با هدف هاب لجستیکی،ترانزیتی و صادراتی کردن کشور صورت گرفت

راه اندازی مهمترین کریدور شمال جنوب توسط بخش خصوصی

محور انتقال زنجیره کالا از کشورهای اسکاندیناوی به هند و پاکستان از مسیر خط ترانزیتی ایرانتعامل دولت و باهمت بخش خصوصی راه اندازی شد.
تصویر راه اندازی مهمترین کریدور شمال جنوب توسط بخش خصوصی

به گزارش سایت خبری پرسون، این جلسه که با همت مهدی امجدی مدیر عامل هلدینگ بین المللی امجد پویش ومدیر اولین کنسرسیوم بین المللی نستراک وعضو اتاق بازرگانی ایران -روسیه وهمچنین ایران -سوئد و انجمن سرمایه گذاران وکارآفرینان منطقه آزاد انزلی واتحادیه ماکان کشتی ایران در دفتر تهران هلدینگ وبا حضور گرم عضو هئت مدیره ومعاونت بندری،دریایی وحوزه خلیج فارس منطقه آزاد انزلی دکتر امین افقی ورئیس انجمن سرمایه گذاران وکارآفرینان منطقه آزاد آقای امانی و معاونین بازرگانی وحمل ونقل ترکیبی وعملیاتی کشیرانی جمهوری اسلامی ومدیر عامل کشتیرانی دریای خزر و مسئول بندر سالیانکاه آستاراخان روسیه کاپیتان آبدار تفتی وآقای رمضان اوف از دفتر سن پترزبورگ کنسرسیوم والکساندر شاروف از دفتر مسکو کنسرسیوم به صورت حضوری ، و دکتر خلیلی دیلمی مسئول اتاقهای بازرگانی اسکاندیناوی ورئیس اتاق سوئد ایران وبه نمایندگی از دفتر استکهلم کنسرسیوم وآقای تیز هوش تابان رئیس اتاق بازرگانی گیلان واتاق ایران وروسیه وآقای جلالی فر عضو هیئت مدیره ایران روسیه از خارج از کشور به صورت ویدئو کنفرانس وبا حضور تلویزیون اینترنتی اکو پارس ورسانه هاوخبرگزاریهای معتبر کشور برگزار گردید

مهدی امجدی عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه،در خصوص راه اندازی کریدور ترانزیتی شمال به جنوب کشور، گفت: با وجود ظرفیت ژئو پلتیک و ژئو استراتژیک کشور نتوانسته ایم از موقعیتهای موجود استفاده مناسب کنیم اما کشورهای رقیب جای خالی ایران را در حوزه حمل و نقل و ترانزیت پر کرده‌اند.

امجد‌ی ادامه داد، حدود ۱۸ سال است که بحث پیاده سازی کریدورهای ترانزیتی جدید مطرح‌ می‌شود اما تا به حال محقق نشده است. با مشکلات اخیر در حوزه کانال سوئز و همچنین مشکلات امنیتی جاده ای در دو کشور افغانستان و پاکستان این ظرفیت وجود دارد که سه تا پنج درصد کالاهای عبوری از کانال سوئز از طریق کریدور جدید شمال جنوب ترانزیت شود. همچنین با پایان یافتن کرونا و افزایش تقاضا و از سوی دیگر کمبود کانتینر بازرگانان کشورهای مختلف با افزایش شدید هزینه حمل و نقل در کریدورهای موجود رو به رو شده اند.

به گفته امجدی عضو اتاق سوئد ایران ،راه اندازی کریدورها در کشورمان و با محوریت منطقه آزاد انزلی میتواند و هاب ترانزیتی ،لجستیکی وصادراتی شدن ایران در منطقه، کمک قابل توجهی کند.

گفتنی است، بندر انزلی تنها منطقه آزاد شمال کشور است و می‌تواند بخشی از ظرفیت ترانزیتی امارات متحده اگر به این منطقه منتقل شود کمک قابل توجهی به اقتصاد کشور نماید.

عضو انجمن سرمایه گذاران وکار آفرینان منطقه آزاد انزلی گفت: منافع اقتصادی مشترک ایران، روسیه و هند و همچنین۱۷ کشور دیگر در مسیر کریدور نوستراک میتواند آثار سیاسی،اقتصادی واجتماعی قابل توجهی برای ما داشته باشد. از سوی دیگر با پیاده سازی کامل این کریدور همراه با جذب سرمایه گذاران خارجی وداخلی در بخش زیر ساخت‌ها کارخانه‌ی تولیدی و یا توافقات تجاری ولجستیکی مشکلات مربوط به اشتغال وگردش اقتصادی را حل و توسعه کشور عزیزمان نیز شکل خواهد گرفت

از سوی دیگر، جلالی فر عضو هئیت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه با اشاره به مشکلات اخیر درباره ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه، گفت: این چالش‌ها ناشی از عدم توجه به بحث زنجیره تامین است. برای رفع این مشکلات بایستی یک‌مجموعه اقدامات اصلاحی انجام‌شود. بر این اساس به زودی یک خط ریلی منظم از مسکو به آستارا راه اندازی خواهد شد، از این مسیر محصولات کشاورزی و غذایی به راحتی حمل خواهد شد. هم‌چنین یک‌پایانه سرپوشیده ریلی نیز در آستانه افتتاح است. اقداماتی از این دست میتواند تا حدی مشکلات موجود در حوزه تجارت خارجی دو‌ کشور ایران و روسیه را مرتفع کند.

