برجام از کجا آمد و به کدام سمت می‌رود؟!/ بخش سوم

مذاکرات برای رفع تحریم‌های ایران از چه زمانی آغاز شد؟

با آشکار شدن تبعات منفی و فشار تحریم‌های بین المللی علیه ایران، در ابتدای دهه نود، مذاکرات مجددآغاز شد، زیرا قبل از آن و در سال‌های دهه 80 نیز چنین روندی دنبال شده بود.
تصویر مذاکرات برای رفع تحریم‌های ایران از چه زمانی آغاز شد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، مقارن با دوره دوم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، مذاکرات پنهانی میان ایران و آمریکا در عمان از سوی وزارت خارجه دنبال می‌شد و شورای عالی امنیت ملی وظیفه مذاکره با 1+5 را بر عهده داشته است. طبق گفته صالحی، وزیر خارجه وقت، احمدی نژاد مسئول دو تیم مذاکره کننده از وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی بوده، اما وی از بحث مذاکره کنار کشیده و به وزیر خارجه‌اش نیز چنین توصیه ای کرده است. در نتیجه این اقدام رئیس دولت دهم، بحث مذاکرات با دبیر شورای عالی امنیت ملی پیگیری می‌شود.

مذاکرات و پذیرش حق غنی سازی ایران

در نتیجه مذاکرات زمان احمدی نژاد که از آبان سال 90 تا اسفند 91 ادامه داشته، طرف غربی حق غنی سازی ایران را پذیرفته و این موضوع طی نامه‌ای توسط سلطان عمان به ایران اعلام شده است.

صالحی می‌گوید سال 91 به دلیل برگزاری انتخابات در آمریکا و فضای متشنج حاکم بر این کشور، فرصت خوبی برای کسب نتایج خوب در مذاکرات بوده، اما با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در فروردین سال 92، تصمیم بر این گرفته شده که گفت و گوها توسط دولت جدید ایران یعنی رئیس جمهور روحانی ادامه یابد.

آغاز مجدد مذاکرات در زمان ریاست جمهوری روحانی

حسن روحانی که به شیخ دیپلمات معروف است، با ارائه تفسیر متفاوت از فضای جامعه و با شعار دولت تدبیر و انقلاب و گفتمان "نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل با جهان" در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد. چرخیدن همزمان چرخ سانتریفیوژها و چرخ کارخانه ها نیز از اظهارات مهم روحانی در آن سال بود.

وی در تبیین مواضع خود در جریان تبلیغات ریاست جمهوری می‌گفت: "متأسفانه کشور در حوزه مناسبات خارجی در شرایط مناسبی قرار ندارد و هر دولتی که در آینده به قدرت برسد باید بخش مهمی از تلاش‌های خود را معطوف به بازسازی این مناسبات کند. باید در گام نخست از سوء تفاهم‌ها و تنش‌های غیرضروری در روابط با قدرت‌های بزرگ و همچنین برخی قدرت‌های منطقه‌ای کاست.

اولویت سیاست خارجی دولت من در درجه اول تأمین و حفظ منافع ملی از طریق اعتمادسازی و تنش‌زدایی با جهان خارج است. اولویت سیاست خارجی دولت من در درجه اول تأمین و حفظ منافع ملی از طریق اعتمادسازی و تنش‌زدایی با جهان خارج است."

اکنون روحانی بعد از پیروزی و استقرار باید وعده‌های خود را عملی و مذاکرات را مجدد برای رفع تحریم ها آغاز می‌کرد.

مذاکرات دولت روحانی با کشورهای 1+5 با عنوان مذاکرات ژنو در مهر و آبان و آذر سال 92 برگزار شد. در مذاکرات ژنو 6 که از 29 آبان تا 3 آذر ماه سال 92 میان ایران و آمریکا طول کشید، توافق حاصل شد. اما این پایان ماجرا نبود و طی سال‌های بعد مذاکرات لوزان و برجام با اهمیت بیشتری میان دو کشور دنبال شد که در گزارش‌های بعدی در پرسون بررسی خواهد شد.

375152

مطالب مرتبط