هراس از تورم عامل پناه بردن به مسکن و ارز

فضای اقتصادی کشور شرایط دشواری را برای همه فراهم کرده است. هر روز قیمت کالایی بالا می‌رود و مردم به‌‌شدت نگران درآمد و ارزش سرمایه‌شان هستند؛ به همین دلیل عمده افراد جامعه به‌دنبال سرمایه‌گذاری می‌گردند. بهترین راه سرمایه‌گذاری در بازارهایی است که دستکم سپرتورمی داشته باشند؛ به عبارت دیگر، ارزش سرمایه افراد را دربرابر تورم حفظ کند.
تصویر هراس از تورم عامل پناه بردن به مسکن و ارز

به گزارش سایت خبری پرسون، اگرچه درباره تعداد و نوع بازارهای سرمایه‌گذاری یعنی بازار بورس، مسکن، ارز، طلا و سپرده‌گذاری در بانک‌ها اختلافی وجود ندارد و همه همین بازارها را به‌عنوان هدف سرمایه‌گذاری به رسمیت می‌شناسند اما درباره اینکه کدام بازار ضریب بازدهی بیشتری دارد و در شرایط کنونی سرمایه‌گذاری در کدام بازار بهتر است اختلاف‌ها بسیار است. آن هم در شرایط فعلی که بسیاری از بازارها رشد بسیار تند و سریعی را تجربه کرده‌ و به اصطلاح اشباع شده‌اند و احتمال رشد چندباره آن‌ها در مدت زمان کوتاه پایین است. مردم فعالیت در بازار زمین و مسکن را بهترین روش سرمایه‌گذاری می‌دانند. این سوال مطرح می‌شود که دلیل اصلی این نوع سرمایه‌گذاری چیست؟

در طرح سنجش نگرش مردم ایران پیرامون وضعیت اقتصادی کشور با جامعه آماری شهروندان بالای ۱۸سال کل کشور و تعداد نمونه ۱۶۱۲ که به شیوه مصاحبه تلفنی ازسوی مرکز افکارسنجی ایرانیان، ایسپا در آبان ۱۴۰۰ اجرا شد، در سوالی از مردم پرسیده شده است: «اگر مبلغی پول در اختیار داشته باشید ترجیح می‌دهید در کجا سرمایه‌گذاری کنید؟» ۳۶.۸درصد پاسخگویان گفته‌اند اگر پس‌اندازی داشته باشند ترجیح می‌دهند آن را در بخش زمین و مسکن سرمایه‌گذاری کنند، ۲۲.۸درصد اشتغال و کارآفرینی می‌کنند، ۹.۶درصد سکه و طلا می‌خرند، ۸.۹درصد در بانک پس‌انداز می‌کنند و ۳.۱درصد در ارزهای دیجیتالی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

خرید دلار و ارز ترجیح ۱.۳درصد پاسخگویان و سرمایه‌گذاری در بورس ترجیح ۱.۲درصد پاسخگویان است. ۹.۹درصد پاسخگویان به سایر موارد اشاره کرده‌اند که شامل مواردی همچون خرید خودرو، ازدواج فرزندان، کمک به دیگران،‌ مهاجرت و ... می‌شود.

دکتر میثم مهرپور، کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره دلیل این نوع سرمایه‌گذاری مردم می‌گوید: «تمام مردم توان و تفکر فعالیت اقتصادی را ندارند؛ بنابراین یا از اخبار و موجی که برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود استفاده می‌کنند و اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند. عمدتا سودهای جز و حتی کلانی می‌برند.

اما در برخی مواقع ضررهای سنگین متحمل می‌شوند. این به خاطر آگاه نبودن از فضای اقتصادی است. نمونه بارز آن هم بورس بود که بسیاری سود کلان کردند و بسیاری هم به‌شدت ضرر کردند. دلیل اینکه درصد کارآفرینی در آمارها گرفته‌شده هم بالاست تنها به‌خاطر سرمایه درگردش در دست مردم است. افرادی که در بازارهای طلا، ارز و... سود کافی می‌کنند به فکر کارآفرینی می‌افتند که اتفاقا شرایط بسیار مناسبی برای این کار در کشور وجود دارد.»

مهرپور می‌افزاید: «یکی از راهکارهای سرمایه‌گذاری که درصد بالایی از حجم سرمایه‌گذاری‌ها در ایران را به خود جذب کرده، سپرده بانکی است. در این روش، پول به بانک سپرده می‌شود و به‌صورت ماهانه مبلغی به‌عنوان سود سپرده دریافت می‌شود. بهره بانکی به‌عنوان سرمایه‌گذاری بدون ریسک در نظرگرفته می‌شود. مهم‌ترین ویژگی این سودآوری، تضمینی و قطعی بودن آن است اما این سرمایه‌گذاری در بازه‌های زمانی که نرخ رشد تورم از نرخ سود بانکی بیشتر باشد منطقی به نظر نمی‌رسد.»