جلالی فر ادامه داد، در سفر پیش رو مقامات کشورمان به روسیه لایروبی رود ولگا از طرف آیت الله رییسی رییس جمهور کشورمان به آقای پوتین ، پینشهاد خواهد شد. باید از صد در صد ظرفیت حمل و نقل دریایی استفاده شود که با پیاده سازی این پیشنهاد به این مضوع نیز کمک خواهد شد. اماده سازی سه سردخانه با سرمایه گذاری بخش خصوصی در سه نقطه مرزی روسیه با ظرفیت بیش از ۲۰۰۰تن نیز از اقدامات دیگری است که میتواند به رفع ابهامات اخیر حوزه تجاری دو کشور کمک کند.

وی افزود، تکمیل پروژه خط ریلی رشت آستارا و بندر کاسپین دیگر اقدامی است که میتواند بنادر جنوبی را به بنادر شمالی دریای خزر متصل کند.

این فعال اقتصادی گفت: در طول نه ماهه ابتدای سال فقط در ده گروه کالایی وارداتی، کشور روسیه حدود هشتاد میلیارد دلار از سایر نقاط جهان واردات داشته درحالی که صادرات ایران به این کشور ششصد میلیون دلار بوده است. اما ظرفیت واقعی صادرات کشورمان در سه فصل ابتدایی سال چهار میلیارد دلار است.

در ادامه این نشست، الکساندر شاروف شریک تجاری کنسرسیوم گفت: ارسال کانیتنری کالا از چین به ایران و روسیه، با وجود مشکلات مختلف حوزه ترانزیت، پروژه سودمندی است. به عنوان مثال کانتینرهای رسوبی در مرز چین و قزاقستان در شش باند در صف انتظار می‌مانند. این فعال اقتصادی روس افزود، مسیر و کریدور جایگزین کشورهای بالتیک در شمال اروپا میتواند یک راه حل مناسب برای رفع مشکلات هزاران کانتینر معطل باشد.

از نظر اقتصادی بهترین مسیر جایگزین از بندرعباس به منطقه آزاد انزلی و در نهایت کشور روسیه است تا این چالش تجاری منطقه ای مرتفع شود. توجه کنید که طی شدن این مسیر ترکیبی تنها یک هفته زمان میبرد.

وی با اشاره به برخی مشکلات حوزه ترانزیت در ایران افزود، تشریفات ‌گمرکی ترانزیت کالا حدود سه روز زمان میبرد. به عنوان یک پیشنهاد میتوان گفت، پلتفرم‌های جهانی به نام فیتینگ که‌منجر به کاهش قابل توجه زمان تشریفات گمرکی و... می‌شود در ایران وجود ندارد.

همچنین آقای امانی رئیس انجمن سرمایه گذاران به ذکر سابقه تصمیمات راه اندازی کریدور نستراک ومشکلات آن اشاره نمودند وآقای افقی نیز گزارشی از روند فعالیت‌های سازمان متبوع اش در توسعه وآماده سازی زیر ساخت‌های بندر کاسپین برای این اتفاق مهم پرداختند وآقای تیز هوش تابان نیز ضمن تشکر از جلسه وپیگیری این اتفاق مهم توسط هلینگ امجد پویش قول همه نوع همکاری در زمینه رفع مشکلات باقی مانده را در چهار چوب مسئولیتهای اتاق گیلان واتاق ایران روسیه دادند وهمچنین آقای دکتر خلیلی مسئول اتاقهای بازرگانی اسکاندیناوی ورئیس اتاق سوئد ایران وبه نمایندگی از دفتر استکهلم کنسرسیوم اعلام آمادگی کامل جهت هرنوع کمک وهمکاری از طرف اتاق بازرگانی سوئد ورفع مشکلاتی احتمالی در کشورهای اسکاندیناوی را دادند

در پایان این نشست،‌ ضمن طرح مشکلات موجود در مسیر تکمیل این کریدور ترانزیتی، یک کمیته پیگیری درخصوص مصوبات نهایی تشکیل شد. بر این اساس،‌ آقای افقی، معاون بندری منطقه آزاد انزلی متعهد شد زیرساختهای بندر انزلی از نظر راههای دسترسی و همچنین آماده سازی سینی دوار (مخصوص جا به جایی ریل قطار) در کوتاه ترین زمان فراهم شود. از سوی دیگر تفتی مدیر عامل کشتی رانی خزر نیز متعهدشدند، تمام مشکلات زیرساختی بندر سالیانکا در آستاراخان مرتفع شود. همچنین دو کشتی باری در مسیر جدید انزلی آستارا خان روسیه مستقر شود.

بنا به این گزارش طرف روسی وشریک تجاری کنسرسیوم قول ارسال اولین محموله از کالاهای که تحت مدیریت شرکتشان از مسیر کانال سوئز را از طریق بندر آستاراخان به بندر کاسپین اعلام نمودند ودر آخر آقای مهدی امجدی عضو اتحادیه مالکان کشتی وانجمن کارفرمایان دریایی ایران تاکید کرده واز هرایرانی که نام واعتلای پرچم ایران عزیز برایش اهمیت دارد،در هر پست وسمت اعم از دولتی وخصوصی وظیفه دارد در این کار مهم شرکت وکمک نماید تا ضمن راه اندازی این کریدور مهم وحیاتی کشور با محوریت منطقه آزاد انزلی ،به هاب لجستیکی،ترانزیتی وصادراتی کشور تبدیل شود.

377096