‎پرسون از توزیع نشدن کتاب درسی دانش آموزان گزارش می دهد؛

‎در دسترس نبودن سامانه آموزش و پرورش / سردرگمی در تحصیل

‎چند سالی است که وزارت آموزش و پرورش توزیع کتاب های درسی دانش آموزان را در دست گرفته است تا خیال دانش آموزن و اولیا را در تهیه کتاب با قیمت مصوب راحت کند؛ اما گویا در سال تحصیلی جاری که 40 روز از آن می گذرد هنوز خبری از تحویل کتاب های درسی نیست.
تصویر ‎در دسترس نبودن سامانه آموزش و پرورش / سردرگمی در تحصیل

به گزارش سایت خبری پرسون، این سردرگمی دانش آموزان در حالی روی می دهد که هنوز منبع مکتوبی در دسترس دانش آموزان قرار نگرفته و دانش آموزان به دلیل شرایط کرونایی مجبور هستند دروس شان را به شکل مجازی آموزش ببینند و امکان مرور درس هایشان را ندارند.

در این میان بازار داغ کتاب های کمک درسی داغ شده است و معلمان برای اینکه دانش آموزان از تحصیل عقب نباشند به کتاب های کمک آموزشی که در بازار آزاد به فروش می رسد پناه برده اند و هزینه سنگینی را برای خانواده دانش آموزان به وجود آورده اند؛ طبق اطلاعاتی که به خبرنگار پرسون رسیده است موضوع کمبود و توزیع نشدن کتاب های درسی مختص تهران نیست و دانش آموزان در سایر شهرهای کشور نیز با آن مواجه اند.

در این گزارش به درد دل دانش آموزان که بدون کتاب به سال تحصیلی جدید گام برداشته اند می پردازیم.

کتاب های کمک آموزشی جایگزین کتاب های درسی

اگر تصور کنیم مسئولان بخواهند کتاب ها را توزیع کنند و با یک کار سرعتی تمامی دانش آموزان از کتاب درسی بهره مند شوند دو هفته زمان خواهد برد و عملا دو ماه از 9 ماه سال تحصیلی دانش آموزان بدون کتاب هستند.

علی دانش آموز یکی از مدارس در یافت آباد جزو محلات جنوبی پایتخت به خبرنگار پرسون گفت: قرار بود شهریور ماه مدرسه کتاب های درسی مان را تحویل دهد، اما نه تنها قبل از آغاز سال تحصیلی داده نشد بلکه 40 روز هم از سال تحصیلی می گذرد و هنوز دانش آموزان بدون کتاب درسی هستند.

این دانش آموز منطقه 17 شهر تهران در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه در حال حاضر به چه شکل به تحصیل می پردازید؟ پاسخ داد: معلممان همه روزه به شکل آنلاین برایمان آموزش می دهد، اما کتابی نداریم که بخواهیم درس هایمان را مرور کنیم به همین خاطر مجبور شده ایم به پیشنهاد معلممان کتاب کمک آموزشی تهیه کنیم.

یکی دیگر از دانش آموزان به نام مهدی دانش آموز مقطع دهم مدرسه وارثان حسین (ع) که بسیار از این روند توزیع کتاب ناراضی است، گفت: اعتراض خودمان را به مدیر مدرسه و حتی مدیر آموزش و پرورش منطقه مان نیز رسانده ایم، اما مسئولان گفته اند تا چند وقت دیگر توزیع کتاب صورت می گیرد.

وی ادامه داد: اگر تصور کنیم مسئولان بخواهند کتاب ها را توزیع کنند و با یک کار سرعتی تمامی دانش آموزان از کتاب درسی بهره مند شوند دو هفته زمان خواهد برد و عملا دو ماه از 9 ماه سال تحصیلی دانش آموزان بدون کتاب هستند.

کاغذ گران عامل توزیع نشدن کتاب درسی

سال تحصیلی 98_99 که کاملا مدارس به دلیل شرایط کرونایی تعطیل بود و آموزش ها به شکل مجازی بود، امسال که شرایط کرونایی با تزریق واکسن کاهش پیدا کرده و مسئولان مدام خبر از بازگشایی مدارس را می دهند، اما این بار کتاب درسی موجود نیست.

یکی از اولیای دانش آموزان در گفتگو با خبرنگار پرسون معتقد است: اینکه گفته اند سامانه توزیع کتاب های درسی دچار اشکال شده با عقل جور در نمی آید، چرا که اگر سامانه دچار مشکل است چرا در شهریور ماه که ثبت نام دانش آموزان آغاز شده بود و هزینه ثبت نام دریافت می شد سامانه دچار ایراد نبود!

وی افزود: این روزها کاغذ در بازار کمبود است و حتما به دلیل گرانی کاغذ چاپخانه های وزارت آموزش و پرورش توان چاپ ندارند، استدلال بنده این است که اگر کتاب چاپ شده فراهم است مسئولان وزارت آموزش و پرورش می توانند این کتاب ها را به شکل سنتی توزیع کنند تا زمان آموزش دانش آموزان از دست نرود.

این شهروند تهرانی خاطر نشان کرد: سال تحصیلی 98_99 که کاملا مدارس به دلیل شرایط کرونایی تعطیل بود و آموزش ها به شکل مجازی بود، امسال که شرایط کرونایی با تزریق واکسن کاهش پیدا کرده و مسئولان مدام خبر از بازگشایی مدارس را می دهند این بار کتاب درسی موجود نیست.

نبود وزیر عامل این آشفتگی

دولت سیزدهم گام های بلندی را برای حل مشکلات کشور در دو ماه اخیر که سکان مدیریت اجرایی را برعهده گرفته انجام داده است، به طوری که وزرای پیشنهادی خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد و نمایندگان مجلس نیز به شکل تخصصی و براساس کارآمدی وزرا پیشنهادها را مورد بررسی قرار دادند، در این بین تنها وزیری که نتوانست در این آزمون از نمایندگان مجلس رای اعتماد خود را کسب کند وزیر آموزش و پرورش بود.

دولت سیزدهم نیز برای این وزارت خانه مهم کشور درست در زمان شروع سال تحصیلی جدید سرپرستی را منصوب کرد تا مدیریت در این وزارت خانه تداوم داشته باشد؛ اما دولت هنوز بعد از دو ماه که این وزارت خانه بدون وزیر اداره می شود فردی را برای آن انتخاب نکرده است تا به مجلس معرفی کند و همچنان سرپرست این وزارت خانه را اداره می کند.

این درحالی است که سرپرست به دلیل اینکه بلاتکلیف است توان برنامه ریزی برای امورات سازمان را ندارد و از سوی دیگر کارکنان زیر مجموعه نیز به دلیل موقتی بودن مدیریت بالا دستی آن طور که باید تلاش و فعالیت نخواهند داشت، که جا دارد دولت آیت الله رئیسی هرچه زودتر وزیر خود را برای این وزارت خانه مهم کشور انتخاب کند.

گزارش از: محمد خادمی

368755