اثرات مثبت دسترسی بیشتر دولت به منابع ارزی در بازار

یک اقتصاددان گفت: هر گشایشی در میزان عرضه ارز یا دسترسی به منابع ارزی بلوکه شده در خارج از کشور خبر مثبتی است که بر روند کاهشی قیمت ارز و ثبات بازار تاثیرگذار خواهد بود.
تصویر اثرات مثبت دسترسی بیشتر دولت به منابع ارزی در بازار

به گزارش سایت خبری پرسون، به تازگی خبرهای مثبتی در حوزه ارزی به گوش می‌رسد که ناشی از سیاست‌های دولت و دیپلماسی اقتصادی کابینه سیزدهم است؛ خبرهایی که حکایت از کاهش قیمت ارز در سامانه نیما؛ بازار متشکل ارزی و افزایش بازگشت ارزهای حاصل از صادرات و همچنین دسترسی بیشتر دولت به منابع ارزی بلوکه شده ایران در خارج از کشور دارد. به گفته برخی اقتصاددانان این اتفاقات در کنار زمزمه‌هایی مبنی بر گشایش‌های بین المللی می‌تواند به زودی بازار ارز را به تعادل برساند که در حال حاضر گام‌های اولیه آن نیز برداشته شده است. ضمن اینکه دسترسی بیشتر دولت به منابع ارزی بلوکه شده در کشورهای مختلف می‌تواند گشایش بسیار خوبی برای اقتصاد ایران به همراه داشته باشد.

در همین باره، یک اقتصاددان با اشاره به اتفاقات مثبتی که در حوزه ارزی کشور رخ داده است، اظهار کرد: تغییرات مثبتی که در بازار ارز، سامانه نیما و یا بازار متشکل ارزی شاهد آن هستیم عمدتا متاثر از اخبار مذاکرات و برجام است که خبر خوبی است و می‌تواند بازار را به تعادل برساند.

سیدبهاءالدین حسینی هاشمی تصریح کرد: خبر آزادسازی ۳.۵ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران در خارج از کشور که طی چند روز گذشته منتشر شد و همچنین دسترسی آتی به مابقی منابع ارزی قطعا در بازار ارز داخلی تاثیرگذار خواهد بود. ضمن اینکه اعلام شد یک میلیارد دلار از این منابع به کالاهای اساسی تخصیص داده شده است.

وی ادامه داد: هر گشایشی در میزان عرضه ارز یا دسترسی به منابع ارزی بلوکه شده در خارج از کشور خبر مثبتی است که بر روند کاهشی قیمت ارز و ثبات بازار تاثیرگذار خواهد بود.

این اقتصاددان گفت: در کنار سیاست های درست دولت اگر در طول مذاکرات برجام نیز موفقیت‌های بیشتری صورت گیرد، شاهد تاثیرات مثبتی در بازار خواهیم بود که امیدواریم نتیجه مذاکرات خوب باشد و منجر به آزادسازی منابع ارزی ما و دسترسی بیشتر دولت به ارز شود.

حسینی هاشمی با تاکید بر اینکه بخشی از قیمت ارز ناشی از جو روانی و شرایط است و منطق اقتصادی ندارد، اظهار کرد: یعنی تغییری در منابع و مصارف ارزی در کوتاه مدت پیش نیامده که باعث نوسانات کنونی بشود بلکه این روند، حاصل جو روانی در بازار و اقتصاد است. بنابراین اگر این موارد مدیریت شود قطعا قیمت‌ها نیز کاهش می‌یابد.

منبع: ایبنا

370859