پرسون گزارش می دهد؛

از میزهای لاکچری شب یلدا تا سفره های خالی از نان مردم

در گذشته فضا شب یلدا آنقدر گرم و صمیمی بود که خوراکی های شب یلدا دیگراهمیت نداشت.اما حالا دیگرخود شب یلدا مهم نیست.

به گزارش سایت خبری پرسون، ایرانی‌ها از سالیان قدیم دور هم در آخرین شب پاییز یعنی شب یلدا دور هم جمع می‌شدند. سادگی و صمیمیت اصل مهم این شب نشینی بود و همه دور کرسی کنار بزرگ‌ترها جمع می‌شدند و جدای از شاهنامه خوانی و تفأل به فال حافظ گل می‌گفتن و گل می‌شنیدند؛ آجیل‌ها هم اغلب خانگی بود.

فضا آنقدر گرم و صمیمی بود که خوراکی های شب یلدا دیگراهمیت نداشت. اما حالا دیگرخود شب یلدا مهم نیست. خانواده ها در رقابت با یکدیگر هستند تا سفره یلدا را رنگین تر از اطرافیان خود برپا کنند تا بتوانند عکس های لاکچری خود را در فضای مجازی به اشتراک بگذارند. امروزه شب یلدا دیگر سادگی خود را از دست داده و همه یکی دو هفته مانده به این شب سعی در تدارک یک مهمانی تشریفاتی و لاکچری هستند و اصل این شب و هدفش را فراموش کردند.

یلدا به معنای تولد و زایش است یعنی تولد «مهر» در شب اول زمستان که بلندترین شب سال است و ایرانیان به یمن این شب جشنی به پا می‌کنند. در گذشته به شب یلدا شب چله می‌گفتند و به این باور بودند که دو چله کوچک و بزرگ وجود دارد در قدیم پیوسته به دنبال شادی و جشن بودند و به مناسبت آمدن فصلهای مختلف جشن می‌گرفتند.

در قدیم معمولاً در یک خانه زندگی می‌کردند و کوچک‌ترها به خانه بزرگ‌ترها می‌رفتند از خانه پدربزرگ و مادربزرگ گرفته تا عمو و دایی و غیره همه دور هم جمع می‌شدند و در این شب‌ها قدیمی‌ها زیر کرسی نشسته و انواع میوه و تنقلات از آجیل گرفته تا توت خشک و انجیر خشک استفاده می‌کردند.

اما با نگاهی به شب یلدا سال های اخیر متوجه می شویم که دیگر یلدا رنگ و بوی اصلی خود را از دست داده و تبدیل به یلدایی جدید شده است. حالا که تنها چند روز به شب یلدا امسال باقیمانده بازار طراحان و فروشندگان وسایل لاکچری شب یلدا بسیار داغ است.

در این راستا خبرنگار اقتصادی پرسون به سراغ یکی از افرادی که در زمینه تزئینات مراسم شب یلدا فعالیت می‌کرد رفته و قیمت کارهای او را جویا شد.

چیدمان میوه به صورت لاکچری ولی غیر قابل خوردن

یک میز که با میوه‌هایی که به دلیل تزئینات خاص قابل خوردن نیست، حدود 3 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود، میز دیگری نیز برای فروش وجود داشت که در این میز میوه‌های آن قابل خوردن بود و برای حدود ۵۰ نفر تهیه شده بود و با مبلغ 2 تا 3 میلیون تومان به فروش می‌رسید.

این فروشنده جعبه هایی هم برای هدیه به عروس یا فامیل داشت که شروع قیمت آن از 1 میلیون تومان بود و در جعبه ها تنها چند عدد میوه غیر قابل خوردن با تزئینات گل بود.

هندانه شب یلدا دیگر تنها برای تزیین است

فرد دیگری در همین حوزه خدمات دیگری را ارایه ‌می‌داد به این صورت که اقدام به تزئین کدو و هندوانه و میوه‌های کوچک می‌کرد و برای تزئین هر عدد هندوانه و کدو 250 هزار تومان و برای تزئین هر عدد میوه‌های کوچک 15 هزار تومان به عنوان دستمزد دریافت می‌کرد.

یلدا کیک تولد ندارد!

در ادامه خبرنگار پرسون سراغ قنادی ها رفت. در گذشته شیرینی های کوچک خانگی برای شب یلدا تهیه می شد اماحالا کیک های خامه ای بزرگ با دیزاین های خاص مورد استفاده قرار میگیرند. قیمت کیک با روکش خامه باید به صورت تقریبی کیلویی 45 هزارتومان باشد اما در این شب ها کیک زیر قیمت 100 هزار تومان پیدا نمی شود.


بیشتر بخوانید؛

قیمت میوه شب یلدا اعلام شد

یلدای امسال بدون آجیل سر می‌شود


لطفا دست نگه دارید!

با توجه به شرایط اقتصادی بد اغلب مردم کشور این هزینه های بیهوده بی فایده است.دست به دست شدن عکس یلداهای لاکچری تنها زخمی دیگر بر دل برخی مردم کم بضاعت مالی کشور می گذارد و پدر و مادرهای بیشتری بیش از این شرمنده فرزندان خود می شوند. برای شادی و جشن این همه تجملات نیاز نیست.

کرونا در شب یلدا فراموش نشود

در شب یلدا امسال کرونا مهمان ناخوانده را فراموش نکنید. از تجمع به شدت پرهیز کنید و استثتا امسال را به خانه های بزرگترها نروید تا بتوانید سال دیگر هم آنها را کنار خود داشته باشید.

مسئولین هم مقصرند

درست که از لاکچری شدن شب یلدا در این گزارش بیشتر صحبت کردیم. اما بیشتر مردم ایران سفره های یلدا آن ها خالی تر از هر سال است و اگر نان شب داشته باشند خدا را شاکر هستند. در ادامه لیست قیمت خوراکی های اصلی شب یلدا را با تفاوت قیمت سال گذشته برای شما و بیداری مسئولین آماده کردیم که به شرح ذیل است.

قیمت شیرینی

پای سیب در سال98: 30 هزارتومان
پای سیب در سال99: 55 هزارتومان

باقلوا در سال 98: 47 هزارتومان
باقلوا در سال 99: 75 هزارتومان

دانمارکی در سال98: 28 هزارتومان
دانمارکی در سال99: 45 هزارتومان

قیمت میوه

پرتقال سال 98: 7 هزار و 500 تومان
پرتقال سال 99: 25 هزارتومان

انار سال 98: 12 هزار تومان
انار سال 99: 25 هزارتومان

هندوانه سال 98: 5 هزارتومان
هندوانه سال 99: 7 هزارتومان

نارنگی سال 98: 6 هزار و 500 تومان
نارنگی سال 99: 14 هزارتومان

سیب سال 98: 9 هزارو 500 تومان
سیب سال 99: 23 هزارتومان

خرمالو سال 98: 15 هزارتومان
خرمالو سال 99: 25 هزار تومان
قیمت آجیل
شورتبریز سال 98: 160 هزارتومام
شور تبریز سال 99: 275 هزارتومان

شیرین کلاسیک سال 98: 170 هزار تومان
شیرین کلاسیک سال 99: 265 هزار تومان

شب یلدا سال 98: 130 هزارتومان
شب یلدا 99: 220 هزار تومان

224222

مطالب مرتبط