بر گردن دیگران می‌اندازند؟

شعار‌های پر طمطراق

حجت عبدالملکی نام اشنایی است که پیش از وزارتش به توئیت‌های غیر کارشناسی و صحبت‌های غیر معمولش شهره بود. او در اردیبهشت ماه سال گذشته، در توئیتی که مبنای آن انتقاد از دولت وقت بود نوشت: « با یک میلیون تومن هم می‌شود کار تولیدی کرد. حتما می‌پرسید چگونه؟! حق دارید! آموزش نداده ایم!» این توئیت او واکنش‌های بسیاری را در پی داشت اما عبدالملکی همچنان بر ادعاهای خود مسر بود تا جائیکه در فروردین ماه سال جاری دررشته توئیتی که با واکنش‌های بسیاری همراه شد نوشت:« در انقلاب اقتصادی 1400 تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی آزاد و در اختیار مالک خواهد بود. یعنی مالک زمین کشاورزی می‌تواند روی زمینش فعالیت صنعتی، دامپروری، پرورش طیور و ماهی و حتی ساخت و ساز کند. به ازای هر یک درصد تغییر زمین کشاورزی به صنعت، دامپروری یا ساخت و ساز، 12 میلیون اشتغال جدید ایجاد خواهد شد.»

در پی نوشت‌های این توئیت هم آمده بود: « ایران حدود 5 میلیون نفر بیکار « شبه بیکار» دارد مهمترین نیازمندی برای انقلاب اقتصادی 1400 تغییر نگرش‌ها و خارج شدن از کلیشه‌های فکری معیوب است. کل سرمایه کشور رو جمع کنیم هم نمی‌شود بیش از یک درصد از زمین‌های کشاورزی را ساخت و ساز کرد. یک درصد زمین در ازای چند میلیون اشتغال کاملا به صرفه است. سرمایه هنگفتی که به بخش کشاورزی از این طریق تزریق می‌شود کشاورزی را مکانیزه و متحول می‌کند. کشاورزان هم به نوایی می‌رسند.»

این دیدگاه واکنش‌های متعددی بین صاحبنظران و حتی کاربران عادی شبکه‌های اجتماعی داشت. چرا که دست‌کم در ظاهر با همه تاکیدهایی که طی سال‌های اخیر برای جلوگیری از تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی به ویژه در شمال کشور می‌شد متضاد بود.

از سوی دیگر او پیش از وزارتش در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در خصوص برنامه‌های خود گفته بود: « اولین محور برنامه بنده بحث اشتغال است. یکی از مهم‌ترین مشکلات رفاهی مردم بحث بیکاری است. اگرچه تولید و اشتغال در بخش‌های کشاورزی، صنعت، ساخت‌وساز، گردشگری، بهداشت و درمان و آموزش شکل می‌گیرد اما با توجه به این‌که وزارت کار دبیرخانه ستاد اشتغال کشور است لازم است در مسیر تحقق اشتغال با فرماندهی رئیس جمهور گام جدی بردارد.»

او اما حالا که بر کرسی وزارت تکیه زده است می‌گوید:« 14 میلیون نفر شغل شایسته ندارند اما متولی اصلی اشتغال در کشور این وزارتخانه نیست بلکه وزارت کار فقط مسئول هماهنگی بین دستگاه‌ها در این موضوع است.» و این تناقض فاحش گفتار و عمل آقای وزیر را نشان می‌دهد!

وزارت کار مسوول اصلی رفع بیکاری نیست

حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته در جلسه علنی مجلس و در پاسخ به سوال حجت‌الاسلام سیدسلمان ذاکر نماینده ارومیه با موضوع علت عدم رسیدگی به موضوع اشتغال جوانان و افراد تحصیل‌کرده اظهار داشت:« مساله نظارت مجلس موضوعی مهم، راهگشا و موثر است و به دولت کمک می‌کند.»

وی افزود:‌« 14 میلیون نفر در کشورمان شغل شایسته ندارند ضمن اینکه 2.5 میلیون بیکار مطلق داریم لذا اگر من هم نماینده بودم از دولت درباره بیکاری و اشتغال سوال می‌کردم.»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد:‌ «مخاطب اصلی اشتغال در کشور این وزارتخانه نیست بلکه وزارتخانه‌های دیگری مانند صمت، جهادکشاورزی، ارتباطات فناوری اطلاعات، محیط زیست و گردشگری هم مخاطب این موضوع هستند. وزارت کار مسئول اشتغال در کشور نیست و فقط مسئول هماهنگی بین دستگاه‌ها است.» عبدالملکی گفت: «یک میلیون و 850 هزار فرصت شغلی براساس برنامه ریزی صورت گرفته طی 18 ماه آینده به عبارتی تا پایان سال 1401

براساس تقسیم بندی استانی ایجاد خواهد شد که این عدد حداقلی است و برنامه آن به استانداران ابلاغ شده است.»

