از کرملین تا میدان آزادی

روسیه کشوری با تاریخچه‌ای عجیب و هیجان‌انگیز است که نمود آن در خیابان‌ها، ایستگاه‌های مترو و میدان‌هایش به‌وضوح دیده می‌شود؛ یکی از قدرت‌های جهان و از رقیبان بزرگ آمریکا در حوزه نظامی و سیاسی اما شریک و دوست ایران در این برهه تاریخ. همین دوستی و شراکت سبب شد تا از اواخر سال‌94 پیشنهاد برقراری مقررات لغو روادید ازسوی وزارت امور خارجه و سفارت کشورمان در مسکو با توجه به تجربه لغو روادید روسیه با چین مطرح و در نهایت موافقت‌نامه آن در فروردین‌98 به امضای دو کشور برسد و حالا خبرهای خوبی از سرعت گرفتن چرخ گردشگری به گوش می‌رسد.
تصویر از کرملین تا میدان آزادی

به گزارش سایت خبری پرسون، ایران و روسیه در خردادماه ۱۴۰۰ برنامه اجرایی موافقت‌نامه «لغو روادید گروهی گردشگری» را امضا کردند که بر آن اساس، شهروندان دو کشور به‌صورت گروهی از پنج تا ۵۰نفر از طریق آژانس مسافرتی و بدون ویزا می‌توانند به ایران و روسیه سفر کنند. اعتبار زمانی اجرای این تفاهم‌نامه تا ۲۰۲۳ تعیین شده است. با وجود این تفاهم‌نامه اما شهروندان دو کشور در سفرهای انفرادی و بدون آژانس همچنان باید ویزا دریافت کنند. پیش‌تر گفته شده بود برای اجرایی شدن لغو روادید سفرهای گروهی اتباع ایرانی و روس، به‌لحاظ قانونی و دیپلماتیک لازم است بین وزارت امورخارجه دو کشور یادداشت دیگری مبادله شود. همزمان صدور روادید گردشگری ایران از اوایل سال۱۳۹۹ با همه‌گیری ویروس کرونا و لغو پروازهای بین‌المللی، متوقف شد. در آبان‌ماه ۱۴۰۰ با دستور رییس‌جمهور و مصوبه ستاد ملی کرونا، صدور این ویزا ازسرگرفته شد.

ورود دوباره گردشگران

حالا چند روز پیش روابط‌عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کرد که گروهی از گردشگران روسیه به‌دنبال تفاهم این وزارتخانه با آژانس فدرال گردشگری روسیه از خردادماه سال۱۴۰۰ آماده سفر به کشور بودند که به‌دلیل محدودیت‌های کرونا و توقف ویزای توریستی ایران، سفر آن‌ها به تعویق افتاد. با ازسرگیری صدور ویزا، این گردشگران روس، پنجشنبه ۱۳آبان‌ماه، از طریق فرودگاه امام‌خمینی(ره) وارد تهران شدند. با توجه به توافقی که بین ایران و روسیه شده، قرار بود رویدادهای گردشگری بین دو کشور توسعه پیدا کند که گسترش ویروس کرونا مانع از آن شد.

گردشگران روس قرار است به‌مدت یک هفته در ایران بمانند و به شهرهای کرمان، شیراز و اصفهان و همچنین کویر لوت سفر کنند. روابط‌عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همچنین تاکید کرده است: این گروه از گردشگران منطبق با دستورالعمل «نحوه حضور گردشگران خارجی در شرایط کرونا» در بستری ایمن با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی از جاذبه‌های گردشگری کشور دیدن می‌کنند. از آنجایی که موضوع لغو روادید در چارچوب مناسبات دوطرفه میان کشورها حاصل می‌شود؛ موضوعی که در این بین اهمیت دارد، استفاده از این بهانه برای تبدیل ایران به قطب گردشگرپذیر به‌جای حضور در جمع هشت کشور اول جهان درحال خروج گردشگر است.

به گفته بخش خصوصی و متولیان اصلی حوزه گردشگری روسیه، محورهای شاخص علاقه‌مندی مردم این کشور گرایش به فرهنگ، آداب و رسوم، اکوتوریسم و گردشگری ماجراجویانه است و زمینه پاسخگویی به این علاقه‌مندی‌ها به‌شکل گسترده و متنوع در ایران امکان‌پذیر است. درعین‌حال گذر از روابط دولت‌محور به روابط ملت‌محور موضوع مهمی است که می‌تواند دو کشور را به‌سمت پیوندی راهبردی و رابطه‌ای پایدار پیش ببرد.

نگاه بلندمدت برای ادامه کار

همزمان برای رابطه‌ای راهبردی و بلندمدت، شناساندن ظرفیت‌های کشور و بهره‌مندی از بازار روسیه نیاز به یک سیاستگذاری، اقدام عملیاتی و برنامه جامع بازاریابی با توجه به ظرفیت‌های کشور است که به گفته مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران به‌عنوان یکی از متولیان اصلی این امر، پس از لغو روادید اجرای این برنامه را در دستورکار خود قرار داده‌است.

مطابق با اظهارات اژدری، اضافه کردن زبان روسی به وب‌سایت اطلاع‌رسانی Visit Iran، هماهنگی میان تمام دستگاه‌ها و نهادهای دولتی، عمومی و خصوصی ذی‌ربط، طراحی بسته‌های سفر بازدید از میراث جهانی ثبت‌شده در ایران با هدف جذب سهم بیشتری از گردشگران خروجی روسیه، نظارت بر فعالیت بخش خصوصی و دفاتر خدمات مسافرتی، بهره‌گیری از نیروی انسانی مسلط به زبان روسی با توجه به تدریس رشته زبان و ادبیات روسی در دانشگاه‌های معتبر جمهوری اسلامی ایران و ارائه تسهیلات به آن‌ها در راستای تربیت راهنماهای گردشگری روس زبان ازجمله اقداماتی است که برای آغاز فعالیت‌های گردشگری میان دو کشور ازسوی ایران اجرایی و مورد بررسی قرار گرفته است.

همچنین طبق آمار در سال‌۹۷ تعداد گردشگران ورودی از روسیه به ایران ۳۲‌هزار و ۴۱۵‌نفر بوده که این تعداد در سال‌۹۸ با رشد حدود ۱۲‌درصدی به ۳۶‌هزار و ۱۹۵‌نفر رسید. طبق پیش‌بینی‌ها جذب حدود ۱۰۰‌هزار گردشگر روس به ایران در سه سال اول برنامه و افزایش آن با شیب ۱۰‌تا ۱۵‌درصدی در سال‌های بعدی ازجمله برنامه‌ریزی‌های کشور برای جذب گردشگر روسی است که گفته می‌شود با توجه به رشد ۱۲‌درصدی که در سال‌۹۸ در این حوزه وجود داشته، این هدف‌گذاری دور از دسترس نیست و محقق می‌شود.

در سال‌۹۷ تعداد گردشگران ورودی از روسیه به ایران ۳۲‌هزار و ۴۱۵‌نفر بوده که این تعداد در سال‌۹۸ با رشد حدود ۱۲‌درصدی به ۳۶‌هزار و ۱۹۵‌نفر رسید .

منبع: صبح نو

369559