پرسون آموزش می دهد؛

طرز تهیه سس مایونز خانگی

سس مایونز یکی از پرطرفدارترین و خوشمزه‌ترین چاشنی هاست. خاستگاه این چاشتنی پرطرفدار فرانسه است. همه ما در بیشتر موارد سس مایونز را به‌صورت آماده می‌خریم. پیشنهاد ما به شما درست کردن این سس لذیذ در خانه است.
تصویر طرز تهیه سس مایونز خانگی

سس مایونز یکی از انواع سس های پر مصرف و بسیار محبوب در سراسر جهان است که می توان آن را یکی از خوشمزه ترین کشف های بشریت دانست که برای طعم دهی به انواع سالادها ، ساندویچ ها و غذاهای فست فودی مورد استفاده قرار می گیرد. برخی بر این باور هستند که این سس برای اولین بار توسط آشپزهای فرانسوی تهیه شده است اما با این حال عده ای می گویند این سس در جزیره ای کوچکی در اسپانیا تهیه شده است. سس مایونز که به اختصار مایو نیز گفته می شود از ترکیب روغن و تخم مرغ و ادویه ها تهیه می شود.اما شاید تاریخچه دقیقی از سس مایونز نباشد و یا اختلافاتی در پیدایش آن وجود داشته باشد ولی فرانسوی نقش بسیار مهمی در گسترش آن داشتند.مایونز در اکثر ساندویچ ها مرینت کردن کباب ها استفاده می شود و می توان رقیب سر سختی برای سس کچاب باشد و حالا چه خوب است این سس را در منزل تهیه کنیم تا از سلامت آن مطلع باشیم. با مقدار موادی که در این دستور قرار گرفته است می توانید یک شیشه کوچک سس مایونز تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری سس مایونز تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش طرز تهیه سس مایونز با ما همراه باشید.

مواد لازم برای سس مایونز

  • زرده تخم مرغ :1 عدد
  • آب لیمو:1 قاشق غذا خوری
  • سرکه سیب :2 قاشق غذا خوری
  • روغن زیتون :1 لیوان
  • فلفل سیا :1/3 قاشق چایخوری
  • پودر خردل :1/3 قاشق چایخوری
  • نمک :1/3 قاشق چای خوری
  • آب :یک قاشق غذاخوری
  • سیر در صورت تمایل :یک حبه متوسط

طرز تهیه سس مایونز

مرحله اول

برای تهیه سس مایونز خانگی یکی از مهم ترین عوامل یک سس با کیفیت در خانه هم دما بودن تخم مرغ و روغن می باشد در تهیه این سس نیازی نیست از زرده استفاده کنید و با کمک تخم مرغ کامل این سس تهیه می شود.

مرحله دوم

تخم مرغ ها را داخل کاسه ریخته و یا بهتر است برای فرم گیری بهتر از مخلوط کن یا غذاساز یا گوشت کوب برقی استفاده کنید تخم مرغ را باید به مدت ۳ دقیقه بزنید تا حجیم و سفید رنگ شود ( حجم تخم مرغ ها حداقل باید دو برابر شود).

مرحله سوم

در ادامه آبلیمو و سرکه سفید و فلفل سیا و نمک و سس خردل و شکر را اضافه کنید و با افزودن هر کدام چند دقیقه مواد را هم بزنید تا به خوبی یکدست شود افزودن شکر باعث بالانس شدن مزه ها می شود.

مرحله چهارم

وقتی مواد خوب مخلوط شوند و آن وقت روغن مایع را قطره قطره به مواد اضافه می کنیم و با ریختن هر قطره با مواد آن را به طور مداوم مخلوط می کنیم و سپس قطره بعدی را می ریزیم.زمانی که نصف لیوان از روغن مایع را قطره قطره اضافه کردید دیگر دست نگه می داریم و سس را مخلوط می کنیم به احتمال زیاد مایه سس غلیظ شده و اصطلاحا خودش را گرفته هر وقت مواد به غلظت رسید دست از هم زدن بردارید.

مرحله پنجم

حالا سس مایونز بدست آمده را به مدت ۲ ساعت در دمای محیط منزل سس را قرار می دهیم. در اخر سس را در شیشه می ریزیم و درب آن را می بندیم و در یخچال نگهداری می کنیم. سعی کنید سس مایونز خانگی که درست می کنید متناسب با مقدار مصرف ۱ هفته باشد بدلیل نداشتن مواد نگهدارنده بیش از این نمی توان سس را نگهداری کرد چون فاسد می شود. این سس سالم را با انواع سالادها نوش جان کنید.

نکاتی برای تهیه سس مایونز خانگی

  • برای درست کردن سس مایونز از غذاساز یا مخلوط کن استفاده نکنید. برای این دستورالعمل لازم است حتما از گوشت‌کوب‌برقی استفاده کنید.
  • روغن با کیفیت بالا را انتخاب کنید. ماده اصلی مایونز روغن است؛ بنابراین یک روغن با کیفیت بالا انتخاب کنید. روغن آووکادو یکی از گزینه‌های مناسب برای درست کردن سس مایونز است. روغن آووکادو طعمی بسیار خنثی دارد. همچنین می‌توانید از روغن زیتون معمولی نیز استفاده کنید. از مصرف روغن زیتون فوق بکر یا روغن دانه صنعتی با کیفیت پایین (کلزا، هسته انگور، بادام زمینی و…) اجتناب کنید.
  • ممکن است تخم‌مرغ خام حاوی باکتری سالمونلا باشد که می‌تواند باعث بیماری شود. اگر به‌خاطر استفاده از تخم‌مرغ خام نگران هستید، می‌توانید از تخم‌مرغ‌های پاستوریزه استفاده کنید.
  • قبل از درست کردن سس مایونز خانگی تخم مرغ‌ها را بیرون از یخچال بگذارید تا به دمای محیط برسند. استفاده از تخم‌مرغ سرد باعث می‌شود که سس مایونز شما به غلظت دلخواهتان نرسد.
  • همیشه در ابتدا آب لیمو را اضافه کنید. آب لیمو به تجزیه پروتئین زرده تخم‌مرغ کمک می‌کند. زرده تخم‌مرغ حاوی امولسیفایر طبیعی (لسیتین) است که به غلیظ شدن سس و مخلوط شدن بهتر مواد کمک می‌کند.
  • سس مایونز را با نمک دریایی با کیفیت خوب مزه‌دار کنید و هر بار فقط یک پیمانه کوچک به آن اضافه کنید. سس مایونز به‌سادگی ممکن است شور شود؛ پس نمک را هم کم‌کم به آن اضافه کنید و هر بار مزه آن را تست کنید.
  • از فریز کردن سس مایونز خودداری کنید.
  • فقط از آب لیموی تازه استفاده کنید.

استفاده از سس مایونز به عنوان پایه سس‌‌های دیگر

سس مایونز خانگی به‌دلیل طعم خنثی، پایه‌ای عالی برای تهیه سس مایونز با طعم‌های مختلف است. در این قسمت چند ایده برای درست کردن سس‌هایی با طعم‌های مختلف به شما می‌دهیم:

  • آئولی (سس مایونز سیر): سس مایونز را با روغن زیتون درست کرده و در انتها دو حبه سیر خردشده را با آن مخلوط کنید.
  • سس لیمو: پیاز قرمز خردشده، سیر و آب لیمو را به سس مایونزتان اضافه کنید.

366659