رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت در گفتگو با پرسون:

قرار گرفتن 8 واکسن ایرانی در فهرست کاندیداهای سازمان بهداشت جهانی

8 واکسن ایرانی در فهرست سازمان بهداشت جهانی به عنوان کاندیداهای واکسن کووید 19 قرار گرفته‌اند و ۸ واکسن ایرانی دیگر نیز در آستانه ورود به این فهرست هستند. این واکسن ها نیازمند ورود به فاز مطالعات بالینی هستند و برای دو مورد، مطالعات بالینی و انسانی طراحی شده است که در آستانه صدور مجوز از کمیته اخلاق برای شروع مطالعات انسانی هستند و پس از انجام مطالعات انسانی و تأیید نهایی توسط سازمان غذا و دارو، به تولید انبوه خواهند رسید و در اختیار هموطنان عزیزمان قرار خواهند گرفت.

کیانوش جهانپور رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص استراتژی‌های وزرات بهداشت برای تأمین واکسن کرونا، گفت: از آغاز همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ تا زمانی که فراتر از مرزهای کشور چین گسترش پیدا کرد، در کشورهای مختلف موضوع احتمال تولید واکسن برای این بیماری مطرح شد.

جهانپور در کشور ما نیز از همان آغاز 3 استراتژی و راهبرد برای تأمین واکسن احتمالی که ممکن است در آینده برای این بیماری تهیه شود، با تأکید ریاست محترم جمهور و دستور وزیر محترم بهداشت در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: استراتژی اول بحث مذاکره و آمادگی برای خرید یا پیش خرید واکسن احتمالی که ممکن بود توسط کشورها و شرکت‌های مختلف در دنیا تولید شود، بود.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت در ادامه اظهار کرد: استراتژی دوم که به تدریج با محوریت سازمان بهداشت جهانی و با مشارکت کشورها و شرکت‌های مختلف شکل گرفت، موضوع دسترسی به دور از تبعیض و عادلانه به هرگونه واکسن احتمالی که ممکن بود برای این بیماری تهیه شود، بود که وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو هم با پیوستن به این توافقنامه آمادگی خود را برای این موضوع اعلام کردند.

کیانوش جهانپور ادامه داد: استراتژی سوم که با تکیه بر دانش و فناوریِ فناوران داخلی شکل گرفت، موضوع تولید واکسن در داخل کشور بود که حدود حداقل 18 گروه و مؤسسه و شرکت دانش بنیان موضوع تولید واکسن را از استراتژی های مختلف تولید واکسن، در دستور کار خود قرار دادند.

وی در ادامه تشریح کرد: در حال حاضر از این جمع حداقل 8 شرکت که با استراتژی‌های مختلف، تولید واکسن را در فاز آزمایشگاهی، موفقیت آمیز انجام دادند و حتی وارد فاز مطالعات حیوانی شده‌اند و بعضاً فاز مطالعات حیوانی را هم با موفقیت پشت سر گذاشته و در فهرست کاندیداهای سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته‌اند.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت با تأکید بر این‌که 8 واکسن ایرانی در فهرست سازمان بهداشت جهانی به عنوان کاندیداهای واکسن کووید 19 قرار گرفته‌اند و ۸ واکسن ایرانی دیگر نیز در آستانه ورود به این فهرست هستند، بیان کرد: این واکسن ها نیازمند ورود به فاز مطالعات بالینی هستند و برای دو مورد، مطالعات بالینی و انسانی طراحی شده است که در آستانه صدور مجوز از کمیته اخلاق برای شروع مطالعات انسانی هستند و پس از انجام مطالعات انسانی و تأیید نهایی توسط سازمان غذا و دارو، به تولید انبوه خواهند رسید و در اختیار هموطنان عزیزمان قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به این که موضوع تولید واکسن کووید ۱۹ در داخل کشور یکی از استراتژی‌های موفق در ماه‌های آتی بوده است، عنوان کرد: از هر فرصتی که امکان تهیه واکسنی که تأیید شود و در دنیا برای این بیماری استفاده شود، بهره خواهیم برد و در اولین فرصت ممکن در صورتی که واکسنی در دنیا مورد تأیید قرار بگیرد و به تولید انبوه برسد، آن را در اختیار و دسترس هموطنان عزیزمان قرار خواهیم داد.

جهانپور در پایان تأکید کرد: چه در صورت تولید واکسن در خارج از کشور و چه در مورد موفق بودن تولید آن در داخل کشور تا زمانی که در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد تنها چیزی که مهم است رعایت جدی و با دقت و بیش از ماه‌های گذشته در موضوع رعایت توصیه نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی و اعمال محدودیت‌های قانونی در مسیر مراقبت و پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ است. در حال حاضر واکسن و دارویی برای این بیماری حداقل به صورت قطعی با اثربخشی مشخص، مسلم و بالا در دسترس نیست و همچنان باید بر موضوع پیشگیری تأکید داشت.

220774