به گزارش سایت خبری پرسون، امیر ارسالان فیضی در یک گفتوگوی رادیویی ضمن بیان ضرورت استفاده از دستاوردهای فناوری روز دنیا در صنعت گردشگری با هدف توسعه و رشد این صنعت به بیان مصادیقی از چگونگی و نحوه استفاده از این فناوری در حوزه گردشگری پرداخت.
وی گفت: آنچه که در دنیای امروز برای همگان مسجل است، این است که تمامی امور زندگی و مباحث مطرح در دنیا با تکنولوژی گره خورده به گونهای که رد پای آن را میتوان در جای جای زندگی به وضوح مشاهده کنیم.
به اعتقاد کارشناس دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی، صنعت گردشگری نیز امروزه به لطف فراگیر شدن تکنولوژی توانسته است عملکرد سازندهای در این زمینه داشته باشد.
مطابق با گفتههای این مقام مسئول، آمار معاونت گردشگری حاکی از آن است که تقریبا 41 درصد از سفرهای تجاری و 60 درصد از سفرهای تفریحی در بستر فضای مجازی و به صورت آنلاین انجام میپذیرد. بر همین اساس در واقع هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و واقعیت مجازی، فناوریهای روز پیشرانی هستند که در سراسر جهان در خدمت صنعت گردشگری درآمدهاند و در ایران نیز این امر به صورت نسبی تحقق یافته.
فیضی در تشریح چگونگی عملکرد و تحول هوش مصنوعی در صنعت گردشگری بیان کرد: امروزه هوش مصنوعی با استفاده از دادهها و اطلاعاتی دریافتی، میتواند به حل مسئله و یا تجزیه و تحلیل بپردازد به گونهای که در صنعت گردشگری میتوان از این دادهها برای کمک به مشتری در طول سفر و یا قبل از آن استفاده کرد.
وی تصریح کرد: از آنجایی که هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که به ایفای وظایفی بپردازد که به صورت سنتی توسط انسان انجام میگرفته؛ میتوان در برخی از بخشهای صنعت گردشگری برای صرفهجویی در وقت و هزینه بهکار رود و با استفاده از هوش مصنوعی خطای انسانی از بین رفته و کارها سریعتر انجام شود.
کارشناس دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با بیان این مطلب که هوش مصنوعی میتواند برای برقراری ارتباط با مشتریان، آموزش و یادگیری و... به کسب و کارها کمک کند، اظهار کرد: با استفاده از این هوش در کسبوکارها میتوان تجزیه و تحلیل دادهها ، محاسبات و حل مسئلهها را در کمترین زمان با حداقل هزینه انجام داد که این موضوع در صنعت گردشگری می تواند کمک بسزایی به برخی از اجزای مهم این صنعت نظیر مثل ایرلاینها، هتلداران و... کند.
این مقام مسئول ادامه داد: به عنوان مثال فرض کنید شخصی قصد سفر به مقصدی را دارد که از مدتی قبل از انجام سفر با جستوجو در اینترنت و ضمن ارتباط با دفاتر خدمات مسافرتی سعی در کسب اطلاعات از مقصد مورد نظر و چگونگی انجام سفر خود داشته باشد. در این فرض، هوش مصنوعی به کمک صنعت گردشگری و به صورت خودکار بهترین استراتژیها برای سفر و قیمتگذاریهای مناسب را در قالب پیامک و یا خبرنامه به ایمیل شخص ارسال میکند.
فیضی همچنین با بیان این مطلب که اینترنت اشیا نیز با اتصال دستگاههای مختلف، سیستمها و فرآیندها به یکدیگر، کار شرکتهای هواپیمایی، هتلها و سایر کسبوکارهای مرتبط با گردشگری را تسهیل میکند، گفت: به عنوان نمونه گردشگر میتواند هر لحظه به وسیله تگهای آر اف دی که روی چمدان قرار گرفته و به وسیله اینترنت اشیا شناسایی میشود، ردیابی و کنترل گردد.
