مذاکـرات را ساده نگیـریـد

چند پالس پشت سر هم و معنادار در کنار هم که می‌تواند معانی خاصی به خود بگیرد. نخستین آن کرونا گرفتن بد موقع وزیر خارجه ایران حسین امیر‌عبداللهیان است. ابتلای امیر‌عبداللهیان به کرونا با این خبر نیز همراه است؛ آغاز مذاکرات احیای برجام در هشت آذرماه.
تصویر مذاکـرات را ساده نگیـریـد

به گزارش سایت خبری پرسون، اما ظاهرا باید منتظر تغییر سفر رافائل گروسی مدیر‌کل آژانس اتمی به ایران نیز باشیم؛ موضوعی که می‌تواند بر روند مذاکرات تاثیر بگذارد. به هر روی مطرح شدن بحث کرونای امیر‌عبداللهیان زمان مناسبی برای کسانی است که خواستار ایجاد برخی خلل ها در گفت‌وگوها هستند.

در چنین شرایطی که بسیاری پیرامون ماجرای کرونای امیر‌عبداللهیان و تاثیراتش در مذاکرات سخن می‌گویند، در سویی دیگر اخبار معناداری هم شنیده می‌شود که از احتمال به بن‌بست رسیدن نتیجه از سرگیری مذاکرات احیای برجام از هشتم آذر نشان دارد.

یکی از آنها موضوع تضمین ندادن آمریکا به عدم خروج دوباره از برجام است، یکی از شروطی که تهران بر آن پافشاری می‌کند و آمریکا هم آن را نمی‌پذیرد.

گفته می‌شود که روزنامه وال‌استریت‌ژورنال چند روز پیش در گزارشی نوشت که درخواست ایران برای اخذ ضمانت از آمریکا درخصوص دوباره خارج نشدن آمریکا از برجام به بن‌بست در مذاکرات منجر شده است. در داخل واشنگتن نیز صداهای مخالف با توافق بلند است. حتی برخی سیاستمداران آمریکایی به صـــورت آشکار از بی‌اعتباری هرگونه توافق بایدن برای بازگشت به برجام سخن می‌گویند.

هر دو بر ضد ایران

گروهی از منتقدان آمریکایی برجام با بیان اینکه برجام معاهده نیست و به تصویب سنا نرسیده، اعلام کردند: «بایدن در جایگاهی نیست که بتواند وعده‌ای درباره نحوه رفتار دولت بعدی آمریکا درباره توافق بدهد.»

«تدکروز»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس در پیامی توئیتری نوشت: «جو بایدن از هیچ اختیار قانونی برای دادن چنین تعهدی برخوردار نیست. هر توافقی با ایران چنانچه به تأیید سنا نرسد و به معاهده تبدیل نشود- چیزی که بایدن می‌داند اتفاق نخواهد افتاد- بار دیگر توسط هر رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه دیگر در آینده پاره خواهد شد.» همه اینها در حالی است که آمریکایی‌های موافق برجام هم معتقدند که مذاکرات برجام می‌تواند و باید سرآغاز باقی مذاکره‌ها در مورد مسائل موشکی و حقوق بشری ایران نیز باشد مسأله‌ای که بازهم ایران آن را بر‌نمی‌تابد. یعنی نه موضع موافقان و نه مخالفان برجام در آمریکا با ایران یکسان نیست.

این مسأله را در کنار تحریم‌های جدید آمریکا، بیانیه مشترک آمریکا و اروپا علیه تهران و همین‌طور کنایه‌ها و اعتراضات متعدد اولیانوف مذاکره‌کننده ارشد روسی بر ضد امیر‌عبداللهیان و مقامات ایران بگذاریم، می‌توان به‌عنوان پالس‌هایی دیگر در راستای سخت شدن مسیر امید به احیای برجام قلمداد کرد.

این در حالی است که همان‌طور که گفته شد به تعویق افتادن سفر گروسی به ایران نیز می‌تواند بر وخامت اوضاع بیفزاید و بازهم نوعی زمان خریدن مسئولان در این برهه تعبیر شود. این پایان کار نیست در چنین شرایطی علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز توئیتی معنادار زده که می‌توان آن را هم در راستای ناامیدی در مذاکرات احیای برجام تلقی کرد. او نوشته: «دعوت به مذاکره در زمان جنگ و اکنون دارای مشابهت‌های عبرت‌آموزی است. حملات صدام ادامه داشت/ تحریم ادامه دارد. بخشی از ایران در اشغال دشمن بود/ اقتصاد ملت ایران به گروگان گرفته شده است. رزمندگان در جبهه‌ها دفاع می‌کردند/ دانشمندان فعالیت قانونی هسته‌ای را ادامه می‌دهند. هیچ نشانه‌ای از تنبه متجاوز نبود/ رئیس‌جمهور فاقد اختیار آمریکا، حاضر به ارائه تضمین نیست. در صورت عدم تغییر شرایط فعلی، نتیجه مذاکره از قبل روشن است.

تفاوت امروز با ایام جنگ به برکت انقلاب، قدرت و توان مقاومت همه‌جانبه ایران، بومی، مستمر و مبتنی بر ظرفیت‌های داخلی است.» اظهارات شمخانی را در قامت دبیر شورای عالی امنیت ملی می‌شود به معنای حسن‌ختام به ثمر نشستن ماجرای مذاکره ارزیابی کرد و اینکه از قرار تصمیم شورای عالی امنیت ملی و البته نهادهای خاص دیگر در شرایط فعلی ناامیدی از نتیجه ثمربخش مذاکره این شکل و شمایل است چراکه از قول شمخانی «نتیجه مذاکره از قبل مشخص است» ضمن اینکه در ادامه، بحث تهدیدها و قدرتنمایی‌هایی هم مطرح می‌شود.

پالس بعدی را می‌توان در خبری که دیروز منتشر شد نیز دید. آن هم تنش ایران و آمریکا در دریای عمان بر سر نفتکش حامل نفت ایرانی است. اقدام آمریکا برای توقیف نفتکش و حضور سپاه در جلوگیری از آن مسأله‌ای است که نشان می‌دهد آن‌چنان هم در دوران بایدن و رئیسی اوضاع به مسیر گفت‌وگو و مذاکره پیش نمی‌رود.

مجموعه‌ای از این وقایع می‌تواند به معنای آن باشد که احتمالا فعلا نباید چشم به مذاکرات احیای برجامی دوخت که از هشتم آذرماه طبق اعلام شب گذشته علی باقری کنی معاون سیاست خارجه ایران از سرگرفته می‌شود.

369112