مشارکت پست بانک در تامین مالی کسب و کارهای دانش بنیان

رئیس اداره کل بازاریابی و توسعه بازار پست بانک ایران اظهار داشت: صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در نظر دارد به منظور تحقق شعار سال ۱۴۰۰ با موضوع «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» برنامه تامین مالی جمعی را با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌پذیر در قالب برنامه تلویزیونی کارویا تامین مالی جمعی را اجرا کند.
تصویر مشارکت پست بانک در تامین مالی کسب و کارهای دانش بنیان

به گزارش سایت خبری پرسون، حمید قیطاسوند رئیس اداره کل بازاریابی و توسعه بازار پست بانک ایران تصریح کرد: تامین مالی جمعی موضوع طرح مشابه با تسهیلات سرمایه در گردش بوده و به شرکت‌های برنده در این مسابقه تلویزیونی اهدا می‌شود و تامین مالی جمعی بر اساس ابلاغیه سازمان بورس اوراق بهادار در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ و از طریق شرکت‌های دارای مجوز فرابورس ایران انجام می پذیرد.

قیطاسوند با اشاره به اینکه تأمین مالی جمعی، یک اجتماع آنلاین از سرمایه گذاران است که به سازمان‌ها و افراد برای تحقق ایده‌شان کمک می‌کند افزود: تأمین مالی جمعی به فرآیند جمع‌آوری پول و تأمین سرمایه به صورت بر خط و از طریق یک پلتفرم اینترنتی برای پروژه‌های جدید و طرح‌های نوآورانه و کسب و کارهای کوچک است که اغلب برای شرکت‌های استارت آپ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در ادامه درخصوص برنامه تلویزیونی کارویا اظهار داشت: مسابقه تلویزیونی «کارویا» در تامین برنامه شبکه یک صدا و سیما آماده پخش شده و روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ساعت ۲۳ از شبکه اول سیما پخش می‌شود. باز پخش این مسابقه‌ی تلویزیونی چهارشنبه و جمعه، ساعت ۸:۳۰ روی آنتن شبکه یک می‌رود که این مسابقه با هدف شناسایی و حمایت از مزیت‌های رقابتی دانش‌بنیان‌ها، تحت عنوان مسابقه تلویزیونی «کارویا» با ارائه‌های کوتاه، درصدد است تا با شناساندن ایده‌ها و طرح‌هایی که به محصول یا خدمات رسیده‌اند، علاوه بر حمایت مالی از آنها فرصت سرمایه‌گذاری مردمی را نیز فراهم کند.

رییس اداره کل بازاریابی و توسعه بازار عنوان کرد: در این مسابقه بیش از ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان و استارتاپ به رقابت با یکدیگر می‌پردازند تا طرح‌های برتر شناسایی و مورد حمایت قرار گیرند. مستندات ارایه شده نشان می‌دهد که طرح‌های این شرکت‌های دانش‌بنیان توسط صندوق نوآوری و شکوفایی و تیم شرکت کارن بعنوان کارگزار رسمی فرابورس بررسی شده و در نهایت ۲۰ طرح تامین مالی خواهد شد.

قیطاسوند با اشاره به میانگین تامین مالی طرح ها که مبلغ ۳۰ میلیارد ریال بوده و در مجموع ۶۰۰ میلیارد ریال تامین خواهد شد تصریح کرد: براساس قوانین ۱۰ درصد سرمایه مورد نیاز توسط خود شرکت و ۱۵ درصد سرمایه توسط تیم کارن‌کراد و ارزش پرداز آریان(آیکو) -بعنوان مجریان طرح و نمایندگان بخش بازار سرمایه و دارای مجوز سازمان بورس- و مابقی ۷۵ درصد سرمایه توسط عموم مخاطبان و بخش حقوقی شامل شرکت‌های متعهد سرمایه‌گذار تامین مالی می‌شود.

وی افزود: شرکتهای متعهد سرمایه‌گذار عموما شامل بانک‌ها یا سایر شرکت‌ها بوده که حداقل ۳۰ میلیارد ریال تامین مالی طرح‌ها را انجام می‌دهند. طرح ها به عموم مخاطبین جهت تامین مالی معرفی شده و مخاطبین نسبت به پذیره نویسی از طریق سایت شرکت نماینده فرابورس یعنی کارن‌کراد برای خرید درصد مورد نظر اقدام می‌کنند.

قیطاسوند در خصوص صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار داشت: این صندوق اصل سرمایه مشارکت کنندگان را تضمین نموده و در پایان اجرای طرح، سود مورد نظر براساس قواعد اوراق مشارکت به‌عنوان سود اوراق به نسبت حق‌السهم تقسیم می شود. سود پیش بینی شده کلی برای این اوراق بصورت ۶۰ درصد سالانه است.

رییس اداره کل بازاریابی و توسعه بازار با اشاره به ترکیب موجود طرح‌های ارایه شده که از پر خطر و دارای ریسک بالا تا ریسک پایین بوده و در نهایت طرح‌های برگزیده در هر مسابقه تلویزیونی انتخاب می شوند گفت: طرح‌ها در صنایع مختلف اعم از تجهیزات پزشکی، مخابراتی(ICT )، قطعات صنعتی، کشاورزی و قطعات خودرو و حتی تولیدات نرم افزاری و آپ موبایلی نیز می باشند.

وی در خصوص مشارکت پست بانک ایران در طرح مذکور اظهار داشت: ظرفیت موجود پست بانک ایران در تفاهم نامه مشترک با صندوق نوآوری و شکوفایی و همچنین رسالت بانک در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و حوزه روستایی زمینه انتخاب یک یا چند طرح از میان این طرح ها بوده و پست بانک با توجه به بررسی های بعمل آمده طرح های ۱۱ شرکت را از میان این طرح ها جهت تامین مالی جمعی و بعنوان متعهد سرمایه گذار برگزیده است.

قیطاسوند در پایان تصریح کرد: پست بانک ایران امید دارد که با این حمایت‌ها بتواند نقش موثری در فضای نوآوری کشور ایفا کرده و با حمایت‌های خود به روش‌های متفاوت سهمی از تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان را داشته باشد.

375361