بازارهای وسوسه‌انگیز مسکن

مسکن از گذشته تا امروز، به‌عنوان یکی از کالاهای سرمایه‌ای شناخته شده است. در ایران به‌دلیل وجود عوامل فرهنگی و اقتصادی، به مسکن و مستغلات در سرمایه‌گذاری اهمیت بسیاری داده می‌شود.

رضا طارمی، کارشناس حوزه مسکن درباره سرمایه‌گذاری در بازار مسکن می‌گوید: «بازار مسکن یکی از بازارهای وسوسه‌انگیز است. زمانی بود که مسکن در صدر تمام بازارها قرار داشت و فردی با کوچک‌ترین سرمایه می‌توانست چند خانه بخرد. اینگونه یک خانه را با وام و یک سرمایه ابتدایی می‌خرید. خانه بعدی را با اجاره خانه اولی و همین‌طور با سرمایه بازی می‌کرد. مسکن به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای می‌تواند در درجه اول باعث حفظ و سپس باعث افزایش ارزش سرمایه شود. بسیاری از مردم بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران را خرید مسکن می‌دانند؛ چراکه مسکن هم کالایی مصرفی است و هم به مرور زمان قیمت آن افزایش پیدا می‌کند. سرمایه‌گذاری در مسکن را می‌توان از دو جنبه مورد بررسی قرار داد، خرید به قصد فروش و دیگری خرید به قصد اجاره.»

این کارشناس می‌افزاید: «پیش‌فرض صاحب‌خانه‌ها این است که قیمت خانه متناسب با تورم رشد می‌کند. اجاره هر مبلغی که باشد، سود است، چون بالای خط تورم قرار می‌گیرد اما این پیش‌فرض درست نیست. اجاره خانه در مجموع چسبنده‌تر از قیمت خانه است و معمولا به همان اندازه رشد نمی‌کند. همچنین از جنبه‌ دیگر، با بالارفتن عمر بنا، استهلاک بر رشد قیمت غلبه می‌کند.»

بازار ارز پرریسک و طلای مطمئن

مهدی جواهری، کارشناس بازار ارز و طلا هم می‌گوید: «اگرچه به غلط، اما خرید دلار در ایران به‌عنوان راهکاری برای سرمایه‌گذاری و حفظ دارایی‌ها جا افتاده و هرچند نوسان قیمت ارز در سال‌های گذشته این بازار را برای سرمایه‌گذاری جذاب ساخته است اما به دلایل زیادی این کار نمی‌تواند به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری پایدار شناخته شود. مهم‌ترین مشکل سرمایه‌گذاری در بازار ارز، سیاسی بودن این بازار است. به این معنا که ممکن است بر اثر اتفاقات و تحولات داخلی و خارجی، قیمت ارز بالا یا پایین برود.

درنتیجه انتخاب زمان مناسب برای خرید ارز بسیار مهم است. اصولا استفاده از ابزارهای تحلیلی نیز نمی‌تواند به‌صورت دقیق به سرمایه‌گذاران در این بخش کمک کند و پیش‌بینی نرخ ارز همواره با ابهام روبه‌رو است. به‌طورکلی این روش سرمایه‌گذاری باید با دقت و وسواس انتخاب شود. همچنین مشکلات و محدودیت‌های قانونی موجود در این زمینه ممکن است مشکلاتی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند.

این کارشناس درباره تمایل سرمایه‌گذاری در بازار طلا نیز توضیح می‌دهد: «طلا از جمله دارایی‌های امن در سراسر جهان محسوب می‌شود و مامن سرمایه‌گذاران در هنگام بحران‌های اقتصادی بوده است. این بازار پرریسک تحت‌تاثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد، عواملی مانند قیمت جهانی طلا، وجود انتظارات تورمی، نوسانات نرخ ارز، نوسانات شاخص سهام و تحریم‌های بین‌المللی. در این بین از دو فاکتور داخلی و خارجی تاثیرپذیر است.

فاکتور داخلی تاثیرگذار نرخ برابری دلار به ریال بوده و فاکتور خارجی قیمت اونس جهانی است. از دیگر مزیت‌های سرمایه‌گذاری در طلا، نبود محدودیت زمانی هست و در هر زمان می‌توان اقدام به خرید یا فروش کرد.»

زمین و مسکن همچنان علاقه‌مندی مهم ایرانیان برای سرمایه‌گذاری است. 37درصد مردم اگر سرمایه کافی داشته باشند در این بخش هزینه می‌کنند.

منبع: صبح نو

374556