وی تکنولوژی صوتی بر بستر اینترنت را نیز از مهمترین مصادیق انقلاب نوین در گردشگری دانست و بیان کرد: این تکنولوژی در بسیاری از هتلهای هوشمند دنیا توانسته از طریق ترجمه به زبان مدنظر، گردشگران را برای بیان خواستههای و برقراری تعاملات یاری کند.
کارشناس دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عقیده دارد: به کمک این فناوریهای روز میتوان این امکان را برای مسافران فراهم کرد تا با استفاده از تبلتهای موجود در اتاقهای هتل، در هرزمان بتوانند مطابق میل و سلیقه خود، تغییرات لازم محیطی مورد انتظار خود را رأسا اعمال کنند؛ به عنوان مثال: دما را تنظیم کنند و یا نور اتاق را به رنگ دلخواه خود درآورده و شدت آن را کم یا زیاد کنند.
این مقام مسئول تصریح کرد: قطعا فراهم کردن چنین امکاناتی برای گردشگران علاوه بر آنکه موجب افزایش سطح رضایتمندی و تکریم آنها میشود، در افزایش انگیزه با هدف انجام دوباره سفر و گردشگری تاثیر مهمی خواهد داشت و میتواند عامل اصلی برای تبلیغ مقصد گردشگری در فضای مجازی باشد.
فیضی یکی دیگر از امکانات مهم فناوریهای روز دنیا را "واقعیت مجازی" دانست که با استفاده از آن در حقیقت این امکان برای شخص فراهم میشود تا به صورت مجازی در مکان مورد نظر خود گشت و گذار کند و همچنین شخص میتواند در برخی از مکانهای مقصد گردشگری نظیر موزهها علاوه بر بازدید، حتی با استفاده از ابزارهای تعبیه شده، اشیا موجود در موزه را لمس و یا حتی جابهجا کند، در حالی که این امر هرگز در فضای واقعی قابل تحقق نخواهد بود.
وی با اشاره به ضرورت استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی برای تحقق نتایج مطلوب و ملموس در حوزه گردشگری اظهار کرد: امروز به کمک این تکنولوژی در نمایشگاه اکسپو دبی امکانی فراهم شده است تا بازدیدکنندگان با مشاهده جاذبههای گردشگری ایران بر روی نمایشگر، حس کنند در مکان مربوطه به صورت فیزیکی حضور داشته و از آن لذت ببرند.
کارشناس دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی، با اشاره به تأکید مهندس ضرغامی مبنی بر تمایل وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استفاده از ظرفیتها و توانایی افراد فعال در زمینه فناوریهای روز دنیا و فضای مجازی یادآور شد: هرچند انجام امور اجرایی و تصدیگری جز برنامهها و اختیارات دولت نیست اما در وزارتخانه سعی شده است تا با استفاده از ظرفیت شرکتها و افراد فعال در این حوزه بازوان اجرایی قوی در این زمینه وجود داشته باشد.
این مقام مسئول طراحی سایت ویزیت ایران توسط کانون اتومبیلرانی و جهانگردی تحت نظارت وزارتخانه میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به کمک افراد متخصص در حوزه فناوری را یکی از مصادیق انجام امور اجرایی در این زمینه عنوان کرد و گفت: در این سایت بالغ بر 30 مورد از جاذبههای گردشگری کشور به صورت عکسهای 360 درجه برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته شده است.
فیضی در پایان پاسخ به این سوال که عملکرد معاونت گردشگری و وزارتخانه در جهت حمایت از طرحهای مبتنی بر تکنولوژی ارائه شده از سوی بخش خصوصی و یا شرکتهای دانش بنیان چگونه بوده است، خاطرنشان کرد: از آنجایی که سیاست و رویکرد اصلی دولت و بدنه وزارتخانه مبنی بر انجام حمایت و استقبال از طرحهای این چنینی و کسبوکارهای مربوطه است، این موضوع به صورت مجدانه توسط مسئولان و متولیان دولتی در حال پیگیری بوده و در آینده نزدیک شاهد تحقق اتفاقات خوبی در این زمینه خواهیم بود.
منبع: تسنیم