حمایت ایران از نقش WHO در امنیت جهانی بهداشت

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت گفت: ایران قویا از نقش کلیدی WHO در امنیت جهانی بهداشت و ابتکارات واکنش های اضطراری حمایت می کند.

تصویر حمایت ایران از نقش WHO در امنیت جهانی بهداشت

به گزارش سایت خبری پرسون، دومین نشست ویژه مجمع جهانی بهداشت (WHASS) جهت بحث و گفت و گو پیرامون ایجاد احتمال یک معاهده جدید جهانی برای حمایت از آمادگی در برابر بیماری همه گیر برگزار شد و نمایندگان ۱۹۴ کشور عضو WHO به مدت سه روز برای بررسی تدوین یک سند بین‌المللی جدید و یا تقویت IHR ۲۰۰۵ برای مقابله با پاندمی‌های احتمالی آینده گرد هم آمدند.

دکتر محمد حسین نیکنام مدیرکل همکاری های بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نمایندگی از وزارت بهداشت کشورمان بیانیه‌ای را قرائت کرد.

در بیانه‌ ارایه شده از سوی دکتر نیکنام آمده است: «مایه خرسندی من است که در این مقطع حساس، زمانی که جامعه جهانی بهداشت برای ارزیابی و شناسایی بهترین راه پیش رو برای تقویت ظرفیت‌های آمادگی و واکنش برای شرایط اضطراری بهداشتی در آینده، گرد هم آمده‌اند، در این جا حاضر باشم.

طی دو سال گذشته، همه‌گیری کرونا باعث ایجاد بیماری و رنج فاجعه‌بار و زیادی برای همه مردم جهان شده است و این چالش هنوز هم ادامه دارد. درسی که از چالش عظیم ناشی از این بیماری همه گیر آموخته شد، این است که جهان نمی تواند تا زمان حملات مرگبار بعدی همه گیر بیکار بماند. ما باید آمادگی بیشتری داشته باشیم و در مواجهه با همه‌گیری‌های آینده به طور مؤثرتر و مفیدتر واکنش نشان دهیم.

ایران قویا از نقش کلیدی WHO در امنیت جهانی بهداشت و ابتکارات واکنش های اضطراری حمایت می‌کند و معتقد است که نیاز فوری به تقویت این سازمان به منظور انجام وظایف قانونی خود از جمله ابتکارات برای تحکیم تلاش‌های آن در قبال آینده وجود دارد.

ما موضع خود را تکرار می‌کنیم که IHR یک ابزار ضروری موجود در رسیدگی به شرایط اضطراری بهداشت جهانی است. با این حال، کارایی IHR به ظرفیت و تعهد کشورهای عضو به اجرای آن بستگی دارد. همکاری چندجانبه برای حمایت از اجرای IHR، به ویژه از طریق حمایت مالی قابل پیش بینی و پایدار در سطوح ملی، منطقه ای و جهانی، بسیار مهم است.

ما همچنین تأکید می‌کنیم که رابطه بین هر چارچوب قانونی جدید و IHR ۲۰۰۵ موجود باید به وضوح بیان و تعریف شود. به نظر ما، هر ابزار جدیدی باید IHR باشد، و نباید موازی یا جایگزین آن شود.

ما از دیدگاه‌های متفاوت آگاه هستیم که به دنبال متحد کردن کشورهای عضو به سمت یک دستور کار جهانی مشترک برای جوامع انعطاف‌پذیرتر در برابر همه‌گیری‌های آینده است. در این راستا، ما تأکید می‌کنیم که «دسترسی برابر» به تجهیزات پزشکی و ظرفیت‌های تولید برای کشورهای در حال توسعه که عواقب نامتناسب بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ را تحمل می‌کنند، بسیار مهم است. همه‌گیری کنونی همچنان چالش‌های ناشی از عدم دسترسی به ابزارها و واکسن‌های COVID-۱۹ را نشان می‌دهد. این نگرانی باید در هر نتیجه قابل پیش بینی تلاش های جمعی ما مورد توجه قرار گیرد.

در نهایت، یکی از مهم ترین ملاحظات در توسعه یک معاهده بیماری همه گیر این است که چگونه می توان از عرضه عادلانه تجهیزات پزشکی به همه کشورهای عضو و انتقال فناوری به کشورهای در حال توسعه اطمینان حاصل کرد. بنابراین بهترین تصمیم را باید با تمرکز بر این هدف اتخاذ نمود. یک مسیر روشن مبتنی بر اجماع به سمت هدف مشترک ما، چیزی است که باید از کل این فرآیند انتظار داشته باشیم.

هیات من برای مشارکت سازنده در مذاکرات نشست ویژه ثابت قدم است.»

همچنین در این نشست، تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، سخنان افتتاحیه خود را با ذکر نکات زیر مطرح کرد:

«همه دیدیم که ما واقعاً تا چه اندازه بی نظم بودیم و همه شکست سیستم‌های جهانی را دیدند.

همه‌گیری کووید-۱۹ نشان می‌دهد که ما قوانین بازی را بلد نیستیم.

ایده نشست آتی مجمع جهانی بهداشت این است که یک نظم جهانی جدید را برای مدیریت بحران‌های بهداشتی آینده آغاز کنیم.

بهترین راهی که می‌توانیم به این ایده برسیم، یک توافق نامه الزام‌آور قانونی بین ملت‌ها است، توافقی که از این شناخت حاصل شده است که ما آینده‌ای جز آینده مشترک نداریم.

سوش جدید Omicron دقیقا نشان می‌دهد که چرا جهان به یک توافق جدید در مورد بیماری‌های همه‌گیر نیاز دارد: سیستم فعلی ما کشورها را از هشدار دادن به هنگام به دیگران درباره تهدیداتی که به طور اجتناب ناپذیری در کشورها رخ می‌دهد ناامید و بی‌انگیزه کرده است.»

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، سایر نمایندگان از همه کشورهای عضو نیز نظرات خود را در رابطه با مزایای داشتن یک سند جدید الزام آور قانونی یا بهبود ابزارهای موجود مانند IHR ۲۰۰۵ و رویکرد One Health به منظور بهبود آمادگی و واکنش به همه‌گیری‌ها ارائه کردند.

لازم به ذکر است تصمیم‌گیری نهایی در خصوص تصویب این معاهده جدید در جلسه اصلی مجمع عمومی بهداشت در سال ۲۰۲۲ با رای‌گیری از کشورهای عضو انجام خواهد شد. تا آن زمان طرف‌ها به بحث و گفت‌وگوی سازنده در این باره ادامه خواهند داد.

منبع: ایسنا

374049