اما و اگرهای طرح رفاهی دولت؛

دولت دست به کار شد؛ سه پیاله آب برای ذبح قربانی؟!

محسن رضایی معاون اقتصادی دولت سیزدهم، چندی پیش اعلام کرده بود که در آذرماه خبر خوشی را به مردم خواهد داد!
تصویر دولت دست به کار شد؛ سه پیاله آب برای ذبح قربانی؟!

به گزارش سایت خبری پرسون، در آخرین روز آذر ماه و در آستانه بلندترین شب سال بالاخره این خبر از جانب وی اعلام شد که ازین قرار بود:"از دی ماه سال جاری برابر با آنچه در بودجه سال 1401 تعیین شده، قرار است رقم واریزی یارانه ها دو برابر شود" به نظر شما آیا این خبر خوبی است؟

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند این خبر محسن رضایی در واقع مقدمه ای قبل از یک توفان سهمگین است که آن را در قالب یک خبر خوب بیان نموده است.

محسن رضایی در ادامه صحبت خود گفت: به دستور رییس جمهور این 3 ماه انتهایی سال همچنین در ادامه و از آغاز سال آینده یارانه ها 2 برابر به مردم پرداخت شود و من این دستور را به مراجع اجرایی ذیربط ابلاغ نمودم.

وی در ادامه عنوان کرد: فکر می کنم اگر این برنامه درست اجرا شود یک خانواده 4 نفره در حدود 800 هزار تومان کالا و پول دریافت می کنند.

رضایی در ادامه گفت: البته قرار بود این موضوع از آذر ماه اجرا شود که اشکالاتی از جمله آماده نبودن بن کارت برای تهیه کالا بود در سر راه وجود داشت که اکنون این موضوع مرتفع گردیده و ان شاالله از دی ماه اجرای آن در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مسئله ای که در این صحبت ها سبب گمان و د دلی می شود استفاده از کلماتی همچون (فکر می کنم) و (اگر) برای درست اجرا شدن طرح نتیجه بخشی آن است که به کار رفته آن هم از زبان شخصی که حدودا 40 سال در راس حکومت صاحب مناصب خطیر بوده و از زمان انتخابات تا کنون همواره داعیه دکترای اقتصاد در حوزه تخصصی پول و اعتبارات بانکی داشته است. این موضوع سبب می شود تا انسان به این فکر فرو رود که آیا در برنامه ریزی تمامی جوانب امر سنجیده شده یا مانند بسیاری از دولت های قبل بر اساس آزمون و خطا قرار است طرحی به بوته آزمایش گذاشته شود و یا...

همچنین بیان مبلغ اعطایی 800 هزار تومان آن هم به شکل تقریبی باز هم می تواند نشان از عدم محاسبات دقیق به ازای هر نفر بدهد چرا که برای رسیدن به این مطلب که هر خانواده 4 نفره صاحب 800 هزار تومان در ماه می شوند حتما برای خود محاسبات دقیقی داشته که لازم نیست از کلمه تقریبا در آن استفاده نمود.

نکته پایانی ماجرا که از این جمله برداشت می شود این است که اعطای این مبلغ به شکل پول و کالا در اختیار مردم قرار می گیرد یعنی بخشی به صورت پول که همه با آن آشنا هستیم و مابقی به شکل کالا یا به زبان بهتر بن کالا که نمونه تشبیهی آن همان کوپن هایی است که در زمان جنگ تحمیلی و مدتی پس از آن میان مردم توزیع می شد که اکنون به روزتر و به شکل کارت هایی دیجیتال قرار است در اختیار مردم قرار بگیرد.

از این سخنان که شاید برداشت اشتباه از سخنان تردیدآمیز محسن رضایی است بگذریم می توان گفت گرچه اقشار کم درآمد جامعه و انسان های نا آگاه از اقتصاد در وهله اول این خبر را خبری خوب و مسرت بخش تلقی کنند اما متاسفانه بایستی گفت که بدون شک به پیامدهای احتمالی این طرح فکر نکرده اند بلکه توجهی هم نخواهند کرد.