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مصوبات شورای عالی اشتغال در حوزه تامین مالی گفت:« 32 هزار میلیارد تومان از بودجه 1401 بر اساس مصوبه صورت گرفته، برای حوزه اشتغال در نظر گرفته می‌شود؛ همچنین 160 هزار میلیارد تومان با هماهنگی بانک مرکزی به عنوان تسهیلات اشتغال ارائه می‌شود. 60 هزار میلیارد تومان آن قرض‌الحسنه و صد هزار میلیارد تومان آن طبق نرخ مصوب شورای پول و اعتبار ارائه می‌شود. این دو عدد ذکر شده یک میلیون فرصت شغلی در سال را محقق خواهد کرد.»

وی گفت:« در حوزه مشاغل خانگی نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است اما درگیری صدور مجوزها در این حوزه وجود داشت؛ در جلسه اخیر شورای عالی اشتغال مصوب شد مشاغل خانگی از مجوز محور بودن به ثبت ‌محور بودن تبدیل شود. به عبارتی با تدوین ساز و کار طراحی شده کسی که شغل خانگی دارد به مجوز نیاز ندارد بلکه در سامانه‌ای اقدام به ثبت فعالیت خود کرده و 3 روز کاری بعد سیستم اقدام به صدور مجوز می‌کند و دستگاه‌های نظارتی نیز به جای نظارت و سخت‌گیری در صدور مجوز اقدام به نظارت بر فعالیت می‌کنند که این امر در راستای قانون راهگشای اخیر مجلس است.»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد:« بنده خودم را مسئول و متعهد می‌دانم که از تمام توان خود برای ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌ها استفاده کنم تا برنامه حوزه اشتغال پیش برود و در دوره‌های متناوب گزارش‌های بهتری را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهم.»

حالا دیگر خبری از شعار‌های پر طمطراق نیست؛ دیگر عبدالملکی نمی‌گوید با یک میلیون تومان هم می‌توان کار تولیدی کرد! دیگر از آموزش حرف نمی‌زند و به گمانی انگار تازه وارد ایران شده است! با این حال باید دید اگر صحبت‌های عبدالملکی واقعیت است و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول اصلی ایجاد اشتغال نیست؛ پس مسئول اصلی این معضل کدام ارگان یا نهاد است؟

وعده‌های پوچ

سید مرتضی افقه، اقتصاددان و استاد دانشگاه در این خصوص گفت: « اصل حرف آقای عبدالملکی درست است و وزارت کار باید هماهنگی‌های لازم برای ایجاد اشتغال را انجام بدهد؛ در اصل ایشان در وعده دادن هایشان دچار زیاده روی شده بودند! البته این به این معنا نیست که وزارت کار در ایجاد اشتغال بی‌مسئولیت است؛ در اصل بخش‌های تولیدی و خدماتی مسئول ایجاد اشتغال در کشور هستند اما وظیفه وزارت کار این است که سیاست‌هایی را به بخش‌های تولیدی و خدماتی پیشنهاد و یا اجبار کند که در پی آن اشتغال در کشور ایجاد شود.»

وی تصریح کرد: « در حال حاضر بخش‌های قابل توجهی از صنعت، از تکنیک‌های سرمایه‌بر استفاده می‌کنند تا کمتر از نیروی کار استفاده شود، وزارت کار وظیفه دارد این بخش‌ها را به سمت جذب نیروی کار فعال هدایت کند. از سوی دیگر وزارت کار موظف است که موانع تولید را برداشته و اشتغال و تولید را تسهیل کند. اما آقای عبدالملکی چون تجربه اجرایی نداشت و به خاطر سن و سال پائین شان، وعده‌های پوچ و توخالی دادند که با اقتصاد کشور خیلی فاصله داشت.»

این اقتصاددان تاکید کرد: « از آن جایی که واحد‌های بسیار زیاد اقتصادی به خصوص صنعت زیر مجموعه این وزارتخانه قرار دارند بدون شک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خیلی می‌تواند در اشتغال تاثیر گذار باشد با این شرط که سیاستگذاری این وزارتخانه ایجاد اشتغال باشد. با این همه من فکر می‌کنم آقای عبدالملکی خیلی زود متوجه خواهند شد کار‌های اجرایی و اداری در کشور ما به آن آسانی که پیش از وزارت فکر می‌کردند نیست.»

منبع: آفتاب یزد

377817