برجام از کجا آمد و به کدام سمت می‌رود؟!/ بخش چهارم

ادامه مذاکرات هسته‌ای در زمان ریاست جمهوری روحانی، از ژنو تا برجام

مذاکرات هسته‌ای در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی از سر گرفته شد و گفت و گوهای متعدد نتیجه بخش بود و برجام متولد شد.
تصویر ادامه مذاکرات هسته‌ای در زمان ریاست جمهوری روحانی، از ژنو تا برجام

به گزارش سایت خبری پرسون، مذاکرات هسته‌ای در زمان ریاست جمهوری روحانی، یعنی دولت یازدهم طی چند دوره و در قالب مذاکرات ژنو پیگیری شد تا در نهایت توافق لوزان حاصل شد. تفاهم هسته‌ای لوزان راه حل‌های تفاهم شده برای رسیدن به برنامه جامع اقدام مشترک پیرامون برنامه هسته‌ای ایران تا ضرب الاجل ۱۰ تیر ۱۳۹۴ است که پس از دو دور مذاکره میان ایران و گروه ۱+۵ در لوزان سوئیس منعقد شد.

طبق این تفاهم برنامه‌های هسته‌ای ایران در هیچ یک از سایت‌ها متوقف نشد و ایران طبق مفاد این تفاهم، غنی سازی را در داخل پی گرفت و همچنین تصمیمات مهمی راجع به رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک و تأسیسات فرد و اتخاذ و مورد پذیرش طرفین قرار گرفت. ضمن این که پروتکل الحاقی نیز به صورت داوطلبانه توسط ایران پذیرفته شد.

در نتیجه این توافقات مقرر شده بود تا به محض اجرایی شدن این توافق، قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران لغو و تحریم‌های چندجانبه و یک جانبه اروپا و آمریکا در حوزه های مختلف نیز رفع شود. قید فورا در خصوص لغو تحریم‌ها ذکر شده بود و کشورهای غربی نیز نباید به فکر تحریم مجدد ایران می‌افتادند.

در چنین شرایطی برنامه جامع اقدام مشترک ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد در شورای امنیت تائید شد تا قطعنامه‌هایی قبلی باطل شود.

در نهایت در بیست و سوم تیر ماه سال 94، این توافق با حظور ظریف، وزیر خارجه وقت، موگرینی، معاون سیاسی سابق اتحادیه اروپا و وزرای خارجه کشورهای طرف مذاکره به صورت رسمی اعلام شد.

با حصول توافق، اکنون حسن روحانی به یک پیروزی دیپلماتیک مهم دست یافته بود و مردم شادی خود را به صورت حضور در خیابان ها و برگزاری جشن نشان دادند.

دستاوردهای برجام چه بود؟

در حوزه سیاسی، 6 قطعنامه شورای امنیت و دوازده قطعنامه شورای حکام علیه ایران از برنامه خارج شد و برنامه هسته‌ای ایران از آن وضعیت سابق فاصله و روال عادی به خود گرفت. با خارج شدن برنامه هسته‌ای از فصل هفتم منشور، ایران هراسی نیز از دستور کار خارج شد.

در حوزه اقتصادی نیز با رفع تحریم‌ها و ورود پول‌های بلوکه شده به کشور، اقتصاد ایران به مرور با رشد 12 درصدی مواجه شد و تورم تک رقمی شد. طبق تفاهم شرکت‌های مختلف اروپایی وارد ایران شدند و به شراکت و سرمایه‌گذاری با طرف ایرانی پرداختند. در این میان ثبت 19 قرارداد خودرویی در ایران برجسته بود و همچنین تعدادی هواپیما نیز وارد کشور شد.

در حوزه هسته‌ای نیز استفاده صلح آمیز ایران از انرژی هسته‌ای و ادامه غنی سازی در نطنز پذیرفته شد و توافقی نیز در خصوص تعداد سانتریفیوژها صورت گرفت. تحولات سیاسی و اقتصادی مثبتی بعد از توافق برجام در حال شکل گیری و گسترش بود، اما مخالفت‌های جدی در این زمینه به دردسر جدیدی برای دولت تبدیل شد. این اختلاف نظرها از همین توافقاتی که در خصوص صنعت هسته‌ای شده بود، شکل گرفت.

این توافق از همان ابتدا مخالفان برجسته‌ای میان مسئولین و فعالان سیاسی و رسانه‌ای پیدا کرد و کشور به عرصه جنگ مخالفان و موافقان برجام درآمد.

منتقدان برجام بحث ضربه به فعالیت‌های هسته‌ای ایران را مطرح می‌کردند که طبق توافق ایران آن را پذیرفته بود.

پرسون در گزارش بعدی جزئیات بیشتری از برجام ارائه می‌کند.

375379