اولین و کوچکترین زیان این طرح افزایش نقدینگی بی دلیل در بین اقشار جامعه آن هم بدون مهیا نمودن زیرساخت های انبساطی پولی که باز متاسفانه مقارن با 3 ماه پایانی سال شده که در آن رخدادهای دیگر همچون نزدیک شدن به عید نوروز و پرداخت حقوق و عیدی و پاداش آخر سال کارکنان شرکت ها، افزایش تقاضای کالاهایی همچون پوشاک و خوراک و آجیل به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز، همچنین موضوعی دیگر که خود مقاله ای دیگر را می طلبد و آن افزایش احتمالی عوارض خروج از کشور به میزان بسیار دور از انتظار که سبب می شود کسانی که قصد سفر به خارج از کشور در زمانی نزدیک را داشتند هر طور شده قبل از شروع سال جدید اقدام به این سفر نمایند تا از هزینه کردن مبلغ قابل توجهی به عنوان عوارض خروج از کشور مصون بمانند. درست است که این به خودی خود عاملی برای تورم به شکل مستقیم نیست اما این مسافران عزیز که قصد خروج از کشور را دارند، مجبورند برای سفر خود ارز تهیه کنند که با افزایش ناگهانی تقاضای ارز بر قیمت ارز تاثیر گذاشته و سبب گران شدن آن می شوند و روز از نو روزی از نو. دوباره در چرخه گرانی ارز و تاثیر آن بر قیمت کالاهای وارداتی و اساسی که خصوصا ارز 4200 تومانی آن ها حذف شده خواهیم افتاد و در آخر می خواهم علت دیگری را بیان نمایم که اصلا جنبه علمی ندارد و بیان آن در ابتدا شاید خنده دار و یا حتی سیاه نمایی باشد اما متاسفانه وجود دارد و آن عادت گران شدن اجناس از روی تقویم است.

متاسفانه سالهای زیادی است که با آغاز سال نو هم خریدار و هم فروشنده عادت به گران فروختن و عجیب تر از آن گران خریدن مطرح است که به صورت نوعی ضد فرهنگ درآمده و به نظر می رسد عدم نظارت صحیح دستگاه های اجرایی و سهل انگاری ناظران بازار خصوصا در این ایام علت این ماجرا است.

و اما در انتها مهمترین قضیه ای که میخواهم در این مقاله به آن بپردازم این است. کسانی که با حافظه ای حدودا 15 ساله در این کشور مشغول زندگی و خرید اقلام معیشتی می باشند از خود پرسیده اند که دلیل این حاتم بخشی آن هم 3 ماه زودتر از حد موعد چه می تواند باشد؟

آیا تا به حال همچین چیزی بی دلیل رخ داده و یا امکان دارد؟ آن هم با این شرایط تحریم؟ پاسخ شما با صدایی که حتی به گوش بنده هم رسید خیر بود. پس دلیل این موضوع چیست؟ در این باره بایستی گفت که حذف ارز 4200 تومانی از دی ماه آغاز می شود و بدون شک پیامدهای سنگینی به دنبال خواهد داشت که به دلیل پیچیدگی محاسباتی در این مقاله فقط به این موضوع اشاره می شود که برای جبران اثرات سوء حذف ارز 4200 تومانی از روی اقلام اساسی شاید 4 برابر کردن یارانه ها هم دردی را دوا نخواهد کرد و این فقط به صورت آرام بخش عمل خواهد کرد تا کمی از فشار بر روی مردم کاسته شود (البته اگر بخواهیم از انصاف فاصله نگیریم هر کدام از این تصمیمات که تا الآن نام برده شد چنانچه گام به گام و با آماده سازی زیرساخت های لازم برنامه ریزی صورت پذیرد در بلند مدت می تواند تصمیم درست و کارآمدی محسوب گردد که در مقاله های دیگر حتما به مزیت هر یک ازین تصمیمات در شرایط مناسب مفصل بحث خواهیم نمود اما اجرای تمامی آن ها به یکباره بسیار ترسناک می نماید چیزی که بیشتر شبیه یک آزمون و خطا و قمار به نظر می آید، که نتایج آن در 6 ماه آینده در معیشت مردم خودنمایی می کند.

هم اکنون دستگاه های تنظیم بازار به حالت آماده باش در آمده اند تا عواقب این تصمیم که رسما از 1 فروردین 1401 آغاز می شود را رصد نموده و برای نواقص کار تا جایی که ممکن است از تخریب و هزینه اجرای برنامه بکاهند

تاج الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته دولت برای سال آینده در پی حذف ارز4200 تومانی، برای 30 میلیون نفر یارانه 90 هزار تومانی و برای 30 میلیون نفر الباقی 126 هزار تومان در نظر گرفته است.

در انتها باید به این نکته نیز توجه کرد که بودجه سال 1401 حواشی بسیار دارد که درباره تک تک موضوعات و لوایح اقتصادی آن صحبت شود لوایح در حین اینکه نکات مثبتی هم دارد نکاتی دارد که میتواند عین خودکشی باشد به خصوص با سیاستی که در پیش گرفتیم بسیاری از لوایح ساختارشکنی کرده و به سمت آزادسازی قیمت ها حرکت کرده و این در صورتی که است که زیرساخت آماده نبوده و کشور هزینه لازم برای بسیاری از کارها را ندارد و مردم به خصوص قشر کارگر و کارمندان حقوق لازم را ندارند. به امید موفقیت و سربلندی ایران عزیز.

علیرضا حدادی

377426